日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Intercultural Communication
Course Code DM709
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.4
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Credits 2
Course Number ICC3543
Language Others
Class Registration Method "Other" Registration(定員:7人/ Capacity:7)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations 履修要項を確認すること。
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The goal of this seminar is for students to determine themes for Senior Research and Thesis by connecting their awareness of various issues to academic themes, and classes are conducted to help students master the fundamental elements (research methods and the like) required to make that determination.

【Course Contents】

This course presents students who intend to conduct research on music (and those who are considering it) with opportunities to bring their interests and issues into lively discussions with others. Presentations on individual themes will be the main focus; however, a unified theme may be decided depending on the makeup of the class. The aim of putting students through the work of communicating their everyday thoughts to other people is to give students opportunities to face themselves and their subjects from new perspectives and further their consideration.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 テーマ設定の可能性
2 ジャンル史(交響曲・オペラ・オラトリオ・ミサ曲・室内楽・オルガン曲の歴史など)
3 時代史(ドイツ・ロマン派の社会と音楽,女性と音楽,サロンと音楽など)
4 作曲家作品研究(メンデルスゾーンの作品に見られるバッハ受容など)
5 音楽美学(作品・演奏・聴取の関係など)
6 音楽理論(時代や地域,作曲家ごとの和声の特徴など)
7 資料研究(作曲家の自筆譜や書簡,演奏評などの分析など)
8 楽器学(楽器の構造,文化史的意味など)
9 演奏習慣研究(メサイアの編成と規模の変遷とこんにちの妥当性など)
10 キリスト教音楽研究,讃美歌研究など
11 文献探索
12 資料探索
13 研究の方法
14 研究の目的

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

図書館所蔵の音楽事典類,AVコーナーの資料等を活用されたい。授業中に随時,具体的な活用法を紹介する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 担当の発表および平常のディスカッション参加度(60%)
最終レポート(Final Report)(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
とくに指定しない。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業中に指示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】