日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM779/DM779DM779 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3/Mon.3 Mon.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC4543 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
履修要項を確認すること。 |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students should be able to develop a research proposal based on a chosen topic, collect and organize data and studies from existing research, and work towards creating the deliverables for their graduation research project.
Students will mainly learn the fundamental skills needed to complete a graduation research project on a topic related to the cultures and societies of French-speaking areas (France, Quebec, North Africa, etc.).
They will also learn how to link their own awareness of the issues to a graduation research project theme, and then how to go from choosing to completing a research project through data collection, investigation and production phases.
1 | イントロダクション |
2 | 先行研究の講読と討議(1) |
3 | 先行研究の講読と討議(2) |
4 | 先行研究の講読と討議(3) |
5 | 先行研究の講読と討議(4) |
6 | 研究テーマの策定(1) |
7 | 研究テーマの策定(2) |
8 | 資料調査研究(1) |
9 | 資料調査研究(2) |
10 | 資料調査研究(3) |
11 | 資料調査研究(4) |
12 | 卒業研究の構想の報告(1) |
13 | 卒業研究の構想の報告(2) |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は,毎回の授業時に行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 授業への参加度(40%) 授業時の発表(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業で資料を配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 新倉俊一他 | 『事典 現代のフランス[増補版]』 | 大修館書店 | 1997年 | 9784469051759 |
2 | 三浦信孝・西山教行編著 | 『現代フランス社会を知るための62章』 | 明石書店 | 2010年 | 9784750333120 |
3 | 日本ケベック学会 | 『ケベックを知るための56章(第2版)』 | 明石書店 | 2024年 | 9784750356617 |
4 | G・ブシャール | 『間文化主義』 | 彩流社 | 2017年 | 9784779124310 |
その他 (Others) | |||||
随時紹介するもの。 |
自ら設定したテーマについて研究計画を立て,先行研究の調査やデータの収集・整理など,卒業研究の成果物の作成を進めていくことができる。
Students should be able to develop a research proposal based on a chosen topic, collect and organize data and studies from existing research, and work towards creating the deliverables for their graduation research project.
主としてフランス語圏(フランス,ケベック,北アフリカなど)の文化と社会に関連したテーマで卒業研究を作成するための基礎的事項を学習する。
各自の問題意識をどのように卒業研究のテーマに結び付けていくか,テーマ決定後から完成までどのようにデータ収集や調査,制作に取り組めばよいのかなどを学ぶ。
Students will mainly learn the fundamental skills needed to complete a graduation research project on a topic related to the cultures and societies of French-speaking areas (France, Quebec, North Africa, etc.).
They will also learn how to link their own awareness of the issues to a graduation research project theme, and then how to go from choosing to completing a research project through data collection, investigation and production phases.
1 | イントロダクション |
2 | 先行研究の講読と討議(1) |
3 | 先行研究の講読と討議(2) |
4 | 先行研究の講読と討議(3) |
5 | 先行研究の講読と討議(4) |
6 | 研究テーマの策定(1) |
7 | 研究テーマの策定(2) |
8 | 資料調査研究(1) |
9 | 資料調査研究(2) |
10 | 資料調査研究(3) |
11 | 資料調査研究(4) |
12 | 卒業研究の構想の報告(1) |
13 | 卒業研究の構想の報告(2) |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は,毎回の授業時に行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 授業への参加度(40%) 授業時の発表(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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授業で資料を配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 新倉俊一他 | 『事典 現代のフランス[増補版]』 | 大修館書店 | 1997年 | 9784469051759 |
2 | 三浦信孝・西山教行編著 | 『現代フランス社会を知るための62章』 | 明石書店 | 2010年 | 9784750333120 |
3 | 日本ケベック学会 | 『ケベックを知るための56章(第2版)』 | 明石書店 | 2024年 | 9784750356617 |
4 | G・ブシャール | 『間文化主義』 | 彩流社 | 2017年 | 9784779124310 |
その他 (Others) | |||||
随時紹介するもの。 |