日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM714/DM714DM714 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2/Tue.2 Tue.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC3543 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration(定員:7人/ Capacity:7) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
履修要項を確認すること。 |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will gain the ability to narrow their search for graduation thesis themes through intensified, independent study of the fields of their choice.
Students will consider the three crucial elements of drama (performers, audience and venue) as they learn basic knowledge of the theater, dramatic performance and performing arts of East Asia, first focusing on those of Japan. First, students will learn the historical background of the performing arts and properties of various types of performing arts through the societies and lives of people in different periods.
Students will use this knowledge to deduce the properties of Japanese performing arts, and prepare to compare them to those of East Asian performing arts. Each student will determine their own theme, organize bibliographical sources
and video resources for reports and presentations, participate in discussions and write a final report.
*: Videos will be used in class to increase understanding.
1 | オリエンテーション(授業の目的・方法・進め方・成績評価方法など) 「芝居と演劇」 |
2 | 個別テーマ①課題発表(1)+ディスカッション |
3 | 個別テーマ②課題発表(2)+ディスカッション |
4 | 個別テーマ③課題発表(3)+ディスカッション |
5 | 個別テーマ④課題発表(4)+ディスカッション |
6 | 個別テーマ⑤課題発表(5)+ディスカッション |
7 | 個別テーマ⑥課題発表(6)+ディスカッション |
8 | 観劇した舞台を対象に、履修生各自の関心による分析 |
9 | 個別テーマ⑦課題発表(7)+ディスカッション |
10 | 個別テーマ⑧課題発表(8)+ディスカッション |
11 | 個別テーマ⑨課題発表(9)+ディスカッション |
12 | 個別テーマ⑩課題発表(10)+ディスカッション |
13 | 個別テーマ⑪課題発表(11)+ディスカッション |
14 | 個別テーマ⑫課題発表(12)+ディスカッション |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回、次回までの準備内容を教室で提示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
準備学習に基づく授業への取り組み(30%) 課題発表(40%) ディスカッサントとしての参加度(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じ,教室で適宜指示する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じ,教室で適宜指示する。 |
*5,000円前後のチケット代が必要になる。
各自が選択した領域についてさらに深く主体的に学んでいくことで,卒業研究のテーマを絞り込んでいくことができる。
Students will gain the ability to narrow their search for graduation thesis themes through intensified, independent study of the fields of their choice.
専門演習1は,2つの内容で構成する。
まず,卒業研究に向けて、どのようにテーマを見つけ,資料を探し,分析するのか。サンプルとして教員の専門である演劇学の方法による東アジアの演劇・演芸・芸能に対する近年の研究成果を用いる。また,これを通じて,東アジアの演劇・演芸・芸能に対する基礎知識を得る(授業時には理解を助けるため, 映像などを活用する)。また,全員で観劇した作品を用いて各自の関心に基づいた角度から資料収集・分析を行う。
次に履修生各自が個別テーマを設定し, 文献資料や映像資料などを用いてまとめ報告・発表を行い, ディスカッションを経て, 最終レポートを作成する。
Students will consider the three crucial elements of drama (performers, audience and venue) as they learn basic knowledge of the theater, dramatic performance and performing arts of East Asia, first focusing on those of Japan. First, students will learn the historical background of the performing arts and properties of various types of performing arts through the societies and lives of people in different periods.
Students will use this knowledge to deduce the properties of Japanese performing arts, and prepare to compare them to those of East Asian performing arts. Each student will determine their own theme, organize bibliographical sources
and video resources for reports and presentations, participate in discussions and write a final report.
*: Videos will be used in class to increase understanding.
1 | オリエンテーション(授業の目的・方法・進め方・成績評価方法など) 「芝居と演劇」 |
2 | 個別テーマ①課題発表(1)+ディスカッション |
3 | 個別テーマ②課題発表(2)+ディスカッション |
4 | 個別テーマ③課題発表(3)+ディスカッション |
5 | 個別テーマ④課題発表(4)+ディスカッション |
6 | 個別テーマ⑤課題発表(5)+ディスカッション |
7 | 個別テーマ⑥課題発表(6)+ディスカッション |
8 | 観劇した舞台を対象に、履修生各自の関心による分析 |
9 | 個別テーマ⑦課題発表(7)+ディスカッション |
10 | 個別テーマ⑧課題発表(8)+ディスカッション |
11 | 個別テーマ⑨課題発表(9)+ディスカッション |
12 | 個別テーマ⑩課題発表(10)+ディスカッション |
13 | 個別テーマ⑪課題発表(11)+ディスカッション |
14 | 個別テーマ⑫課題発表(12)+ディスカッション |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回、次回までの準備内容を教室で提示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
準備学習に基づく授業への取り組み(30%) 課題発表(40%) ディスカッサントとしての参加度(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じ,教室で適宜指示する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じ,教室で適宜指示する。 |
*5,000円前後のチケット代が必要になる。