日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM718/DM718DM718 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC3543 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration(定員:7人/ Capacity:7) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
履修要項を確認すること。 |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This seminar aims to help students develop fundamental research skills to compose a research plan based on their personal academic awareness of issues and proceed to write a graduation thesis.
In this advanced seminar, students will investigate diverse social and cultural phenomena from the perspectives of sociology and multicultural society, aiming to produce a graduation thesis. In Seminar 1, students will engage in group readings of literature related to diversity, developing sociological thinking skills and analytical methods. Furthermore, students will work on refining their research ideas and creating a research proposal. Class topics may change. according to students' interests and needs.
1 | 導入 |
2 | 多様性を考える① 文献輪読、ディスカッション |
3 | 多様性を考える② 文献輪読、ディスカッション |
4 | 多様性を考える③ 文献輪読、ディスカッション |
5 | 多様性を考える④ 文献輪読、ディスカッション |
6 | 多様性を考える⑤ 文献輪読、ディスカッション |
7 | 多様性を考える⑥ 文献輪読、ディスカッション |
8 | 多様性を考える⑦ 文献輪読、ディスカッション |
9 | 多様性を考える⑧ 文献輪読、ディスカッション |
10 | フィールドワーク |
11 | 研究計画発表① |
12 | 研究計画発表② |
13 | 研究計画発表③ |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
第10回の授業では、多文化共生の現場に足を踏み入れ、フィールドワークを行う。 |
授業時に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加・貢献度(30%) 研究計画発表(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 岩渕功一編著 | 『多様性との対話 : ダイバーシティ推進が見えなくするもの』 | 青弓社 | 2021 | 9784787234834 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 宮島喬・佐藤成基・小ヶ谷千穂 | 『国際社会学(改訂版)』 | 有斐閣 | 2023 | 9784641174825 |
その他 (Others) | |||||
必要に応じ、授業時に紹介する。 |
このセミナーでは、研究テーマについての自主的な学習やディスカッションへの積極的な参加が求められる。
研究を行うための基礎的な能力を身につけ、自らの問題意識をもとに選択した学術的なテーマについて研究計画を立て、卒業論文を作成していく。
This seminar aims to help students develop fundamental research skills to compose a research plan based on their personal academic awareness of issues and proceed to write a graduation thesis.
社会学や多文化社会の観点から、多様な社会現象や文化現象を調査し、卒業論文を作成していく。専門演習1では、多様性に関連する文献の輪読を通じて、社会学的な思考力と分析方法を身につけます。また、研究のアイデアを発展させながら、研究計画書を作成することを目指す。授業項目は進度状況と各自の関心に応じて変更する可能性がある。
In this advanced seminar, students will investigate diverse social and cultural phenomena from the perspectives of sociology and multicultural society, aiming to produce a graduation thesis. In Seminar 1, students will engage in group readings of literature related to diversity, developing sociological thinking skills and analytical methods. Furthermore, students will work on refining their research ideas and creating a research proposal. Class topics may change. according to students' interests and needs.
1 | 導入 |
2 | 多様性を考える① 文献輪読、ディスカッション |
3 | 多様性を考える② 文献輪読、ディスカッション |
4 | 多様性を考える③ 文献輪読、ディスカッション |
5 | 多様性を考える④ 文献輪読、ディスカッション |
6 | 多様性を考える⑤ 文献輪読、ディスカッション |
7 | 多様性を考える⑥ 文献輪読、ディスカッション |
8 | 多様性を考える⑦ 文献輪読、ディスカッション |
9 | 多様性を考える⑧ 文献輪読、ディスカッション |
10 | フィールドワーク |
11 | 研究計画発表① |
12 | 研究計画発表② |
13 | 研究計画発表③ |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
第10回の授業では、多文化共生の現場に足を踏み入れ、フィールドワークを行う。 |
授業時に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加・貢献度(30%) 研究計画発表(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 岩渕功一編著 | 『多様性との対話 : ダイバーシティ推進が見えなくするもの』 | 青弓社 | 2021 | 9784787234834 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 宮島喬・佐藤成基・小ヶ谷千穂 | 『国際社会学(改訂版)』 | 有斐閣 | 2023 | 9784641174825 |
その他 (Others) | |||||
必要に応じ、授業時に紹介する。 |
このセミナーでは、研究テーマについての自主的な学習やディスカッションへの積極的な参加が求められる。