日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学部/College of Law and PoliticsCollege of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
EX449/EX449EX449 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
現代行政の実態と課題を学ぶ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LPX3900 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The aim is to obtain an understanding of the actual situation regarding the administrative system of the country, including its relationship with politics and the relationship between the national and local governments.
The course aims to provide a practical understanding of the mechanisms for policy planning and operation in the national government from various perspectives. Starting with an image of the actual state of national civil servants, who are the driving force behind the administration of the country, the course will then sequentially outline the relationship with politicians who make up the cabinet, the adjustment process within the government, the relationship with the National Diet, the relationship with independent administrative agencies that oversee execution, and the mechanisms for document management and information disclosure that have become issues in recent years, as well as the meaning of policy evaluation. In addition, the course will deepen understanding of the functions and roles of local governments, which are at the forefront of solving social issues.
Although there is no specific textbook required, for those who wish to approach the lessons with a basic understanding, I recommend the two reference books mentioned (they are not used in class, so purchasing them is not mandatory).
1 | ガイダンス~国/地方の行政の課題を身近に知る |
2 | 公務員の人事制度(1) |
3 | 公務員の人事制度(2) |
4 | 政官関係(1)(政治と行政) |
5 | 政官関係(2)(国会審議、与野党事前審査) |
6 | 省庁間調整(行政府内部の政策立案過程) |
7 | 予算管理と行政管理(機構・定員管理、級別定数など) |
8 | 行政改革 |
9 | 政策の評価 |
10 | 特殊法人・独立行政法人・公益法人等 |
11 | 情報公開と公文書管理 |
12 | デジタル時代の行政の方向性 |
13 | 地方の行財政と地方創生 |
14 | 「公務」「公共」が直面する壁と、民主主義の課題 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
単位を取ること自体が大学での学びの目的ではないので、授業の内容に限らず、一人の国民・住民として、日頃の社会での事象や政治・行政、公共問題に広く関心を持ち、授業で学ぶことと重ね合わせながら、自律的に考えたり仮説を立て、調べ、検証するなどの思考態度を習慣づけるようにしていただきたい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業における参加度(40%) 講義での質問、発言など授業態度(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
教科書は、特に指定しない。各回の講義資料(授業後にデータで配付)を読めば足りる。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 原田久 | 『行政学』 | 法律文化社 | 2022 | 4589041952 |
2 | 曽我謙悟 | 『日本の地方政府』 | 中公新書 | 2019 | 4121025377 |
通常の日本語能力
国の行政の仕組みを、政治との関係や国・地方の関係を含め、実態に即した理解を得ることを狙いとする。
The aim is to obtain an understanding of the actual situation regarding the administrative system of the country, including its relationship with politics and the relationship between the national and local governments.
国の政策立案のプロセスや運営のための仕組みを、様々な角度から実体的に学ぶ講座とする。
まずは、国の行政の担い手である国家公務員(官僚)の実像のイメージを持つところからスタートし、続いて、内閣を構成する政治家との関係、政府内の調整プロセス、国会との関係、執行等をつかさどる独立行政法人等との関係や、近年問題となった公文書管理や情報公開の仕組み、政策評価の意味などを順次概観する。
加えて、社会課題解決の最前線に置かれている地方公共団体の機能や役割についても理解を深める。
教科書は特に指定しないが、ある程度の基礎的な視座を以って授業に臨みたい者には、参考図書で挙げた2点を推奨する。(授業では用いないので、必ずしも購入の必要はない。)
The course aims to provide a practical understanding of the mechanisms for policy planning and operation in the national government from various perspectives. Starting with an image of the actual state of national civil servants, who are the driving force behind the administration of the country, the course will then sequentially outline the relationship with politicians who make up the cabinet, the adjustment process within the government, the relationship with the National Diet, the relationship with independent administrative agencies that oversee execution, and the mechanisms for document management and information disclosure that have become issues in recent years, as well as the meaning of policy evaluation. In addition, the course will deepen understanding of the functions and roles of local governments, which are at the forefront of solving social issues.
Although there is no specific textbook required, for those who wish to approach the lessons with a basic understanding, I recommend the two reference books mentioned (they are not used in class, so purchasing them is not mandatory).
1 | ガイダンス~国/地方の行政の課題を身近に知る |
2 | 公務員の人事制度(1) |
3 | 公務員の人事制度(2) |
4 | 政官関係(1)(政治と行政) |
5 | 政官関係(2)(国会審議、与野党事前審査) |
6 | 省庁間調整(行政府内部の政策立案過程) |
7 | 予算管理と行政管理(機構・定員管理、級別定数など) |
8 | 行政改革 |
9 | 政策の評価 |
10 | 特殊法人・独立行政法人・公益法人等 |
11 | 情報公開と公文書管理 |
12 | デジタル時代の行政の方向性 |
13 | 地方の行財政と地方創生 |
14 | 「公務」「公共」が直面する壁と、民主主義の課題 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
単位を取ること自体が大学での学びの目的ではないので、授業の内容に限らず、一人の国民・住民として、日頃の社会での事象や政治・行政、公共問題に広く関心を持ち、授業で学ぶことと重ね合わせながら、自律的に考えたり仮説を立て、調べ、検証するなどの思考態度を習慣づけるようにしていただきたい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業における参加度(40%) 講義での質問、発言など授業態度(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
教科書は、特に指定しない。各回の講義資料(授業後にデータで配付)を読めば足りる。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 原田久 | 『行政学』 | 法律文化社 | 2022 | 4589041952 |
2 | 曽我謙悟 | 『日本の地方政府』 | 中公新書 | 2019 | 4121025377 |
通常の日本語能力