日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Intercultural Communication
Course Code DM770
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.2
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Credits 2
Course Number ICC4543
Language Others
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations 履修要項を確認すること。
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The goal of this seminar is to gain a higher knowledge about visual art, visual expressions, or various forms of visual culture, to grasp the appropriate social and cultural contexts of the artworks, and to be able to make in-depth multifaceted analyses of them.

【Course Contents】

Students will choose one or a few theme(s) about art or visual culture that they will explore individually and collectively through a variety of activities such as reading texts, watching videos, browsing artworks on the internet, or visiting museums and monuments, They will discuss, write essays or make a presentation on the given theme.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス:演習の進め方、履修生の関心に基づく大枠のテーマと授業計画の決定、評価方法の確認
2 履修生の関心に従って最終的に決定
例)テーマ①:テーマ①の定義とは?どのような見方がされたか?
3 履修生の関心に従って最終的に決定
例)テーマ①:私が好きな美術作品 テーマとのかかわりにおける作品分析
4 履修生の関心に従って最終的に決定
例)テーマ①:その背景やコンテクストとしての文化
5 履修生の関心に従って最終的に決定
例)テーマ①:その背景やコンテクストとしての社会
6 プレゼンテーション:テーマ①を多面的に切り取る
7 履修生の関心に従って最終的に決定:卒業論文執筆へ向けて
例)テーマ②:テーマ②の定義とは?その重要性とは?
8 履修生の関心に従って最終的に決定:卒業論文執筆へ向けて
例)テーマ②:テーマを主題とする作品 総カタログを作ってみよう
9 履修生の関心に従って最終的に決定:卒業論文執筆へ向けて
テーマ②:テーマの研究方法 研究史をまとめてみる
10 履修生の関心に従って最終的に決定:卒業論文執筆へ向けて
テーマ②:展覧会見学 展覧会企画者のねらいは?
11 履修生の関心に従って最終的に決定:卒業論文執筆へ向けて
例)テーマ②:あたらしい問題の発見と提起
12 発表①
13 発表②
14 総括

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

演習は学生が主体となることは言うまでもない。自らの問題意識を明確にして、毎回の授業に寄与するために必要な学習を行うこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(30%)
プレゼンテーション(30%)
授業時の種々の活動(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
ガイダンス時に学生と相談の上、決定する予定。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
随時紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

PC等の機器を持参すること。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】