日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Intercultural Communication
Course Code DM683
Theme・Subtitle 言語教師を目指す
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items) 全回対面
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number ICC3140
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This course aims to understand what research on second language acquisition has found and learn how to apply the research findings to foreign language learning and teaching through discussions.

【Course Contents】

Students will learn about various themes related to second language acquisition through reading and discussions. Students will give presentations about the assigned topics and lead class discussions each week. They will also apply the theories and research findings to foreign language learning and teaching through reflecting on their own foreign language learning experience.  

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 講義概要
言語学習経験の振り返り
英語を教えるときの思い込みを探る
2 グループ決め
文法指導:学びのプロセスからどう教えるか考える
3 語彙指導:優先順位を決めバランスを取る
4 発音・語用論指導:国際共通語としての英語を身につける
5 インタラクションと協同学習:認知社会文化的視点から考える
6 訂正フィードバック:学習者を起点に支援しよう
7 中間テスト
8 認知・非認知能力の個人差:テクノロジーで学びを個別最適化しよう
9 学習者心理の個人差:動機づけと感情の多様性を理解しよう
10 言語形式重視の指導法:「練習」で学びながら使う
11 意味重視の指導法:「タスク」で使いながら学ぶ
12 学習開始年齢と指導法:制約下での最適なカリキュラムを考える
13 期末テスト
14 プレゼンテーション

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時間外の学修に関する指示は,履修登録完了後に「Canvas LMS」上で履修者に対して行う。各回の予習・復習にはそれぞれ2時間程度を要する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 リアクションペーパー(20%)
発表および司会(20%)
中間テスト(20%)
最終テスト(Final Test)(20%)
プレゼンテーション(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 鈴木祐一 『新しい第二言語習得理論ー英語指導の思い込みを変える』 研究社 2024 9784327411114

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 白井泰弘 『英語教師のための第二言語習得論入門(改訂版)』 大修館書店 2023
2 馬場今日子、新田了 『はじめての第二言語習得論講義ー英語学習への複眼的アプローチ』 大修館書店 2016
3 Lightbown, P.M. & Spada, N. How languages are learned 5th edition Oxford University Press 2021

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

外国語あるいは第二言語において中級レベル以上の言語能力があることが望ましい。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】