日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Law and Politics
Course Code EX460
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Others
DayPeriod・Room
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number LPX3500
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The preamble to the Toshima Ward Ordinance on the Rights of the Child contains the following sentence.

"Dear children
You are the protagonist of your life
You can choose and decide what to do with your life.
If you fail, you can start over
If you have a problem, you can ask for help.
You are not alone.
We, adults, will stand in your shoes and listen to you.
Let's think together so that you can live your life as you are.
You are the only one in the world.
You are important and precious."

In the midst of cases of child abuse, what can the law and we do to realize the above declaration?
In this class, we will learn such things through classroom lectures and role-plays, aiming to develop human resources who can work together for the rights of children.

【Course Contents】

In the first half of the class, students will learn various laws and profession related to children's rights in a classroom style. There is a possibility of group work, etc.
In the second half of the class, role-plays will be conducted on how to deal with cases of child abuse, etc., assuming that you are an employee of Toshima Ward in charge of child-related work, for example.
*Please note that the dates and times for classes are different from regular classes.
*Please make sure that your absence from class does not conflict with your internship or other commitments (There will be group work and role play, so if you are absent, other members will be inconvenienced).
*There may be situations in which you will have to deal with various types of parents, such as verbally abusive or uncooperative parents, in role-plays, as well as potentially tragic cases. Please take this class with great determination.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 4月15日(火)3時限:ガイダンス
*各回の講師・担当部署は2025年1月時点の予定であり、今後やむを得ない事情により変更される可能性があります。
2 4月29日(火)3時限:子どもを守る法1(民法:幡野弘樹先生)
3 5月6日(火)3時限:子どもを守る法2(児童福祉法・児童虐待防止法:橋爪幸代先生)
4 5月20日(火)3時限:子どもを守る法3(刑法:深町晋也先生)
5 6月3日(火)3時限:子どもと行政(こども家庭庁:田中義高様)
6 6月17日(火)3時限:子どもとNPO(豊島子どもwakuwakuネットワーク:栗林知絵子様)
7 8月1日(金)2時限:子どもと弁護士(豊島区子どもの権利擁護委員:山下敏雅弁護士)
8 8月1日(金)3時限:豊島区の取り組み(豊島区子ども家庭部)
9 8月1日(金)4時限:ワークショップ&ロールプレイ1(豊島区子ども家庭部)
10 8月4日(月)3時限:ワークショップ&ロールプレイ2(豊島区子ども家庭支援センター)
11 8月4日(月)4時限:ワークショップ&ロールプレイ3(豊島区子ども家庭支援センター)
12 8月5日(火)3時限:ワークショップ&ロールプレイ4(豊島区児童相談所)
13 8月5日(火)4時限:ワークショップ&ロールプレイ5(豊島区児童相談所)
14 8月6日(水)2時限:振り返り&成果物(次年度履修前授業説明資料)作成

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

子どもの権利・保護については様々な法律が関係することを理解し、必要に応じて各法律の基礎を自ら学ぶことが求められる。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業時の発言・リアクションペーパー(30%)
ワークショップ・グループワーク(60%)
成果物作成(10%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

*授業を行う日時が通常の授業とは異なることに注意してください。
*インターンシップなどと重ならないようにしてください(グループワークやロールプレイなどがあるため欠席されると他のメンバーに負担がかかります)。
*痛ましい事案が題材となりうるほか、ロールプレイでは言葉が強かったり、非協力的であったりするなど、さまざまなタイプの親に対応していただく場面があるかもしれません。相応の覚悟をもって受講してください。
*3月7日(金)の10時30分から1104教室にて事前説明会を開催する予定です。受講を検討している方はぜひ参加してください。

<選考方法>
採用人数:10~15人
配当年次:3・4年次
選考方法:レポート
題目:①なぜ本講義を受講したいのか、②本講義での学びを今後どのように活かしていきたいか、③これまでに子ども支援の取り組みに参加したことがあればその内容、を書いてください。
字数:①②③あわせて、1200字程度

【注意事項 / Notice】