日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学部/College of Law and PoliticsCollege of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
EX499/EX499EX499 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
キャリア形成のための自覚的検討とコミュニケーション能力の向上 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水5/Wed.5 Wed.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LPX2900 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The purpose of this course is to provide each student with an opportunity to consciously examine the methods used to build a career which is well-suited to them by thinking about how their studies in the College of Law and Politics relate to society while receiving clues to obtain the information which is necessary when thinking about a future career path.
In this class, students will learn from direct experience what the essential communication skills for living in society are while understanding diverse ways of thinking, broadly and deeply considering their own career, and using it as an opportunity to take action. In addition, when taken during the fall semester of the second year when students begin to formally study the specialized disciplines, this course will reconfirm the significance and methods of study within the College of Law and Politics.
Specifically, this course will invite guest speakers who are primarily graduates of the university's College of Law and Politics to provide information and points of view about careers. Through Q&A sessions between the guest speakers and students, comment card submissions, and writing reports, students will clarify and become able to express their own self opinion in regard to the relationship between their studies in the College of Law and Politics and their career as well as what it means "to work" and "to live. In addition, training will be conducted to improve communication skills through individual, pair, and group work. ,
1 | ガイダンス |
2 | スキルトレーニング(1) |
3 | ゲスト・スピーカー |
4 | ゲスト・スピーカー |
5 | ゲスト・スピーカー |
6 | ゲスト・スピーカー |
7 | スキルトレーニング(2) |
8 | ゲスト・スピーカー |
9 | ゲスト・スピーカー |
10 | ゲスト・スピーカー |
11 | スキルトレーニング(3) |
12 | スキルトレーニング(4) |
13 | ゲスト・スピーカー |
14 | スキルトレーニング(5)と全体ふり返り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本講義では学生の積極的な参加が望まれるので、事前に問題意識を持って参加すること。
参考文献に掲げた書物を中心に、キャリアデザインに関する基本的知識を得たり、ゲストスピーカーの業界や職種、企業などについて、『会社四季報』や諸文献、インターネットによって情報を随時得ておくこと。日頃から、社会の動きにアンテナを張り、分野を問わず、さまざまな問題について関心を持ち、自分で調べておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席を含めた講義への積極的参加(60%) レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
成績評価は合格・不合格のみとする。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
指定しない |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ビル・バーネット&デイブ・エヴァンス | スタンフォード式人生デザイン講座 | 早川書房 | 2019 | 9784150505462 |
2 | 小塩真司 | 非認知能力:概念・測定と教育の可能性 | 北大路書房 | 2021 | 9784762831645 |
3 | 新井紀子 | AI vs.教科書が読めない子どもたち | 東洋経済新報社 | 2018 | 9784492762394 |
4 | 児美川 孝一郎 | キャリア教育のウソ | 筑摩書房 | 2013 | 9784480688996 |
5 | 本田由紀 | 教育の職業的意義―若者、学校、社会をつなぐ | 筑摩書房 | 2009 | 9784480065230 |
6 | 水國照充他 | 楽しく学んで実践できる対人コミュニケーションの心理学 | 北樹出版 | 2018 | 9784779305771 |
採用人数は100名程度、配当学年は2年次のみ。履修申込の際、提出するレポートにより選考する。
題目は、「法学部の学修は社会に出て、どのように役立つと考えるか」。字数:1000字程度。Word形式とする。
やむを得ない理由で履修を辞退する場合は、履修要項を確認の上、必要な手続を取ること。
この授業は、受講者一人一人が、将来の進路を考えるに際して必要な情報を手に入れる手がかりを得るとともに、法学部での学修が社会とどのように関わっているかについて考えることにより、各自にふさわしいキャリアを形成するための方法について、自覚的に検討する機会を与えることを目的とする。
The purpose of this course is to provide each student with an opportunity to consciously examine the methods used to build a career which is well-suited to them by thinking about how their studies in the College of Law and Politics relate to society while receiving clues to obtain the information which is necessary when thinking about a future career path.
