日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Intercultural Communication
Course Code DM728
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.1
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Credits 2
Course Number ICC3543
Language Others
Class Registration Method "Other" Registration(定員:7人/ Capacity:7)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations 履修要項を確認すること。
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The goal of this seminar is for students to determine themes for Senior Research and Thesis by connecting their awareness of various issues to academic themes, and classes are conducted to help students master the fundamental elements (research methods and the like) required to make that determination.

【Course Contents】

In understanding human actions and utterances, what kind of influence do the intentions of the agent/utterer have? Do the intentions of the agent/utterer determine the meaning of the actions/utterances? In the case of dropping an atomic bomb on Hiroshima, for example, it is said that the intention of the person who ordered to drop the bomb was to ‘end the war quickly and effectively’. As the agent did not intend to cause massacre, should we conclude that the agent is not responsible for the deaths of over one hundred thousand civilians?

How we treat the agent’s intention affects our interpreting human actions (including verbal utterances) and understanding each other in everyday situations. It is closely related to philosophy of law and ethics, and it is also important for interpreting/understanding works of art. In this class, through reading Intention by G. E. M. Anscombe and analysing concepts such as actions, the intentions of the agent, knowledge of intentional actions, and responsibility, we consider various issues associated with human intentional actions."

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 参加者による発表・教員による説明・ディスカッション
3 参加者による発表・教員による説明・ディスカッション
4 参加者による発表・教員による説明・ディスカッション
5 参加者による発表・教員による説明・ディスカッション
6 参加者による発表・教員による説明・ディスカッション
7 参加者による発表・教員による説明・ディスカッション
8 参加者による発表・教員による説明・ディスカッション
9 参加者による発表・教員による説明・ディスカッション
10 参加者による発表・教員による説明・ディスカッション
11 参加者による発表・教員による説明・ディスカッション
12 参加者による発表・教員による説明・ディスカッション
13 参加者による発表・教員による説明・ディスカッション
14 参加者による発表・教員による説明・ディスカッション

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

準備学習や発表の担当などについては毎回の授業で指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業参加・発表・提出物など(60%)
最終レポート(Final Report)(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 G. E. M. アンスコム 『インテンション』 産業図書 1984
2 Anscombe, G. E. M. Intention Harvard University Press 2000
その他 (Others)
使用するテキストは授業時に配付する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 J. P. サルトル 『実存主義とは何か』 人文書院 1996
2 D. デイヴィッドソン 『行為と出来事』 勁草書房 1990
3 Davidson, D. Essays on Actions and Events Oxford University Press 1980

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

議論に論理性を求める。例えば、野矢茂樹著『新装 論理トレーニング』(産業図書)、あるいは同著者の『まったくゼロからの論理学』(岩波書店)のようなテキストで、あらかじめ論理的な思考というものをある程度つかんでおいて頂きたい(自習してよく理解できない点については、質問を歓迎する)。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

電子情報機器は不要。使用不可。

【その他 / Others】

授業内の電子情報機器の使用不可。

【注意事項 / Notice】