日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College College of Intercultural Communication
Course Code DM689
Theme・Subtitle
Class Format Face-to-face (partially online)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number ICC3140
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes

【Course Objectives】

Wilkins (1972) once proclaimed, "Without grammar very little can be conveyed, without vocabulary nothing can be conveyed." As indicated by his statement, vocabulary knowledge is a prerequisite for successful communication. Given the importance of vocabulary knowledge for successful communication, this course explores a range of issues related to second language vocabulary acquisition. Topics covered will include intentional / incidental vocabulary learning, guessing words from context, interference, mnemonics, retrieval, and distributed practice.

【Course Contents】

Through reading assignments, lectures, and group discussions, students will acquire basic principles of second language vocabulary learning. Based on theories and concepts covered in class, students will also create vocabulary learning materials or activities in groups.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 「英単語を覚える」とはどういうことか?
3 覚えるべき単語の見分け方
4 語彙の意図的学習と付随的学習
付随的学習の促進方法
5 テスト効果
正解できるはずがないテストの効果
6 最適な学習スケジュールとは?
7 復習間隔を徐々に広げることの効果
単語の最適な学習回数
8 関連語をまとめて覚えることの効果
語源で覚える英単語
9 記憶術を活用する
カタカナ語を利用した記憶術
10 文脈からの英単語学習
学習・テスト一致の原則
11 英単語の書き取り練習の効果
新出語を使った英作文の効果
12 グループプロジェクト1
13 グループプロジェクト2
14 総括

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

毎回の授業で指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 期末課題(20%)
学期中の課題(30%)
クラスへの貢献度といった平常点(50%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 中田達也 『英単語学習の科学』 研究社 2019 4327452890

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 Nation, I. S. P. Learning Vocabulary in Another Language (3rd. ed.) Cambridge University P 2022
2 Nation, I. S. P. & Webb, S. How Vocabulary Is Learned Oxford University Press 2016

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

全授業回のうち最大7回をオンラインで実施予定(実施回についてはCanvas LMSで指示する)。

【注意事項 / Notice】