日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Intercultural Communication
Course Code DM784
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Tue.1
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number ICC4543
Language Others
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations 履修要項を確認すること。
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The goal of this seminar is for students to determine themes for Senior Research and Thesis by connecting their awareness of various issues to academic themes, and classes are conducted to help students master the fundamental elements (research methods and the like) required to make that determination.

【Course Contents】

Discourse analysis and conversation analysis are two ways to clarify the kinds of knowledge that are communicated with language, and the processes by which they are communicated. Discourse analysis is an analytical method that began in earnest in France in the 1960s, and conversation analysis is an approach that originated in the United States of America and then spread to France. They are both research methods that relativize language as the research subject, and have been adopted in the fields of language education and acquisition to clarify the kinds and processes by which language-related information is communicated using language inside and outside foreign language classrooms.
The purpose of this Advanced Seminar is to teach students basic knowledge and fundamental analytical skills regarding discourse and conversation analysis by having them carefully read whole and excerpted literature written in Japanese, French and English, identify themes related to their own language use or language education and acquisition, and use specific analytical resources to consider their themes in practical terms. Students will do prepare for writing their graduation theses in parallel with their work in this course.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 「学術的知」の技法の説明
3 論文の書き方の説明
4 文献の輪読あるいは共同討議(1)
5 文献の輪読あるいは共同討議(2)
6 文献の輪読あるいは共同討議(3)
7 卒業論文批判
8 卒業研究(論文)の進捗状況の中間報告(1)
9 卒業研究(論文)の進捗状況の中間報告(2)
10 文献の輪読あるいは共同討議(4)
11 文献の輪読あるいは共同討議(5)
12 卒業研究(論文)の進捗状況の最終報告(1)
13 卒業研究(論文)の進捗状況の最終報告(2)
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

初回の授業で各回のための準備学習を指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への参加度(40%)
口頭発表(30%)
卒業研究(論文)の進捗(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
初回の授業で決定する。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業中に配付するプリントあるいはメイルの添付ファイルなどによって随時紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

*上記の「授業計画」は、履修者数や指導の進捗状況にあわせて調整する可能性がある。
*通常の授業に加えて,研究計画書の作成のための個別指導と添削を主にメイルでおこなう。
*学生の報告あるいは提出物について,口頭あるいは筆記によってコメントする。
*やむを得ず休講となった場合,内容を繰り下げて補講日に補講をおこなうか,それに代わる課題を出す。

【注意事項 / Notice】