多様な考え方を知り、自分のキャリアについて広く深く考え、行動する契機とするとともに、社会で生きていくために不可欠なコミュニケーション能力がいかなるものかを体験的に学ぶ。さらに、2年次秋学期という専門科目を本格的に学び始めた時期において、法学部の学修の意義と方法を再確認する。
具体的には、本学法学部卒業生を中心としたゲストスピーカーを招き、キャリアに関する情報や考え方を提供する。ゲストスピーカーと受講生との質疑応答、コメント・カードの提出、レポート作成等を行い、法学部における学修とキャリアとの関係、また「働く」こと、さらには、「生きる」ことについて、受講生が自己の見解を明確にもち、それを表現できるようにする。あわせて、個人、ペア、グループワークによるコミュニケーション能力向上のトレーニングを行う。
In this class, students will learn from direct experience what the essential communication skills for living in society are while understanding diverse ways of thinking, broadly and deeply considering their own career, and using it as an opportunity to take action. In addition, when taken during the fall semester of the second year when students begin to formally study the specialized disciplines, this course will reconfirm the significance and methods of study within the College of Law and Politics.
Specifically, this course will invite guest speakers who are primarily graduates of the university's College of Law and Politics to provide information and points of view about careers. Through Q&A sessions between the guest speakers and students, comment card submissions, and writing reports, students will clarify and become able to express their own self opinion in regard to the relationship between their studies in the College of Law and Politics and their career as well as what it means "to work" and "to live. In addition, training will be conducted to improve communication skills through individual, pair, and group work. ,
1 | ガイダンス |
2 | スキルトレーニング(1) |
3 | ゲスト・スピーカー |
4 | ゲスト・スピーカー |
5 | ゲスト・スピーカー |
6 | ゲスト・スピーカー |
7 | スキルトレーニング(2) |
8 | ゲスト・スピーカー |
9 | ゲスト・スピーカー |
10 | ゲスト・スピーカー |
11 | スキルトレーニング(3) |
12 | スキルトレーニング(4) |
13 | ゲスト・スピーカー |
14 | スキルトレーニング(5)と全体ふり返り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本講義では学生の積極的な参加が望まれるので、事前に問題意識を持って参加すること。
参考文献に掲げた書物を中心に、キャリアデザインに関する基本的知識を得たり、ゲストスピーカーの業界や職種、企業などについて、『会社四季報』や諸文献、インターネットによって情報を随時得ておくこと。日頃から、社会の動きにアンテナを張り、分野を問わず、さまざまな問題について関心を持ち、自分で調べておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席を含めた講義への積極的参加(60%) レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
成績評価は合格・不合格のみとする。 |
その他 (Others) | |||||
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指定しない |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | ビル・バーネット&デイブ・エヴァンス | スタンフォード式人生デザイン講座 | 早川書房 | 2019 | 9784150505462 |
2 | 小塩真司 | 非認知能力:概念・測定と教育の可能性 | 北大路書房 | 2021 | 9784762831645 |
3 | 新井紀子 | AI vs.教科書が読めない子どもたち | 東洋経済新報社 | 2018 | 9784492762394 |
4 | 児美川 孝一郎 | キャリア教育のウソ | 筑摩書房 | 2013 | 9784480688996 |
5 | 本田由紀 | 教育の職業的意義―若者、学校、社会をつなぐ | 筑摩書房 | 2009 | 9784480065230 |
6 | 水國照充他 | 楽しく学んで実践できる対人コミュニケーションの心理学 | 北樹出版 | 2018 | 9784779305771 |
採用人数は100名程度、配当学年は2年次のみ。履修申込の際、提出するレポートにより選考する。
題目は、「法学部の学修は社会に出て、どのように役立つと考えるか」。字数:1000字程度。Word形式とする。
やむを得ない理由で履修を辞退する場合は、履修要項を確認の上、必要な手続を取ること。