日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学部/College of Law and PoliticsCollege of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
EX127/EX127EX127 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
法学を通してみる,異なる文化,異なる社会,異なるシステム |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月2/Mon.2 Mon.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LPX3000 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The objective of this course is to think about the role of law in solving unknown problems in the real world through the process of using law to understand how French society differs.
At first glance, the following two cases seem to be unrelated, but they are both tied together by their deep impact on the French legal system.
(1) A Canadian woman is searching for her father in the Middle East, but what led her to this search?
(2) The world's leading multinational water utility company is focused on earnings stability and is planning on entering the water utility business in a certain Japanese municipality. How did this company construct their business model? Moreover, what is the estimate of their success in Japan where public water utilities are common?
Just as the world is getting smaller due to technological progress, trivial social relationships in our daily lives are getting more complicated and multilayered. When coming into contact and trying to understand people who live a different existence than us, what points should we pay attention to and with what attitude should we approach the situation? What kind of role can law play in that case?
The lectures will use France as source material to address these types of problems.
The classes will be largely divided into three areas and rely on a pluralistic approach to explore French society and its relationship with the supporting legal system while mobilizing the students’ knowledge of Positive Law, Basic Law, And Political Science.
First, the knowledge of Japanese law which students have already studied will be used as a starting point to compare and understand the characteristics of French law.
Next, we will examine the unique characteristics of French law while comparing it with multiple nations.
Finally, after proceeding through the previous steps, we will deeply analyze the relationship between society and the law in France and consider the cases mentioned at the beginning through the response to various issues commonly faced by international society and European society.
What kind of comprehensive perspective can be developed after persistently studying the carefully constructed Rikkyo University College of Law and Politics curriculum? It is hoped that the students who enroll in this class will be able to experience the view from such a perspective before concluding their baccalaureate undergraduate degree.
1 | 授業の展望:ヨーロッパ,フランスおよびフランス語圏における法,社会,国家の像 |
2 | 日本法と対照する①:民法(家族法)と国際私法 |
3 | 日本法と対照する②:商法と民法(財産法) |
4 | 日本法と対照する③:労働法と社会保障法 |
5 | 日本法と対照する④:会社法と知的財産法 |
6 | 日本法と対照する⑤:行政法と経済法 |
7 | 中間のまとめ①:フランスの国制について① |
8 | 中間のまとめ②:フランスの国制について② |
9 | 中間のまとめ③:フランスの国制について③ |
10 | 中間のまとめ④:フランスの国制について④ |
11 | 多国間で比較する① |
12 | 多国間で比較する② |
13 | 多国間で比較する③ |
14 | 全体のまとめ:フランス法を通してみる国際社会,現代的課題に対する総合的アプローチの重要性 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
教材で指示される復習・予習課題に毎回取り組みましょう。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
授業への参加と取り組み(14%) 授業内小テスト(6%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
オリジナル教材を毎回配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 滝沢正 | 『フランス法 第5版』 | 三省堂 | 2018 | 9784385323039 |
受講にあたってフランス語力は問いません。また,就職活動(インターンシップから内定後の活動まで),その他の事情による欠席については配慮します。
法学を用いてフランスという異社会を理解する過程を通じて,実社会での未知なる課題解決のための法学の役割について考えます。
The objective of this course is to think about the role of law in solving unknown problems in the real world through the process of using law to understand how French society differs.
