日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM769/DM769DM769 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC4543 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
履修要項を確認すること。 |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will create detailed research plans on their chosen themes, investigate previous research, gather and organize data and progress toward writing the final versions of their graduation theses.
Each student will seek to complete their graduation thesis in line with their chosen theme. First, students will create detailed research plans that explain things such as what they will complete to what extent and on what kind of timeline, and what methods they will use to arrive at their conclusions. Students will also learn how to format their theses, cite sources and other information about writing academic papers and research ethics. Each class consists of students reporting on the progress of their graduation theses, and receiving comments.
1 | オリエンテーション、進め方について。 |
2 | 発表1および質疑応答、ディスカッション |
3 | 発表2および質疑応答、ディスカッション |
4 | 発表3および質疑応答、ディスカッション |
5 | 発表4および質疑応答、ディスカッション |
6 | 発表5および質疑応答、ディスカッション |
7 | 発表6および質疑応答、ディスカッション |
8 | 学術論文の構成、引用の仕方などについて |
9 | 発表7および質疑応答、ディスカッション |
10 | 発表8および質疑応答、ディスカッション |
11 | 発表9および質疑応答、ディスカッション |
12 | 発表10および質疑応答、ディスカッション |
13 | 発表11および質疑応答、ディスカッション |
14 | まとめ、総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 卒業研究報告1(20%) 卒業研究報告2(20%) 参加度(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
1)授業は各受講者が主体となるディスカッションを通して行われるため、受講者は各自が自分のテーマについて自発的に調べ、発表することが求められる。
2)各参加者のプレゼンテーションについては、次の回の授業でフィードバックを行う。
3)連絡事項、資料の配付などはCanvas LMSを通して実施する。
自ら設定したテーマについて具体的に研究計画を立て、先行研究の調査やデータの収集・整理など、卒業研究の成果物の作成をすすめていく。
Students will create detailed research plans on their chosen themes, investigate previous research, gather and organize data and progress toward writing the final versions of their graduation theses.
参加者それぞれが、各自選択したテーマにそって、卒業研究の完成を目指す。まず、どのようなタイムスケジュールで何をどこまで完成させるのか、どのような方法を用いて結論を導きだすのかなどについての具体的な研究計画を立てる。また、論文の形式や引用の仕方など、学術的論文の書き方、研究上の倫理についても学んでいく。毎回の授業は、参加者それぞれが進めた卒業研究の進捗を報告し、それにコメントする形で進める。
Each student will seek to complete their graduation thesis in line with their chosen theme. First, students will create detailed research plans that explain things such as what they will complete to what extent and on what kind of timeline, and what methods they will use to arrive at their conclusions. Students will also learn how to format their theses, cite sources and other information about writing academic papers and research ethics. Each class consists of students reporting on the progress of their graduation theses, and receiving comments.
1 | オリエンテーション、進め方について。 |
2 | 発表1および質疑応答、ディスカッション |
3 | 発表2および質疑応答、ディスカッション |
4 | 発表3および質疑応答、ディスカッション |
5 | 発表4および質疑応答、ディスカッション |
6 | 発表5および質疑応答、ディスカッション |
7 | 発表6および質疑応答、ディスカッション |
8 | 学術論文の構成、引用の仕方などについて |
9 | 発表7および質疑応答、ディスカッション |
10 | 発表8および質疑応答、ディスカッション |
11 | 発表9および質疑応答、ディスカッション |
12 | 発表10および質疑応答、ディスカッション |
13 | 発表11および質疑応答、ディスカッション |
14 | まとめ、総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 卒業研究報告1(20%) 卒業研究報告2(20%) 参加度(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
1)授業は各受講者が主体となるディスカッションを通して行われるため、受講者は各自が自分のテーマについて自発的に調べ、発表することが求められる。
2)各参加者のプレゼンテーションについては、次の回の授業でフィードバックを行う。
3)連絡事項、資料の配付などはCanvas LMSを通して実施する。