日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM715/DM715DM715 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3/Mon.3 Mon.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC3543 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration(定員:7人/ Capacity:7) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
履修要項を確認すること。 |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2024.5.24付シラバス変更 変更項目:担当者(変更前:日下部 尚徳)、曜日時限(変更前:火曜2限) |
This course aims to help students:
1. To be able to explain the current status of different fields of indomains of international cooperation
2. To be able to discuss various issues at different levels of international cooperation
3. To be able to consider for each individual how to get involved with international cooperation through participatory learning.
International cooperation supports countries and people in foreign lands to maintain the peace and stability of the international community. The international community is expected to extend additional efforts to resolve mounting global issues such as environmental destruction, the spread of infectious diseases, increasing economic inequality, and escalating regional conflicts through international cooperation.
However, there are endless examples of international assistance not having achieved its planned outcome because of the lack of understanding of the cultures and social structures of so-called developing countries. To avoid such problems in the future, this course will instruct students on approaching social issues of international import from the viewpoint of people living in developing countries, emphasizing the manner in which international cooperation must develop an understanding of different cultures.
1 | イントロダクション:地域に立脚した国際協力を考える アイスブレイク:受講者の自己紹介 |
2 | 現状を知る①:安全な水の確保 |
3 | 現状を知る②:保健衛生の課題 |
4 | 現状を知る③:初等教育の拡充 |
5 | 現状を知る④:インフラの整備 |
6 | 方法を知る①:国際協力プロジェクトとは何か |
7 | 方法を知る②:ロジカル・フレームワーク手法 |
8 | 方法を知る③:PCM・PLA手法 |
9 | 方法を知る:政府開発援助による国際協力 |
10 | 方法を知る④:マイクロクレジット |
11 | 方法を知る⑤:新しい国際協力の取り組み |
12 | 課題を知る①:地球規模の課題 |
13 | 課題を知る②:国際協力の潮流 |
14 | 国際協力の今後 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
1、授業内で指示した文献や資料を事前に読んでおくこと
2、講義に関連する新聞記事のスクラップをおこなうこと
3、授業終了時に示す課題についてレポートを作成すること
4、次回の授業範囲を予習し、専門用語の意味等の理解をしておくこと
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加(30%) 中間課題(30%) 期末課題(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 日下部尚徳 | 『わたし8歳、職業、家事使用人。 : 世界の児童労働者1億5200万人の1人』 | 合同出版 | 2018 | 9784772613620 |
1、国際協力の各分野における現状を説明できるようになる
2、国際協力の各論レベルでの課題を論じることができるようになる
3、卒業論文のテーマを国際協力分野から設定する
This course aims to help students:
1. To be able to explain the current status of different fields of indomains of international cooperation
2. To be able to discuss various issues at different levels of international cooperation
3. To be able to consider for each individual how to get involved with international cooperation through participatory learning.
国際協力とは国際社会の平和と安定のために、海外の国や人びとを支援することです。世界規模での環境破壊や感染症の蔓延、格差の拡大、地域紛争の深刻化が進む中、国際社会が協力して問題解決に向けた取り組みを促進することが求められています。
しかしながら一方で、途上国と呼ばれる国々の文化や社会構造への不理解から、支援が予定された効果を生まないケースは枚挙にいとまがありません。そのため、授業では参加型学習を通じて、国際的な社会問題を途上国に住む人びとの視点から学び、異文化理解を前提とした国際協力のあり方を、受講生とともに考えていきたいと思っています。
International cooperation supports countries and people in foreign lands to maintain the peace and stability of the international community. The international community is expected to extend additional efforts to resolve mounting global issues such as environmental destruction, the spread of infectious diseases, increasing economic inequality, and escalating regional conflicts through international cooperation.
However, there are endless examples of international assistance not having achieved its planned outcome because of the lack of understanding of the cultures and social structures of so-called developing countries. To avoid such problems in the future, this course will instruct students on approaching social issues of international import from the viewpoint of people living in developing countries, emphasizing the manner in which international cooperation must develop an understanding of different cultures.
1 | イントロダクション:地域に立脚した国際協力を考える アイスブレイク:受講者の自己紹介 |
2 | 現状を知る①:安全な水の確保 |
3 | 現状を知る②:保健衛生の課題 |
4 | 現状を知る③:初等教育の拡充 |
5 | 現状を知る④:インフラの整備 |
6 | 方法を知る①:国際協力プロジェクトとは何か |
7 | 方法を知る②:ロジカル・フレームワーク手法 |
8 | 方法を知る③:PCM・PLA手法 |
9 | 方法を知る:政府開発援助による国際協力 |
10 | 方法を知る④:マイクロクレジット |
11 | 方法を知る⑤:新しい国際協力の取り組み |
12 | 課題を知る①:地球規模の課題 |
13 | 課題を知る②:国際協力の潮流 |
14 | 国際協力の今後 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
1、授業内で指示した文献や資料を事前に読んでおくこと
2、講義に関連する新聞記事のスクラップをおこなうこと
3、授業終了時に示す課題についてレポートを作成すること
4、次回の授業範囲を予習し、専門用語の意味等の理解をしておくこと
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加(30%) 中間課題(30%) 期末課題(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 日下部尚徳 | 『わたし8歳、職業、家事使用人。 : 世界の児童労働者1億5200万人の1人』 | 合同出版 | 2018 | 9784772613620 |