日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM823/DM823DM823 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC4543 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
履修要項を確認すること。 |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The goal of this seminar is for students to determine themes for Senior Research and Thesis by connecting their awareness of various issues to academic themes, and classes are conducted to help students master the fundamental elements (research methods and the like) required to make that determination.
Through reading assignments, lectures, and group discussions, students will deepen understanding about various aspects of second language acquisition (e.g., acquisition of vocabulary, grammar, pronunciation, listening, reading, speaking, and writing skills) and reflect on how they can apply research to their own teaching and learning. Students will also learn to (a) critically evaluate previous literature, (b) formulate research questions, (c) collect data, and (d) publish findings in the form of academic papers.
1 | イントロダクション |
2 | SLA 研究から考える 英語学習の大原則 |
3 | 卒論進捗発表1 |
4 | 卒論進捗発表2 |
5 | 語彙の学習 |
6 | 文法の学習 |
7 | 卒論進捗発表3 |
8 | 卒論進捗発表4 |
9 | ピアフィードバック |
10 | ピアフィードバック |
11 | 英語学習と個人差 |
12 | 動機づけ・学習スタイル・学習ストラテジー |
13 | 子どもの英語学習 |
14 | 留学による英語学習 終わりに |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
適宜指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 学期中の課題(40%) クラスへの貢献度などの平常点(30%) |
備考 (Notes) | ||
合否は「卒業研究」の合否と連動する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 中田達也・鈴木祐一 | 『英語学習の科学』 | 研究社 | 2022 | 4327453072 |
各自の問題意識を学術的なテーマと結びつけることで「卒業研究」のテーマを設定することを目標とし、そのために必要な基礎的な事項(研究方法など)を身につけるための授業を行う。
The goal of this seminar is for students to determine themes for Senior Research and Thesis by connecting their awareness of various issues to academic themes, and classes are conducted to help students master the fundamental elements (research methods and the like) required to make that determination.
第二言語習得の様々な側面(語彙・文法・発音・リスニング・リーディング・スピーキング・ライティング能力の習得など)について理解を深め、それらを英語教育および英語学習に生かす方法について考察する。授業は受講生による発表やクラス全体でのディスカッションを中心に進める。また、卒業研究の作成を念頭に、先行研究を批判的に考察した上で研究テーマを設定し、研究成果を論文として発表する能力を養う。
Through reading assignments, lectures, and group discussions, students will deepen understanding about various aspects of second language acquisition (e.g., acquisition of vocabulary, grammar, pronunciation, listening, reading, speaking, and writing skills) and reflect on how they can apply research to their own teaching and learning. Students will also learn to (a) critically evaluate previous literature, (b) formulate research questions, (c) collect data, and (d) publish findings in the form of academic papers.
1 | イントロダクション |
2 | SLA 研究から考える 英語学習の大原則 |
3 | 卒論進捗発表1 |
4 | 卒論進捗発表2 |
5 | 語彙の学習 |
6 | 文法の学習 |
7 | 卒論進捗発表3 |
8 | 卒論進捗発表4 |
9 | ピアフィードバック |
10 | ピアフィードバック |
11 | 英語学習と個人差 |
12 | 動機づけ・学習スタイル・学習ストラテジー |
13 | 子どもの英語学習 |
14 | 留学による英語学習 終わりに |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
適宜指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 学期中の課題(40%) クラスへの貢献度などの平常点(30%) |
備考 (Notes) | ||
合否は「卒業研究」の合否と連動する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 中田達也・鈴木祐一 | 『英語学習の科学』 | 研究社 | 2022 | 4327453072 |