日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM709/DM709DM709 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC3543 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration(定員:7人/ Capacity:7) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
履修要項を確認すること。 |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The goal of this seminar is for students to determine themes for Senior Research and Thesis by connecting their awareness of various issues to academic themes, and classes are conducted to help students master the fundamental elements (research methods and the like) required to make that determination.
This course presents students who intend to conduct research on music (and those who are considering it) with opportunities to bring their interests and issues into lively discussions with others. Presentations on individual themes will be the main focus; however, a unified theme may be decided depending on the makeup of the class. The aim of putting students through the work of communicating their everyday thoughts to other people is to give students opportunities to face themselves and their subjects from new perspectives and further their consideration.
1 | テーマ設定の可能性 |
2 | ジャンル史(交響曲・オペラ・オラトリオ・ミサ曲・室内楽・オルガン曲の歴史など) |
3 | 時代史(ドイツ・ロマン派の社会と音楽,女性と音楽,サロンと音楽など) |
4 | 作曲家作品研究(メンデルスゾーンの作品に見られるバッハ受容など) |
5 | 音楽美学(作品・演奏・聴取の関係など) |
6 | 音楽理論(時代や地域,作曲家ごとの和声の特徴など) |
7 | 資料研究(作曲家の自筆譜や書簡,演奏評などの分析など) |
8 | 楽器学(楽器の構造,文化史的意味など) |
9 | 演奏習慣研究(メサイアの編成と規模の変遷とこんにちの妥当性など) |
10 | キリスト教音楽研究,讃美歌研究など |
11 | 文献探索 |
12 | 資料探索 |
13 | 研究の方法 |
14 | 研究の目的 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
図書館所蔵の音楽事典類,AVコーナーの資料等を活用されたい。授業中に随時,具体的な活用法を紹介する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
担当の発表および平常のディスカッション参加度(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
とくに指定しない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に指示する。 |
各自の問題意識を学術的なテーマと結びつけることで,「卒業研究」のテーマを設定することを目標とし,そのために必要な基礎的な事項(研究方法など)を身につける。
The goal of this seminar is for students to determine themes for Senior Research and Thesis by connecting their awareness of various issues to academic themes, and classes are conducted to help students master the fundamental elements (research methods and the like) required to make that determination.
音楽を対象とした研究を志す者(ないしはそれに準ずる者)がそれぞれの関心や問題を持ち寄り,活発な意見交換の場とする。各自のテーマに基づく発表を中心とし,顔ぶれによっては全体の統一テーマを設定する。日ごろ頭の中で考えている事柄を他者に伝えるという作業を通して,自己と対象に新たに対峙し,考察を深める機会としたい。
This course presents students who intend to conduct research on music (and those who are considering it) with opportunities to bring their interests and issues into lively discussions with others. Presentations on individual themes will be the main focus; however, a unified theme may be decided depending on the makeup of the class. The aim of putting students through the work of communicating their everyday thoughts to other people is to give students opportunities to face themselves and their subjects from new perspectives and further their consideration.
1 | テーマ設定の可能性 |
2 | ジャンル史(交響曲・オペラ・オラトリオ・ミサ曲・室内楽・オルガン曲の歴史など) |
3 | 時代史(ドイツ・ロマン派の社会と音楽,女性と音楽,サロンと音楽など) |
4 | 作曲家作品研究(メンデルスゾーンの作品に見られるバッハ受容など) |
5 | 音楽美学(作品・演奏・聴取の関係など) |
6 | 音楽理論(時代や地域,作曲家ごとの和声の特徴など) |
7 | 資料研究(作曲家の自筆譜や書簡,演奏評などの分析など) |
8 | 楽器学(楽器の構造,文化史的意味など) |
9 | 演奏習慣研究(メサイアの編成と規模の変遷とこんにちの妥当性など) |
10 | キリスト教音楽研究,讃美歌研究など |
11 | 文献探索 |
12 | 資料探索 |
13 | 研究の方法 |
14 | 研究の目的 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
図書館所蔵の音楽事典類,AVコーナーの資料等を活用されたい。授業中に随時,具体的な活用法を紹介する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
担当の発表および平常のディスカッション参加度(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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とくに指定しない。 |
その他 (Others) | |||||
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授業中に指示する。 |