日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Intercultural Communication
Course Code DM689
Theme・Subtitle 英語教育と教育工学
Class Format Face-to-face (partially online)
Class Format (Supplementary Items) 全授業回のうち1回はゲストスピーカー登壇のため、オンラインで実施する(12回目の授業)。オンライン実施回に変更が生じる場合は、授業内またはCanvasLMS等で周知する。
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.2
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Credits 2
Course Number ICC3140
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This year's Studies in English Language Teaching theme is to learn about the interface between English language education and educational technology and apply it to classroom instruction. The objectives are as follows:

1. To understand the use of educational materials, including digital textbooks and ICT, and to apply them to classroom instruction.

2. To apply the knowledge of educational technology to the theory and practice of foreign language education research.

3. Explain to others the possibilities and challenges of using technology in language education.

4. To explain what technology can and cannot do and what humans can and cannot do.

【Course Contents】

In this class, students will learn about the interface between English language education and educational technology. Educational technology refers to more than education with computers and technology. It aims to view the educational process as a system and systematize the technology to achieve educational goals. Therefore, the areas covered are wide-ranging. This lecture will discuss the interface between educational technology and English language education. The lecture will proceed with the goals of understanding the use of educational materials and ICT, including digital textbooks, and their application to classroom instruction and of gaining a deep understanding of what technology and humans can/cannot do.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション(英語教育と教育工学)
2 Google classroom実習
3 英語教育におけるICT活用①
4 英語教育におけるICT活用②
5 認知①
6 認知②
7 データ解析
8 メディア利用
9 コンピュータ利用
10 授業研究
11 教師教育
12 英語教育への多様なアプローチ
13 教育工学の視点から英語教育を考える
14 最終課題作業日

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

指定されたリーディング課題を読んでくること。また発表担当者は担当箇所のプレゼンテーションを行うこととなる。詳細は教場で指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 リフレクション・授業中の参加度・発言・プレゼンテーション(40%)
中間課題(30%)
最終課題(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
初回の講義で指示する。

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

回によってはコンピュータやタブレットを持参する必要がある。詳細は教場で指示する。

【その他 / Others】

1. 授業形態について
PowerPointを使用して解説や学生の発表がなされる。
授業全体で積極的な受講態度が期待される。
グループまたは個人で,テキスト内容の発表やプロジェクト発表,レポート作成を行う。
授業資料や課題はLearning Management Systemに掲載する。

2. 課題に対するフィードバックについて
提出物や発表に対して,個別や全体に向けたフィードバックを適宜行う。

3. 担当者のウェブサイト
http://yutakaishii.com/

【注意事項 / Notice】