日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学部/College of Law and PoliticsCollege of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
EX275/EX275EX275 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LPX2600 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The objective of this course is to facilitate an understanding of the theoretical foundations and behavioral principles of political actors in order to comprehend the political processes.
This course offers an in-depth exploration of the dynamics within contemporary Japanese politics, focusing on the complex interplay among various political actors. In a world where societies are characterized by a multitude of viewpoints and preferences, the ability to navigate and amalgamate these diverse perspectives is crucial in the realm of decision-making. Students will gain insights into the mechanisms that underpin the interactions and behaviors of political entities in Japan.
Each session will commence with critical questions designed to stimulate analytical thinking and discussion. Examples of such questions include: "What factors contribute to the declining voter turnout in established democracies?", "What motivates legislators to change political affiliations?", and "What causes the fragmentation of political parties?". Through engaging with these questions, students will apply theoretical knowledge to understand and interpret the behavioral patterns of political actors.
Please note that the topics related to the political institutions and their influence on the dynamics of political actor interactions will be addressed in the "Political Process 2", scheduled for the autumn semester.
1 | 導入・政治アクターと政治制度 |
2 | 理論(1):政治アクターが追求する目標と合理的選択理論 |
3 | 理論(2):グループとしての選択と社会的選択理論 |
4 | 理論(3):政治過程におけるゲーム的状況 |
5 | 有権者(1):政治参加 |
6 | 有権者(2):投票行動 |
7 | マスメディアと世論 |
8 | 政治家 |
9 | 政党と政党システム(1):政党形成の理由、政党の機能・組織 |
10 | 政党と政党システム(2):政党同士の関係のあり方を分類する方法 |
11 | 連立政権 |
12 | 首相・大統領 |
13 | 利益団体 |
14 | ジェンダー・総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
【予習】
次回授業に向けて、Canvas LMSにアップロードされた教材を事前に入手し、授業開始前に必ず精読すること。
【復習】
授業終了後には、Canvas LMSを介して教材と授業内容の理解を深めるための小テストを実施する。復習に十分な時間を割くことが推奨される。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
小テスト(40%) |
備考 (Notes) | ||
小テストは、毎回の授業終了後にCanvas LMSを使用して実施する予定。小テストについては、次回授業開始時にフィードバックを行う。 |
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内容の作成の参考にした著書や論文は配布資料に掲載する。 |
政治過程を理解するための理論と政治アクターの行動原理について理解する。
The objective of this course is to facilitate an understanding of the theoretical foundations and behavioral principles of political actors in order to comprehend the political processes.
社会は、多様な意見を持つ構成員の相互関係によって成り立っており、さまざまな要求をどのように集約するかという問題は非常に重要である。この授業では、社会における集合的な意思決定のプロセスに見られる、政治アクター間の相互作用に焦点を当て、現代日本政治のさまざまな政治過程を体系的に理解するための基礎を学ぶ。
各回の授業では、「多くの民主主義国家で投票率が低下している理由は何か」、「所属政党を離れ、他の政党に移る議員が現れる理由は何か」、「政党間の合併によって誕生した新党が再び分裂する理由は何か」といった問いを設定し、政治アクターが追求する目標と行動原理からその答えを探求する。
なお、政治アクター間の相互作用を規定するさまざまな政治制度の内容とその制度的な帰結については、「政治過程論 2」で扱う。
This course offers an in-depth exploration of the dynamics within contemporary Japanese politics, focusing on the complex interplay among various political actors. In a world where societies are characterized by a multitude of viewpoints and preferences, the ability to navigate and amalgamate these diverse perspectives is crucial in the realm of decision-making. Students will gain insights into the mechanisms that underpin the interactions and behaviors of political entities in Japan.
Each session will commence with critical questions designed to stimulate analytical thinking and discussion. Examples of such questions include: "What factors contribute to the declining voter turnout in established democracies?", "What motivates legislators to change political affiliations?", and "What causes the fragmentation of political parties?". Through engaging with these questions, students will apply theoretical knowledge to understand and interpret the behavioral patterns of political actors.
Please note that the topics related to the political institutions and their influence on the dynamics of political actor interactions will be addressed in the "Political Process 2", scheduled for the autumn semester.
1 | 導入・政治アクターと政治制度 |
2 | 理論(1):政治アクターが追求する目標と合理的選択理論 |
3 | 理論(2):グループとしての選択と社会的選択理論 |
4 | 理論(3):政治過程におけるゲーム的状況 |
5 | 有権者(1):政治参加 |
6 | 有権者(2):投票行動 |
7 | マスメディアと世論 |
8 | 政治家 |
9 | 政党と政党システム(1):政党形成の理由、政党の機能・組織 |
10 | 政党と政党システム(2):政党同士の関係のあり方を分類する方法 |
11 | 連立政権 |
12 | 首相・大統領 |
13 | 利益団体 |
14 | ジェンダー・総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
【予習】
次回授業に向けて、Canvas LMSにアップロードされた教材を事前に入手し、授業開始前に必ず精読すること。
【復習】
授業終了後には、Canvas LMSを介して教材と授業内容の理解を深めるための小テストを実施する。復習に十分な時間を割くことが推奨される。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
小テスト(40%) |
備考 (Notes) | ||
小テストは、毎回の授業終了後にCanvas LMSを使用して実施する予定。小テストについては、次回授業開始時にフィードバックを行う。 |
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内容の作成の参考にした著書や論文は配布資料に掲載する。 |