日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学部/College of Law and PoliticsCollege of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
EX484/EX484EX484 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
SPSSを利用した社会調査データの分析と解釈 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LPX2900 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:48人/ Capacity:48) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The objective of this course is to master the knowledge and techniques of statistical processing and advanced data processing for reading overall behavioral trends and their causes from survey data in the field of social sciences.
The computer classroom will be used to conduct the class in a practical training format. The classes are composed of the following elements.
(1) Survey data and statistical analysis
This section will explain various methods of statistical analysis, the key points for selecting statistical methods based on the content of the survey data, and the problems which lie in the methods and interpretation of the results
(2) Operating procedure practice
Students will learn how to use SPSS and the essentials of reading and interpreting the results while operating the computer.
(3) Statistical analysis practice
Based on the operating procedure practice, students will analyze survey data and compare against the item content to pick up behavioral trends from the results.
1 | SPSSの基本操作とデータ要約/データ加工と記述統計 |
2 | 回答の分布傾向から行動の偏りや質問の問題点を考える/度数分布表とヒストグラム |
3 | データの単位を揃えて測定値同士を比較する/標準化 |
4 | 人数の偏りを元に選択項目が別の項目に与えた影響を見出す/クロス表とカイ二乗検定 |
5 | クロス表の「個別のセル」のずれを確認する/残差分析 |
6 | 2条件間で行動傾向に違いがあるかを検討する/t検定 |
7 | 3条件間で行動傾向に違いがあるかを検討する/1要因の分散分析と多重比較 |
8 | 要因の組合せが行動・心理傾向を促進・抑制するか検討する/2要因の分散分析 |
9 | 2つの項目間の関係性を図と数値で表す/散布図と相関係数 |
10 | 行動傾向の強さをいくつかの要因を利用して説明・予測する/重回帰分析 |
11 | 傾向の説明にグループの違いを利用する/ダミーデータを利用した重回帰分析 |
12 | 行動が2種類に分かれる場合にどちらの行動をとるかを予測する/判別分析 |
13 | 調査対象者をいくつかの行動傾向を元にグループ分けする/クラスター分析 |
14 | 調査項目を回答傾向でまとめる/主成分分析 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
配布された資料に基づいて、各回の授業で取り上げた統計手法について内容をよく確認すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 45 | |
平常点 (In-class Points) | 55 |
授業時に行う小テスト(30%) 授業への参加態度(25%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない。適宜資料を配布する。 |
SPSS(IBM社が提供する統計解析ソフトウェア)を利用するにあたり、必要な統計学の知識は授業内で随時取り上げる。
社会科学分野の調査データから全体的な行動傾向やその要因を読み取るための統計処理,発展的な情報処理に関する知識や技術を習得する。
The objective of this course is to master the knowledge and techniques of statistical processing and advanced data processing for reading overall behavioral trends and their causes from survey data in the field of social sciences.
コンピュータ教室を使用し,実習形式で授業を行う。授業は以下の内容で構成される。
(1)調査データと統計分析
様々な統計分析の手法,調査データの内容から統計手法を選択するポイント,手法や結果解釈に存在する問題点等について説明する。
(2)操作方法実習
コンピュータを操作しながらSPSSの利用方法や結果の読み取り・解釈の要点を習得する。
(3)統計解析実習
操作方法実習をふまえ,調査データを分析,項目内容と照らし合わせ結果から行動傾向を読み取る。
The computer classroom will be used to conduct the class in a practical training format. The classes are composed of the following elements.
(1) Survey data and statistical analysis
This section will explain various methods of statistical analysis, the key points for selecting statistical methods based on the content of the survey data, and the problems which lie in the methods and interpretation of the results
(2) Operating procedure practice
Students will learn how to use SPSS and the essentials of reading and interpreting the results while operating the computer.
(3) Statistical analysis practice
Based on the operating procedure practice, students will analyze survey data and compare against the item content to pick up behavioral trends from the results.
1 | SPSSの基本操作とデータ要約/データ加工と記述統計 |
2 | 回答の分布傾向から行動の偏りや質問の問題点を考える/度数分布表とヒストグラム |
3 | データの単位を揃えて測定値同士を比較する/標準化 |
4 | 人数の偏りを元に選択項目が別の項目に与えた影響を見出す/クロス表とカイ二乗検定 |
5 | クロス表の「個別のセル」のずれを確認する/残差分析 |
6 | 2条件間で行動傾向に違いがあるかを検討する/t検定 |
7 | 3条件間で行動傾向に違いがあるかを検討する/1要因の分散分析と多重比較 |
8 | 要因の組合せが行動・心理傾向を促進・抑制するか検討する/2要因の分散分析 |
9 | 2つの項目間の関係性を図と数値で表す/散布図と相関係数 |
10 | 行動傾向の強さをいくつかの要因を利用して説明・予測する/重回帰分析 |
11 | 傾向の説明にグループの違いを利用する/ダミーデータを利用した重回帰分析 |
12 | 行動が2種類に分かれる場合にどちらの行動をとるかを予測する/判別分析 |
13 | 調査対象者をいくつかの行動傾向を元にグループ分けする/クラスター分析 |
14 | 調査項目を回答傾向でまとめる/主成分分析 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
配布された資料に基づいて、各回の授業で取り上げた統計手法について内容をよく確認すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 45 | |
平常点 (In-class Points) | 55 |
授業時に行う小テスト(30%) 授業への参加態度(25%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない。適宜資料を配布する。 |
SPSS(IBM社が提供する統計解析ソフトウェア)を利用するにあたり、必要な統計学の知識は授業内で随時取り上げる。