日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
自動登録/automatic registrationautomatic registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC4543 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
Combining each student’s interests with issues they are aware of, students will whittle down possible research topics and finalize the topic, collect necessary literature, accumulate background knowledge and existing research on the topic.
Every week each student will write a report summarizing knowledge acquired from literature covered in line with their research topic. Then via a question and answer session based on the report, students can check the consistency of their logic and find other areas they need to investigate. By independently asking questions and expressing their opinion about others' reports, students will improve their ability to objectively critique the work of others. Depending on the students' needs, the mechanics of how to write an academic paper will be reviewed.
1 | 研究テーマの構想発表 |
2 | 研究テーマの絞り込み、研究計画案 |
3 | 文献報告と討議(1) |
4 | 文献報告と討議(2) |
5 | 詳細な図書館検索講義 |
6 | 文献報告と討議(3)論文の書き方の確認 |
7 | 文献報告と討議(4) |
8 | 文献報告と討議(5) |
9 | 文献報告と討議(6) |
10 | 文献報告と討議(7) |
11 | 文献報告と討議(8) |
12 | 文献報告と討議(9)論文の書き方の演習 |
13 | 文献報告と討議(10)論文の構成検討 |
14 | 研究中間報告と夏休みの研究課題確認 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
文献・資料の要約、報告文(40%) 質疑応答、討議参加度(30%) 文献・資料に関する口頭報告(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
各自のテーマに寄り、適宜指示する。 |
各自の興味と問題意識に合わせて、研究テーマを絞り込み、確定する。また、必要な文献を収集し、問題の背景や先行研究の知識を積み上げていく。
Combining each student’s interests with issues they are aware of, students will whittle down possible research topics and finalize the topic, collect necessary literature, accumulate background knowledge and existing research on the topic.
各自の研究テーマに沿って、毎週、文献を読んで得た知識を報告文としてまとめ、それに対する質疑応答を通して、自分の論理の整合性、更に調べるべき事柄などを確認していく。他の報告に対して第三者として質問や意見を述べることにより、客観的な批判能力を磨いていく。必要に応じて、論文の書き方の復習も同時に行う。
Every week each student will write a report summarizing knowledge acquired from literature covered in line with their research topic. Then via a question and answer session based on the report, students can check the consistency of their logic and find other areas they need to investigate. By independently asking questions and expressing their opinion about others' reports, students will improve their ability to objectively critique the work of others. Depending on the students' needs, the mechanics of how to write an academic paper will be reviewed.
1 | 研究テーマの構想発表 |
2 | 研究テーマの絞り込み、研究計画案 |
3 | 文献報告と討議(1) |
4 | 文献報告と討議(2) |
5 | 詳細な図書館検索講義 |
6 | 文献報告と討議(3)論文の書き方の確認 |
7 | 文献報告と討議(4) |
8 | 文献報告と討議(5) |
9 | 文献報告と討議(6) |
10 | 文献報告と討議(7) |
11 | 文献報告と討議(8) |
12 | 文献報告と討議(9)論文の書き方の演習 |
13 | 文献報告と討議(10)論文の構成検討 |
14 | 研究中間報告と夏休みの研究課題確認 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
文献・資料の要約、報告文(40%) 質疑応答、討議参加度(30%) 文献・資料に関する口頭報告(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
各自のテーマに寄り、適宜指示する。 |