日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM833/DM833DM833 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC4543 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
履修要項を確認すること。 |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will independently study their chosen areas in more depth, conduct investigations and writeup their graduation research projects.
Building on the discussions and readings in Advanced Seminars 1 and 2, students will independently conduct investigations and write academic papers on their research topics. In classes we will learn how to write an academic paper and conduct a survey. Also, each student will give a presentation and hold a discussion about their graduation research project.
1 | 導入1:論文執筆方法ワークショップ |
2 | 導入2:調査方法ワークショップ |
3 | 文献調査方法1 |
4 | 文献調査方法 2 |
5 | 担当者による発表と議論 1 |
6 | 担当者による発表と議論 2 |
7 | 担当者による発表と議論 3 |
8 | 担当者による発表と議論 4 |
9 | 論文ピア・レビュー1 |
10 | 論文ピア・レビュー2 |
11 | 論文ピア・レビュー3 |
12 | 卒業論文口頭発表1 |
13 | 卒業論文口頭発表2 |
14 | 卒業論文口頭発表3 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
準備学習については毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業の議論への積極的な参加(40%) 授業内での口頭発表(30%) 学期末のレポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
”合否は「卒業研究」の合否と連動する” |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回授業内で配付 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜授業内で指示 |
テーマについての調査を自らすすめ、計画的に作業をすすめる力。
履修者と調整のうえ、授業曜日時限以外にピアレビューを行うことがある。
各自が選択した領域についてさらに深く主体的に学び,調査しながら,卒業研究を執筆する。
Students will independently study their chosen areas in more depth, conduct investigations and writeup their graduation research projects.
専門演習1および2で学び議論した点を踏まえ,各自の研究テーマについて主体的に調査をし,論文を執筆する。授業では,論文の書き方,調査の仕方について学び,また各自の卒業研究について発表,議論を行う。
Building on the discussions and readings in Advanced Seminars 1 and 2, students will independently conduct investigations and write academic papers on their research topics. In classes we will learn how to write an academic paper and conduct a survey. Also, each student will give a presentation and hold a discussion about their graduation research project.
1 | 導入1:論文執筆方法ワークショップ |
2 | 導入2:調査方法ワークショップ |
3 | 文献調査方法1 |
4 | 文献調査方法 2 |
5 | 担当者による発表と議論 1 |
6 | 担当者による発表と議論 2 |
7 | 担当者による発表と議論 3 |
8 | 担当者による発表と議論 4 |
9 | 論文ピア・レビュー1 |
10 | 論文ピア・レビュー2 |
11 | 論文ピア・レビュー3 |
12 | 卒業論文口頭発表1 |
13 | 卒業論文口頭発表2 |
14 | 卒業論文口頭発表3 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
準備学習については毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業の議論への積極的な参加(40%) 授業内での口頭発表(30%) 学期末のレポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
”合否は「卒業研究」の合否と連動する” |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回授業内で配付 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜授業内で指示 |
テーマについての調査を自らすすめ、計画的に作業をすすめる力。
履修者と調整のうえ、授業曜日時限以外にピアレビューを行うことがある。