日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Intercultural Communication
Course Code DM962
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Mon.1
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Credits 2
Course Number ICC1510
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2016年度以降入学者対象(DLP)

【Course Objectives】

Students will master the logical thinking skills and information literacy that form the foundation of university-level study, and improve their abilities to communicate, receive and originate information, and find and solve problems.

【Course Contents】

The cooperative learning method will be used to help students acquire logical thinking skills, the ability to find and solve problems, language skills, and interpersonal skills as well as time management skills. Students will also improve their discussion and presentation skills, and will further their understanding of nonverbal communication. Instructors will explain in class how students should prepare for cooperative learning exercises, and students will follow those instructions and read assignment texts in advance of classes.
Class activities will consist of small groups of students participating in discussions and presentations. Instructors will also explain and lead exercises on how to write reports.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 図書館オリエンテーション/協同学習①-1(初見のテクスト)
3 協同学習①-1(初見のテクスト)/図書館オリエンテーション
4 協同学習①-2
5 協同学習②-1
6 協同学習②-2
レポートの書き方①
7 協同学習③-1
8 協同学習③-2
レポートの書き方②
9 グループ発表①-1(グループでテーマを決め、発表準備)
10 グループ発表①-2(クラス内リハーサル)
11 グループ発表①-3
12 グループ発表①-4
13 レポートの書き方③
14 授業のまとめ 

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
クラスによって異なる授業方法を活用する場合がある。詳細については、各クラスの担当教員の指示に従うこと。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

毎回の授業で指示する。
また、初回ガイダンス時に、詳細な授業進行表を配布するので、常時参照すること。
自宅学習ノートを用意し、十分活用すること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への参加度(20%)
協同学習フィードバック(20%)
自宅学習ノート(25%)
レポート(20%)
最終グループ発表(15%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 大島弥生ほか 『ピアで学ぶ大学生の日本語表現[第2版]』 ひつじ書房 2014 9784894767096
その他 (Others)
補助資料
・Master of Writing(立教大学大学教育開発・支援センター発行のレポートの手引き)http://www.rikkyo.ac.jp/aboutus/philosophy/activism/CDSHE/journal/leaflet/

・ Master of Presentation(同センター発行の授業内プレゼンテーションの手引き)
https://www.rikkyo.ac.jp/about/activities/fd/cdshe/mknpps000001ri7e-att/MasterofPresentation.pdf

・The Rikkyo Style(異文化コミュニケーション研究科作成のスタイルマニュアル)
https://rguide.rikkyo.ac.jp/2023/files/cic/TheRikkyoStyle.pdf

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 佐渡島紗織・吉野亜矢子 『これから研究を書くひとのためのガイドブック』 ひつじ書房 2008
2 松本茂・河野哲也 『大学生のための「読む・書く・プレゼン・ディベート」の方法』(第2版) 玉川大学出版部 2015
その他 (Others)
その他の参考文献については、授業中に適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】