一見何の関連もない次の2つの事例に共通するのは,いずれもフランス系の法制度が深く関わっている,という点です。
①中東で父親を捜すカナダ人女性は,何がきっかけでそのようにしているのだろうか。
②世界一の多国籍水道事業会社は,収益の安定性に目をつけ,日本のある自治体での水道事業に参入しようと計画している。この企業はどのようにしてビジネスモデルを構築してきたのか。また,公営水道が主流の日本において,成功の目算があるのだろうか。
技術の発展により地球が狭くなった分だけ,日常の些細な社会関係ですらもますます複雑化し,なおかつ,重層化しています。自分たちとは異なる存在に触れ,これを理解しようとする場合に,どのような点に注意し,どのような姿勢で臨めばよいのでしょうか。その際,法学はどのような役割を担えるのでしょうか。
本講義は,フランスを素材として,これらの問題に取り組みます。
授業では,実定法学,基礎法学,政治学の知見を総動員しながら,多元的な接近法によりつつ,大きく3つに分けて,フランス社会とそれを支えている法制度の関係について探究していきます。
まず,既に学んだ日本法の知識を起点に,これらと対照することでフランス法の特徴を把握します。
次いで,多国間のなかで比較しながら,フランス法の個性についてさらに検討を加えます。
最後に,これまでの段階を踏まえたうえで,国際社会や欧州社会が抱える各国共通の諸課題への対応を通して,フランスにおける社会と法の関係を深く分析し,また,冒頭の事例に対する考察を行います。
入念に組み上げられた立教大学法学部のカリキュラムを着実に学修した先には,どのような総合的視野がひらけているのでしょうか。学士課程のまとめを兼ねて,受講者諸君にその眺望を体感して頂ければ,と考えています。
At first glance, the following two cases seem to be unrelated, but they are both tied together by their deep impact on the French legal system.
(1) A Canadian woman is searching for her father in the Middle East, but what led her to this search?
(2) The world's leading multinational water utility company is focused on earnings stability and is planning on entering the water utility business in a certain Japanese municipality. How did this company construct their business model? Moreover, what is the estimate of their success in Japan where public water utilities are common?
Just as the world is getting smaller due to technological progress, trivial social relationships in our daily lives are getting more complicated and multilayered. When coming into contact and trying to understand people who live a different existence than us, what points should we pay attention to and with what attitude should we approach the situation? What kind of role can law play in that case?
The lectures will use France as source material to address these types of problems.
The classes will be largely divided into three areas and rely on a pluralistic approach to explore French society and its relationship with the supporting legal system while mobilizing the students’ knowledge of Positive Law, Basic Law, And Political Science.
First, the knowledge of Japanese law which students have already studied will be used as a starting point to compare and understand the characteristics of French law.
Next, we will examine the unique characteristics of French law while comparing it with multiple nations.
Finally, after proceeding through the previous steps, we will deeply analyze the relationship between society and the law in France and consider the cases mentioned at the beginning through the response to various issues commonly faced by international society and European society.
What kind of comprehensive perspective can be developed after persistently studying the carefully constructed Rikkyo University College of Law and Politics curriculum? It is hoped that the students who enroll in this class will be able to experience the view from such a perspective before concluding their baccalaureate undergraduate degree.
1 | 授業の展望:ヨーロッパ,フランスおよびフランス語圏における法,社会,国家の像 |
2 | 日本法と対照する①:民法(家族法)と国際私法 |
3 | 日本法と対照する②:商法と民法(財産法) |
4 | 日本法と対照する③:労働法と社会保障法 |
5 | 日本法と対照する④:会社法と知的財産法 |
6 | 日本法と対照する⑤:行政法と経済法 |
7 | 中間のまとめ①:フランスの国制について① |
8 | 中間のまとめ②:フランスの国制について② |
9 | 中間のまとめ③:フランスの国制について③ |
10 | 中間のまとめ④:フランスの国制について④ |
11 | 多国間で比較する① |
12 | 多国間で比較する② |
13 | 多国間で比較する③ |
14 | 全体のまとめ:フランス法を通してみる国際社会,現代的課題に対する総合的アプローチの重要性 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
教材で指示される復習・予習課題に毎回取り組みましょう。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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筆記試験 (Written Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
授業への参加と取り組み(14%) 授業内小テスト(6%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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オリジナル教材を毎回配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 滝沢正 | 『フランス法 第5版』 | 三省堂 | 2018 | 9784385323039 |
受講にあたってフランス語力は問いません。また,就職活動(インターンシップから内定後の活動まで),その他の事情による欠席については配慮します。