日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Intercultural Communication
Course Code DM690
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number ICC3140
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Students will learn and gain the ability to explain the basics of how to effectively teach Japanese as a foreign language in light of the various properties of Japanese as a foreign language.

【Course Contents】

Students will learn effective approaches to considering Japanese as a foreign language, not as their own native language. Students will master the minimum knowledge required of Japanese language teachers and analyze specific teaching methods and course materials.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 授業説明、日本語教育と国語教育、日本語教育の特色
2 母語の学習と外国語教育、日本語教育の目標
3 日本語教育の現場、日本語教師に必要な資質・能力
4 様々な練習法(ドリルの種類)
5 日本語の文法とその指導①
6 日本語の文法とその指導② (ゲストセッションを予定)
7 日本語の文法とその指導③
8 日本語の文字とその指導、日本語の語彙とその指導
9 日本語の音声の特徴とその指導
10 外国語教授法のいろいろ①
11 外国語教授法のいろいろ②
12 外国語教授法のいろいろ③、日本語教育の歴史
13 日本語教科書分析
14 振り返り・テスト

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

毎回の授業で指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 出席及び授業への参加度(30%)
課題提出(30%)
数回のテスト(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 近藤安月子・丸山千歌 『日本語教育実践入門: 日本語の分析から教材・授業の創造まで』 東京大学出版会 2021 4130820214
その他 (Others)
その他プリント教材を使用

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 石田敏子 『改訂新版 日本語教授法』 大修館書店 1996 9784469221077
2 高見澤孟 『新・はじめての日本語教育2 日本語教授法入門』 アルク 2004 4872175158
3 日本語教育学会編 『日本語教育機関におけるコース・デザイン』 凡人社 1991 4893581236
4 日本語教育学会編 『タスク日本語教授法』 凡人社 1995 4893583239
5 近藤安月子  『日本語教師を目指す人のための日本語学入門』  研究社 2008 9784327384524
6 小川誉子美 『蚕と戦争と日本語—欧米の日本理解はこうして始まった』 ひつじ書房 2020 9784823410314

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

ディスカッションやグループワーク等の活動を積極的に関わり、能動的に学修を進めることが期待される。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

授業や課題提出にPCまたはタブレット端末を使用する。

【その他 / Others】

スケジュールや内容は調整する場合がある。

【注意事項 / Notice】