日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Law and Politics
Course Code EX484
Theme・Subtitle SPSSを利用した社会調査データの分析と解釈
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number LPX2900
Language Japanese
Class Registration Method Lottery Registration(定員:48人/ Capacity:48)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The objective of this course is to master the knowledge and techniques of statistical processing and advanced data processing for reading overall behavioral trends and their causes from survey data in the field of social sciences.

【Course Contents】

The computer classroom will be used to conduct the class in a practical training format. The classes are composed of the following elements.
(1) Survey data and statistical analysis
This section will explain various methods of statistical analysis, the key points for selecting statistical methods based on the content of the survey data, and the problems which lie in the methods and interpretation of the results
(2) Operating procedure practice
Students will learn how to use SPSS and the essentials of reading and interpreting the results while operating the computer.
(3) Statistical analysis practice
Based on the operating procedure practice, students will analyze survey data and compare against the item content to pick up behavioral trends from the results.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 SPSSの基本操作とデータ要約/データ加工と記述統計
2 回答の分布傾向から行動の偏りや質問の問題点を考える/度数分布表とヒストグラム
3 データの単位を揃えて測定値同士を比較する/標準化
4 人数の偏りを元に選択項目が別の項目に与えた影響を見出す/クロス表とカイ二乗検定
5 クロス表の「個別のセル」のずれを確認する/残差分析
6 2条件間で行動傾向に違いがあるかを検討する/t検定
7 3条件間で行動傾向に違いがあるかを検討する/1要因の分散分析と多重比較
8 要因の組合せが行動・心理傾向を促進・抑制するか検討する/2要因の分散分析
9 2つの項目間の関係性を図と数値で表す/散布図と相関係数
10 行動傾向の強さをいくつかの要因を利用して説明・予測する/重回帰分析
11 傾向の説明にグループの違いを利用する/ダミーデータを利用した重回帰分析
12 行動が2種類に分かれる場合にどちらの行動をとるかを予測する/判別分析
13 調査対象者をいくつかの行動傾向を元にグループ分けする/クラスター分析
14 調査項目を回答傾向でまとめる/主成分分析

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

配布された資料に基づいて、各回の授業で取り上げた統計手法について内容をよく確認すること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 45
平常点 (In-class Points)55 授業時に行う小テスト(30%)
授業への参加態度(25%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特に指定しない。適宜資料を配布する。

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

SPSS(IBM社が提供する統計解析ソフトウェア)を利用するにあたり、必要な統計学の知識は授業内で随時取り上げる。

【注意事項 / Notice】