日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM686/DM686DM686 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
言語テストの作成と評価 / Language Test Construction and Evaluation |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木1/Thu.1 Thu.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC3140 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The primary objectives of the course are to:
1) familiarise students with the way in which tests are constructed and evaluated;
2) enable students to construct and validate their own tests; and
3) enable students critically to evaluate test items.
This course addresses basic concepts in language testing, the test design process, procedures for testing test reliability and validation and the testing of reading, writing, listening and speaking. To this end, students are required to engage with assigned readings, in-class discussion and data analysis, and project-based group activities.
1 | Introduction |
2 | Assessment Concepts and Issues |
3 | Principles of Language Assessment |
4 | Designing Classroom Language Tests |
5 | Hands-on session: Data analysis for test evaluation |
6 | Assessing Listening |
7 | Assessing Speaking |
8 | Assessing Reading |
9 | Assessing Writing |
10 | Assessing Grammar and Vocabulary |
11 | Group work session (1): Test construction |
12 | Group work session (2): Test administration and evaluation |
13 | Group presentation |
14 | Group presentation (extra) & Summary |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
学生は、各週に指定された教科書の章や論文を読む必要がある。詳細は授業内にて提示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
積極的な授業への貢献(35%) テストデータ分析課題(20%) グループプロジェクトの発表(15%) グループプロジェクトレポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Brown, H., D. & Abeywickrama, P. | Language Assessment: Principles and Classroom Practices | Pearson Education ESL | 2018 | 9780134860220 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
その他参考文献は授業内で紹介する。 |
この授業の主な目標は以下の通りです:
1) テストの作成方法と評価方法を理解すること。
2) 自分自身のテストを作成し、検証できるようになること。
3) テスト項目を批判的に評価することができるようになること。
The primary objectives of the course are to:
1) familiarise students with the way in which tests are constructed and evaluated;
2) enable students to construct and validate their own tests; and
3) enable students critically to evaluate test items.
このコースでは、言語テストの基本的な概念、テスト設計プロセス、テストの信頼性と妥当性の検証手順、および四技能のテストについて取り上げます。そのために、学生は読み物、授業中の講義やディスカッション、データ分析、グループプロジェクトとしてテストを作成する課題に参加することが求められる。
This course addresses basic concepts in language testing, the test design process, procedures for testing test reliability and validation and the testing of reading, writing, listening and speaking. To this end, students are required to engage with assigned readings, in-class discussion and data analysis, and project-based group activities.
1 | Introduction |
2 | Assessment Concepts and Issues |
3 | Principles of Language Assessment |
4 | Designing Classroom Language Tests |
5 | Hands-on session: Data analysis for test evaluation |
6 | Assessing Listening |
7 | Assessing Speaking |
8 | Assessing Reading |
9 | Assessing Writing |
10 | Assessing Grammar and Vocabulary |
11 | Group work session (1): Test construction |
12 | Group work session (2): Test administration and evaluation |
13 | Group presentation |
14 | Group presentation (extra) & Summary |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
学生は、各週に指定された教科書の章や論文を読む必要がある。詳細は授業内にて提示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
積極的な授業への貢献(35%) テストデータ分析課題(20%) グループプロジェクトの発表(15%) グループプロジェクトレポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Brown, H., D. & Abeywickrama, P. | Language Assessment: Principles and Classroom Practices | Pearson Education ESL | 2018 | 9780134860220 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
その他参考文献は授業内で紹介する。 |