日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
自動登録/automatic registrationautomatic registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC4543 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
The goal of this seminar is to gain a higher knowledge about visual art or expressions, to grasp the appropriate social and cultural contexts of the artworks and to be able to make an in-depth multifaceted analyses of them.
Students will choose one or a few theme(s) pertaining to art that they will explore individually and collectively through a variety of activities such as reading texts, watching videos, browsing artworks on the internet, or visiting museums and monuments, They will discuss, write essays or make a presentation on the given theme.
1 | ガイダンス |
2 | テーマ①:その定義とは?どのような見方がされたか? |
3 | テーマ①:私が好きな美術作品 テーマとのかかわりにおける作品分析 |
4 | テーマ①:その背景やコンテクストとしての文化 |
5 | テーマ①:その背景やコンテクストとしての社会 |
6 | プレゼンテーション:テーマ①を多面的に切り取る |
7 | テーマ②:その定義とは?その重要性とは? |
8 | テーマ②:テーマを主題とする作品 総カタログを作ってみよう |
9 | テーマ②:テーマの研究方法 研究史をまとめてみる |
10 | テーマ②:展覧会見学 展覧会企画者のねらいは? |
11 | プレゼンテーション:テーマ②の学習成果 |
12 | 文献講読 |
13 | 文献講読 |
14 | 文献講読 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
演習は学生が主体となることは言うまでもない。自らの問題意識を明確にして、毎回の授業に寄与するために必要な学習を行うこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) プレゼンテーション(30%) 授業時の種々の活動(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
ガイダンス時に学生と相談の上、決定する予定。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
随時紹介する。 |
美術と視覚文化についてより専門的な知識を獲得し、作品や作者について、社会的、文化的コンテクストを的確にとらえ、総合的な考察ができるようになる。
The goal of this seminar is to gain a higher knowledge about visual art or expressions, to grasp the appropriate social and cultural contexts of the artworks and to be able to make an in-depth multifaceted analyses of them.
履修生と相談の上、美術または視覚表現に関係するテーマを設定し、そのテーマをめぐる様々な活動を通じて、多面的な考察をプレゼンテーション、ディスカッション、小エッセイ等の成果とし発表してゆく。
Students will choose one or a few theme(s) pertaining to art that they will explore individually and collectively through a variety of activities such as reading texts, watching videos, browsing artworks on the internet, or visiting museums and monuments, They will discuss, write essays or make a presentation on the given theme.
1 | ガイダンス |
2 | テーマ①:その定義とは?どのような見方がされたか? |
3 | テーマ①:私が好きな美術作品 テーマとのかかわりにおける作品分析 |
4 | テーマ①:その背景やコンテクストとしての文化 |
5 | テーマ①:その背景やコンテクストとしての社会 |
6 | プレゼンテーション:テーマ①を多面的に切り取る |
7 | テーマ②:その定義とは?その重要性とは? |
8 | テーマ②:テーマを主題とする作品 総カタログを作ってみよう |
9 | テーマ②:テーマの研究方法 研究史をまとめてみる |
10 | テーマ②:展覧会見学 展覧会企画者のねらいは? |
11 | プレゼンテーション:テーマ②の学習成果 |
12 | 文献講読 |
13 | 文献講読 |
14 | 文献講読 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
演習は学生が主体となることは言うまでもない。自らの問題意識を明確にして、毎回の授業に寄与するために必要な学習を行うこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) プレゼンテーション(30%) 授業時の種々の活動(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
ガイダンス時に学生と相談の上、決定する予定。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
随時紹介する。 |