日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Intercultural Communication
Course Code DM686
Theme・Subtitle 言語テストの作成と評価 / Language Test Construction and Evaluation
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.1
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number ICC3140
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The primary objectives of the course are to:
1) familiarise students with the way in which tests are constructed and evaluated;
2) enable students to construct and validate their own tests; and
3) enable students critically to evaluate test items.

【Course Contents】

This course addresses basic concepts in language testing, the test design process, procedures for testing test reliability and validation and the testing of reading, writing, listening and speaking. To this end, students are required to engage with assigned readings, in-class discussion and data analysis, and project-based group activities.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 Introduction
2 Assessment Concepts and Issues
3 Principles of Language Assessment
4 Designing Classroom Language Tests
5 Hands-on session: Data analysis for test evaluation
6 Assessing Listening
7 Assessing Speaking
8 Assessing Reading
9 Assessing Writing
10 Assessing Grammar and Vocabulary
11 Group work session (1): Test construction
12 Group work session (2): Test administration and evaluation
13 Group presentation
14 Group presentation (extra) & Summary

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

学生は、各週に指定された教科書の章や論文を読む必要がある。詳細は授業内にて提示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 積極的な授業への貢献(35%)
テストデータ分析課題(20%)
グループプロジェクトの発表(15%)
グループプロジェクトレポート(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 Brown, H., D. & Abeywickrama, P. Language Assessment: Principles and Classroom Practices Pearson Education ESL 2018 9780134860220

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
その他参考文献は授業内で紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】