日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM704/DM704DM704 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水5/Wed.5 Wed.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC3543 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration(定員:7人/ Capacity:7) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
履修要項を確認すること。 |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The goal of this seminar is for students to determine themes for Senior Research and Thesis by connecting their awareness of various issues to academic themes, and classes are conducted to help students master the fundamental elements (research methods and the like) required to make that determination.
The objective of this course is to familiarize students with critical communication studies. Specifically, students will study the principles and procedures of rhetorical criticism and use them to analyze various persuasive acts and texts. They will also learn necessary skills and important steps in writing a graduate thesis including topic selection, research, academic writing, and presentation. Toward the end of the semester each student will work on a research paper that will eventually develop into Chapter 1 of their graduation thesis.
1 | コミュニケーションとは、説得(レトリック)とは、メディアとは |
2 | コミュニケーション研究の3つのアプローチ、批判的アプローチの特徴、レトリック批評とは |
3 | 説得と言語(その1):ヒラリー・クリントンの「ゲイの権利は人権である」演説を巡って |
4 | 説得と言語(その2):バラク・オバマとカラーブラインド人種主義 |
5 | 説得と非言語(その1):スポーツと/のレトリック |
6 | 説得と非言語(その2):コミュニケーション研究にみられる健常者主義(ablism) |
7 | 中間レポート発表(その1) |
8 | 視覚的レトリック(Visual Rhetoric)の特徴 |
9 | 説得と声:補助的役割としての「女性の声」 |
10 | 説得とテクノロジー(その1):ドナルド・トランプと Twitter Presidency |
11 | 中間レポート発表(その2) |
12 | 説得のメディアとしての女性誌 |
13 | 広告と公共性 |
14 | 期末レポート発表会、まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度・貢献度(レポートを除く各種提出物を含む)(50%) 中間レポート 1(10%) 中間レポート2(10%) 期末レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回の授業で指示する |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Leslie, L. Z. | Communication Research Methods in Postmodern Culture: A Revisionist Approach (2nd ed.) </> | Routledge | 2017 | 9781138294202 |
2 | Dillard, J. P., & Lijian, S. | The SAGE Handbook of Persuasion | SAGE Publications | 2013 | 9781412983136 |
3 | Ouellette, L., & Gray, J. (Eds.) | Keywords for Media Studies | New York UP | 2017 | 9781479859610 |
4 | Palczewski, C. H., Ice, R., & Fritch, J. | Rhetoric in Civic Life | Strata | 2012 | 9781891136283 |
5 | 池田理知子 | 『日常から考えるコミュニケーション学:メディアを通して学ぶ』 | ナカニシヤ出版 | 2016 | 9784779510014 |
6 | 藤田真文・岡井祟之(編) | 『プロセスが見えるメディア分析入門』 | 世界思想社 | 2009 | 9784790714057 |
各自の問題意識を学術的なテーマと結びつけることで「卒業研究」のテーマを設定することを目標とし、そのために必要な基礎的な事項(研究方法など)を身につけるための授業を行う。
The goal of this seminar is for students to determine themes for Senior Research and Thesis by connecting their awareness of various issues to academic themes, and classes are conducted to help students master the fundamental elements (research methods and the like) required to make that determination.
本専門演習の目的は、コミュニケーション研究の批判的アプローチを学ぶことにある。特にメディアにおける説得コミュニケーション(レトリック)をめぐる様々な問題を批判的に考え、討議していく。こうした「レトリック批評」の実践を通して、私たちが普段あまり意識せずに行っているコミュニケーションが(自分自身、相手、お互いの関係性、社会に与える)作用に対して自覚的に向きあい、<より良く>コミュニケーションを実践できる力を養うことを目指す。また、4年次の卒業研究を視野に入れて、論文のテーマ選び・調査・執筆・発表に必要となる技法についても学んでいき、学期末に卒業論文の第1章につながるレポートを完成させることも本科目の目的である。
The objective of this course is to familiarize students with critical communication studies. Specifically, students will study the principles and procedures of rhetorical criticism and use them to analyze various persuasive acts and texts. They will also learn necessary skills and important steps in writing a graduate thesis including topic selection, research, academic writing, and presentation. Toward the end of the semester each student will work on a research paper that will eventually develop into Chapter 1 of their graduation thesis.
1 | コミュニケーションとは、説得(レトリック)とは、メディアとは |
2 | コミュニケーション研究の3つのアプローチ、批判的アプローチの特徴、レトリック批評とは |
3 | 説得と言語(その1):ヒラリー・クリントンの「ゲイの権利は人権である」演説を巡って |
4 | 説得と言語(その2):バラク・オバマとカラーブラインド人種主義 |
5 | 説得と非言語(その1):スポーツと/のレトリック |
6 | 説得と非言語(その2):コミュニケーション研究にみられる健常者主義(ablism) |
7 | 中間レポート発表(その1) |
8 | 視覚的レトリック(Visual Rhetoric)の特徴 |
9 | 説得と声:補助的役割としての「女性の声」 |
10 | 説得とテクノロジー(その1):ドナルド・トランプと Twitter Presidency |
11 | 中間レポート発表(その2) |
12 | 説得のメディアとしての女性誌 |
13 | 広告と公共性 |
14 | 期末レポート発表会、まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度・貢献度(レポートを除く各種提出物を含む)(50%) 中間レポート 1(10%) 中間レポート2(10%) 期末レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回の授業で指示する |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Leslie, L. Z. | Communication Research Methods in Postmodern Culture: A Revisionist Approach (2nd ed.) </> | Routledge | 2017 | 9781138294202 |
2 | Dillard, J. P., & Lijian, S. | The SAGE Handbook of Persuasion | SAGE Publications | 2013 | 9781412983136 |
3 | Ouellette, L., & Gray, J. (Eds.) | Keywords for Media Studies | New York UP | 2017 | 9781479859610 |
4 | Palczewski, C. H., Ice, R., & Fritch, J. | Rhetoric in Civic Life | Strata | 2012 | 9781891136283 |
5 | 池田理知子 | 『日常から考えるコミュニケーション学:メディアを通して学ぶ』 | ナカニシヤ出版 | 2016 | 9784779510014 |
6 | 藤田真文・岡井祟之(編) | 『プロセスが見えるメディア分析入門』 | 世界思想社 | 2009 | 9784790714057 |