日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Law and Politics
Course Code EX485
Theme・Subtitle SPSSを利用した社会調査データの分析と結果の解釈
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.2
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Credits 2
Course Number LPX2900
Language Japanese
Class Registration Method Lottery Registration(定員:48人/ Capacity:48)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The objective of this course is to cultivate the ability to analyze the data collected in a social survey while training the ability to think logically which is essential to studying law.

【Course Contents】

Using the data collected in actual social surveys, we will explain the statistical analysis method using the statistical analysis software SPSS with practical training. The course consists of the following contents.

(1) Overview of validity and reliability of question items and survey methods
If there is a problem with the survey itself, the analysis of the data will not yield accurate results.The course will provide an overview of validity and reliability issues that arise due to question items and survey methods.

(2) Understanding data trends and estimating overall trends
In order to organize and summarize data and describe behavioral tendencies, it is necessary to select an appropriate method according to the content of the item. In addition to explaining and practicing the relationship between the types of numerical values that represent items and the statistical description methods and points to keep in mind, we will also practice how to infer overall trends from data.

(3) Selection of analysis method according to survey purpose and question content
The purpose of the survey is not only to grasp behavioral trends, but also to explore the causes of behavior, understand the relationships, and apply it to future behavior predictions, which requires statistical analysis. Explains the content of analysis actually used in survey analysis, types of statistical analysis, and selection points.

(4) Interpretation of analysis results
What kind of results are obtained when statistical analysis is actually performed, what do the numbers represent, and how can they be interpreted? And to what extent can the numbers be interpreted? In addition to explaining how to read the analysis results, we also discuss methods and problems hidden in the interpretation of the results such as false correlations. The course will include practical training in data analysis and interpretation using the statistical analysis software SPSS.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 妥当性に問題が生じる質問項目と調査対象の偏り
2 サンプルサイズによって生じる誤差と信頼性の指標
3 回答の違いと符号化された数値の種類:Stevensの尺度の4分類
4 調査データの傾向を数値で表す:記述統計
5 調査データと一般的傾向との誤差:区間推定
6 調査データから一般的傾向を推測してもよいか:統計的検定と有意確率
7 選択者数の偏りから質問項目の関係性を検討する:カイ二乗検定
8 行動傾向の強さをもとに質問項目の関係性を表す:相関係数
9 2つの質問項目間で回答の平均値を比較する:対応のあるt検定
10 2つの条件間で回答の平均値を比較する:対応の無いt検定
11 3条件以上の回答の平均値を比較する:分散分析と多重比較
12 ある行動の傾向を複数の行動傾向をもとに予測する:重回帰分析
13 2つの選択肢からどちらを選ぶのか行動傾向をもとに推測する:判別分析
14 行動傾向をもとに回答者をグループ分けする:クラスター分析

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

資料と分析に利用する質問項目の内容を確認、分析の疑問点を整理し、また質問項目の回答に影響を与えると考えられる要因、質問項目同士の関係性について自分なりに仮説をたてておくこと。また扱った分析はどのような行動の分析に応用可能か、その際どのような点に留意して質問項目を設定する必要があるか整理すること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 45
平常点 (In-class Points)55 授業時に指定する複数回の課題提出(55%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特に指定しない。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 栗原伸一・丸山敦史 『統計学図鑑』 オーム社 2017 9784274220807
2 内藤統也・秋川卓也 『文系のためのSPSS超入門』 プレアデス出版 2007 9784903814032
3 江崎貴裕 『分析者のためのデータ解釈学入門 データの本質をとらえる技術』 ソシム 2020 9784802612906

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

毎回メディアセンターの実習室で講義する。分析の実習に使用するSPSSは実習室でしか使用できないため,特に準備すべき機器はない。
ただし分析後の結果の整理および課題作成はワープロアプリを使用するので,自分の機器で作成する場合はあらかじめインストールしておくこと。WordまたはPDF形式で表示できるならばアプリの種類は問わない。Macintoshの利用も可能。

【その他 / Others】

授業資料配布及び課題提出にはCanvas LMSを利用する。

【注意事項 / Notice】