日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM725/DM725DM725 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火1/Tue.1 Tue.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC3543 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration(定員:7人/ Capacity:7) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
履修要項を確認すること。 |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will determine themes for Senior Research and Thesis connecting their concern to academic themes, and classes are conducted to help students master fundamental elements (research methods and the like) required to define the subject.
This seminar welcomes students interested in conducting their graduation thesis research based on the Area Studies. Students will develop their ability for research methods and idea-gathering, preferably setting as target to re-examine the State, the Modern Era and / or its consequences.
1 | 自己紹介 |
2 | 資料の探し方 |
3 | 資料の集め方 |
4 | 資料の読み方 |
5 | 同上 |
6 | 同上 |
7 | 根拠の示し方 |
8 | 同上 |
9 | フィールド調査と文献利用 |
10 | 同上 |
11 | 立論の手法 |
12 | 同上 |
13 | 同上 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
自分の足で歩き自分の目で確かめる。本を読む。博物館・美術館へ足を運ぶ。映画館で映画を観る。性悪説に慣れる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
各回における貢献(33%) テキスト担当部分の報告(33%) 期末レポート(34%) |
備考 (Notes) | ||
無断欠席者、報告放棄者は評価の対象としない(単位は認定されない)。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリント配付。受講者の関心により共通文献を後日指定することもあり得る。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜指示する。 |
集中力・観察力
卒業研究にスペイン語資料を利用する可能性のある学生には、スペイン語原典解読・解釈の訓練を積んでもらう。受講者の関心によりポルトガル語、フランス語、英語の文献を使用することがある。
各自の問題意識を学術的なテーマと結びつけることで、「卒業研究」のテーマを設定することを目標とし、そのために必要な基礎的な事項(研究方法など)を身につけるための授業を行う。
Students will determine themes for Senior Research and Thesis connecting their concern to academic themes, and classes are conducted to help students master fundamental elements (research methods and the like) required to define the subject.
主として地域(文化)研究の見地から卒業研究を完成させたい学生向け。専ら国家あるいは近代を再検討するための手法と発想とを磨く。
This seminar welcomes students interested in conducting their graduation thesis research based on the Area Studies. Students will develop their ability for research methods and idea-gathering, preferably setting as target to re-examine the State, the Modern Era and / or its consequences.
1 | 自己紹介 |
2 | 資料の探し方 |
3 | 資料の集め方 |
4 | 資料の読み方 |
5 | 同上 |
6 | 同上 |
7 | 根拠の示し方 |
8 | 同上 |
9 | フィールド調査と文献利用 |
10 | 同上 |
11 | 立論の手法 |
12 | 同上 |
13 | 同上 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
自分の足で歩き自分の目で確かめる。本を読む。博物館・美術館へ足を運ぶ。映画館で映画を観る。性悪説に慣れる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
各回における貢献(33%) テキスト担当部分の報告(33%) 期末レポート(34%) |
備考 (Notes) | ||
無断欠席者、報告放棄者は評価の対象としない(単位は認定されない)。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリント配付。受講者の関心により共通文献を後日指定することもあり得る。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜指示する。 |
集中力・観察力
卒業研究にスペイン語資料を利用する可能性のある学生には、スペイン語原典解読・解釈の訓練を積んでもらう。受講者の関心によりポルトガル語、フランス語、英語の文献を使用することがある。