日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Intercultural Communication
Course Code DM701
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items) 対面(全回対面)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.5
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number ICC3543
Language Others
Class Registration Method Automatic Registration(定員:7人/ Capacity:7)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations 履修要項を確認すること。
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The goal of this seminar is for students to determine themes for Senior Research and Thesis by connecting their awareness of various issues to academic themes, and classes are conducted to help students master the fundamental elements (research methods and the like) required to make that determination.

【Course Contents】

The purpose of this seminar is to provide the students with the basic knowledge and methodologies for studying bilingual language development, language use, language education, as well as the cognitive and psychological aspects of bilingualism. Specifically, we cover topics such as how children acquire the two grammars, how they differentiate the two languages according to context, and how the use of the two languages affect their cognition and identity. The students will develop their understanding of the field and narrow down their research topic through reading academic articles written in English and participating in class discussions. They will further learn the process of writing a research paper through searching for references, creating research proposals, and experiencing different types of research methods.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 情報検索の方法
3 バイリンガリズム概観
4 バイリンガル児の言語発達
5 バイリンガルの言語使用
6 バイリンガルの言語選択
7 バイリンガルと認知
8 バイリンガル教育
9 バイリンガリズムとアイデンティティ
10 進捗報告(研究計画案)
11 研究方法とデータ収集、データ分析
12 進捗報告(研究計画修正案)
13 研究計画発表準備
14 研究計画案発表

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時間外の学修に関する指示は、履修登録完了後にCanvas LMS上で指示をする。各回の予習・復習についてはそれぞれ2時間程度を要する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業参加(20%)
発表(20%)
中間課題(30%)
期末課題(30%)
備考 (Notes)
課題に対するフィードバックはCanvasLMSないしはクラス内で行う。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
適宜プリントを配布

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業内で適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

授業計画の詳細については、初回に配布されるシラバスを参照のこと。

【注意事項 / Notice】