日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM717/DM717DM717 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC3543 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration(定員:7人/ Capacity:7) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
履修要項を確認すること。 |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The goal of this seminar is for students to determine themes for Senior Research and Thesis by connecting their awareness of various issues to academic themes, and classes are conducted to help students master the fundamental elements (research methods and the like) required to make that determination.
As an opportunity to consider the core issues of linguistics, the instructor will introduce fundamental theories of Sausserean and other modern linguistics, and think together with the students on how those theories can be related to themes in contemporary linguistics. In addition, the instructor will introduce and encourage discussion about linguistic perspectives on the themes of each student’s interests in an effort to guide students toward solidifying their themes.
1 | 言語学の基礎知識の確認 |
2 | 「言語=記号」という観点について |
3 | ソシュール言語学の基礎概念の紹介 |
4 | 1つの「言語」とは何かをめぐる問題 |
5 | 観察・分析のための2つの視点軸について |
6 | 言語における機能分担と経済性の観点 |
7 | 学生による中間発表 |
8 | 中間発表に基づく補足指導 |
9 | 各自のテーマの報告と討論1 |
10 | 各自のテーマの報告と討論2 |
11 | 各自のテーマの報告と討論3 |
12 | 各自のテーマの報告と討論4 |
13 | 卒業研究にむけての構想の発表 |
14 | 卒業研究にむけての構想のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 中間発表(30%) 出席および授業参加度(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて授業中に指示する。 |
各自の問題意識を学術的なテーマと結びつけることで「卒業研究」のテーマを設定することを目標とし,そのために必要な基礎的な事項(研究方法など)を身につけるための授業を行う。
The goal of this seminar is for students to determine themes for Senior Research and Thesis by connecting their awareness of various issues to academic themes, and classes are conducted to help students master the fundamental elements (research methods and the like) required to make that determination.
言語学の基本問題を考える契機として,ソシュールなど近代言語学の基礎的学説を紹介するとともに,それらが現代言語学のどのようなテーマと関連し得るかを一緒に考えていく。また,学生各自の関心テーマに関連しそうな言語学的観点を紹介したり,それについて皆で討論することを通して,学生が自分のテーマを具体化していくための指導を行う。
As an opportunity to consider the core issues of linguistics, the instructor will introduce fundamental theories of Sausserean and other modern linguistics, and think together with the students on how those theories can be related to themes in contemporary linguistics. In addition, the instructor will introduce and encourage discussion about linguistic perspectives on the themes of each student’s interests in an effort to guide students toward solidifying their themes.
1 | 言語学の基礎知識の確認 |
2 | 「言語=記号」という観点について |
3 | ソシュール言語学の基礎概念の紹介 |
4 | 1つの「言語」とは何かをめぐる問題 |
5 | 観察・分析のための2つの視点軸について |
6 | 言語における機能分担と経済性の観点 |
7 | 学生による中間発表 |
8 | 中間発表に基づく補足指導 |
9 | 各自のテーマの報告と討論1 |
10 | 各自のテーマの報告と討論2 |
11 | 各自のテーマの報告と討論3 |
12 | 各自のテーマの報告と討論4 |
13 | 卒業研究にむけての構想の発表 |
14 | 卒業研究にむけての構想のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 中間発表(30%) 出席および授業参加度(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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なし |
その他 (Others) | |||||
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必要に応じて授業中に指示する。 |