日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM718/DM718DM718 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC3543 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration(定員:4人/ Capacity:4) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
履修要項を確認すること。 |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This seminar aims to help students develop fundamental research skills to compose a research plan based on their personal academic awareness of issues and proceed to write a graduation thesis.
Students are expected to investigate various social and cultural phenomena from the perspectives of sociology and multicultural societies to compose their graduation thesis. After acquiring fundamental knowledge for conducting research, students will engage in collective reading of foundational literature based on their interests, cultivating sociological thinking and analytical skills.. The supervisor will provide guidance on formulating research themes, conducting literature reviews, empirical studies, research methods, data analysis, and other aspects to complete the graduation thesis. Topics such as migration in East Asian, mobility studies, minority studies, class studies, multiculturalism will be discussed in this seminar.
1 | イントラダクション |
2 | 研究の基礎を学ぶ① 文献輪読、ディスカッション |
3 | 研究の基礎を学ぶ② 文献輪読、ディスカッション |
4 | 研究の基礎を学ぶ③ 文献輪読、ディスカッション |
5 | 研究計画発表① |
6 | 研究計画発表② |
7 | 研究計画発表③ |
8 | 批判的思考力を育む① 文献輪読、ディスカッション |
9 | 批判的思考力を育む② 文献輪読、ディスカッション |
10 | 批判的思考力を育む③ 文献輪読、ディスカッション |
11 | 研究進捗報告① |
12 | 研究進捗報告② |
13 | 研究進捗報告③ |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加(10%) ディスカッションへの貢献度(30%) 研究計画発表(30%) 研究進捗報告(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回の授業で決定する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じ、授業時に紹介する。 |
このセミナーでは、研究テーマについての自主的な学習やディスカッションへの積極的な参加が求められる。
研究を行うための基礎的な能力を身につけ、自らの問題意識をもとに選択した学術的なテーマについて研究計画を立て、卒業論文を作成していく。
This seminar aims to help students develop fundamental research skills to compose a research plan based on their personal academic awareness of issues and proceed to write a graduation thesis.
社会学や多文化社会の観点から、さまざまな社会現象や文化現象について調査し、卒業論文を作成していく。研究を行うための基礎的な事項について学習した後、学生の興味関心に基づいて基本的な文献を輪読し、社会学的思考力と分析方法を身につける。研究テーマの策定や文献調査、実証研究、研究方法、データ分析、執筆の要領など、卒業論文を完成させるための指導を行う。東アジア移民研究、モビリティ研究、マイノリティ研究、階層研究、多文化主義などのテーマを扱っている。
Students are expected to investigate various social and cultural phenomena from the perspectives of sociology and multicultural societies to compose their graduation thesis. After acquiring fundamental knowledge for conducting research, students will engage in collective reading of foundational literature based on their interests, cultivating sociological thinking and analytical skills.. The supervisor will provide guidance on formulating research themes, conducting literature reviews, empirical studies, research methods, data analysis, and other aspects to complete the graduation thesis. Topics such as migration in East Asian, mobility studies, minority studies, class studies, multiculturalism will be discussed in this seminar.
1 | イントラダクション |
2 | 研究の基礎を学ぶ① 文献輪読、ディスカッション |
3 | 研究の基礎を学ぶ② 文献輪読、ディスカッション |
4 | 研究の基礎を学ぶ③ 文献輪読、ディスカッション |
5 | 研究計画発表① |
6 | 研究計画発表② |
7 | 研究計画発表③ |
8 | 批判的思考力を育む① 文献輪読、ディスカッション |
9 | 批判的思考力を育む② 文献輪読、ディスカッション |
10 | 批判的思考力を育む③ 文献輪読、ディスカッション |
11 | 研究進捗報告① |
12 | 研究進捗報告② |
13 | 研究進捗報告③ |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加(10%) ディスカッションへの貢献度(30%) 研究計画発表(30%) 研究進捗報告(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回の授業で決定する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じ、授業時に紹介する。 |
このセミナーでは、研究テーマについての自主的な学習やディスカッションへの積極的な参加が求められる。