日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学部/College of Law and PoliticsCollege of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
EX573/EX573EX573 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
21世紀の「危機」と民主主義を考える/Contemporary crises and Democracy |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LPX2910 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In the 21st century, democracies are confronting a range of new challenges, including pandemics, new technology, economic inequality, the instability of liberal democracy, the ‘fragmentation’ of society, prolonged war, and climate change.
This seminar aims to introduce students to fundamental concepts and debates in politics through the study of literature addressing these issues.
By actively participating in the course, students will have the opportunity to develop their academic skills, including presentation, debate, and report writing.
In this seminar, students will engage in a rotational reading and discussion of the assigned texts. Presenters will provide a comprehensive summary of the readings, while the rest of the class is required to submit a comment paper prior to each session.
During the seminar, discussions will focus on the key issues and questions raised by the presenters and comment papers. If deemed necessary, students may be divided into smaller groups to facilitate more in-depth discussion and analysis.
In class, group work will be organized based on individual interests, and a group report will be presented on the final day.
1 | ガイダンス、問題提起 |
2 | 文献講読1 |
3 | 文献講読2 |
4 | 文献講読3 |
5 | 文献講読4 |
6 | 文献講読5 |
7 | 文献講読6 |
8 | グループワーク |
9 | 文献講読7 |
10 | 文献講読8 |
11 | グループワーク |
12 | 文献講読9 |
13 | グループ報告 |
14 | グループ報告 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
受講生は毎回指定された範囲のテキストを事前に読み、演習開始前にコメント・ペーパーを提出する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(30%) 報告(20%) コメントペーパー(20%) グループワーク・レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | イアン・ブレマー、フランシス・フクヤマ、ニーアル・ファーガソン、ジョゼフ・ナイ、ダロン・アセモグル、シーナ・アイエンガー、ジェイソン・ブレナン、大野和基訳 | 『民主主義の危機:AI・戦争・災害・パンデミックーー世界の知性が語る地球規模の未来予測』 | 朝日新書 | 2024 | 4022952628 |
2 | 宇野重規、若林恵 | 『実験の民主主義ーートクヴィルの思想からデジタル、ファンダムへ』 | 中公新書 | 2023 | 9784121027733 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | イアン・ブレマー、稲田誠士監訳 | 『危機の地政学——感染爆発、気候変動、テクノロジーの脅威』 | 日本経済新聞出版 | 2022 | 9784296113941 |
2 | 玉川 透編、ヤシャ・モンク、ロベルト・ステファン・フォア、濱田 江里子訳 | 『強権に「いいね! 」を押す若者たち』 | 青灯社 | 2020 | 4862281109 |
Canvas LMS を利用する。
採用人数/Number of students:10~15名程度/Probability of 10 to 15 people
配当年次/Designated year:1年次/1st year
選考方法/Selection method:レポート(本演習テーマについての関心を1000字程度で自由に書いてください)
パンデミック、グローバル格差、リベラル・デモクラシーの動揺、社会の「分断」、戦争、気候変動など、私たちは現在進行形の様々な課題に直面している。
本演習は、これらの問題を素描する文献を読み解き、政治を分析する基本的な概念や議論について学ぶ。
また、授業への参加を通じて、テキスト要約の報告、論点の提出および討論、レポート執筆に関する学術的な基礎能力を身につけることも目標とする。
In the 21st century, democracies are confronting a range of new challenges, including pandemics, new technology, economic inequality, the instability of liberal democracy, the ‘fragmentation’ of society, prolonged war, and climate change.
This seminar aims to introduce students to fundamental concepts and debates in politics through the study of literature addressing these issues.
By actively participating in the course, students will have the opportunity to develop their academic skills, including presentation, debate, and report writing.
本演習では、現代の政治と民主主義を分析する入門的な文献を輪読しながら、各テーマについて討論する。報告担当者はテキストの内容報告を行い、それ以外の受講生は事前にコメント・ペーパー(400字程度)を提出する。
各回、コメント・ペーパーや報告者論点などからいくつかの問題提起をふまえた全体討論を行う。 必要に応じて、より詳細な議論と分析を促すため、小グループに分かれて討論することもある。
授業後半では、個々の関心に応じてグループワークを行い、最終日にグループ報告を行う予定である。
In this seminar, students will engage in a rotational reading and discussion of the assigned texts. Presenters will provide a comprehensive summary of the readings, while the rest of the class is required to submit a comment paper prior to each session.
During the seminar, discussions will focus on the key issues and questions raised by the presenters and comment papers. If deemed necessary, students may be divided into smaller groups to facilitate more in-depth discussion and analysis.
In class, group work will be organized based on individual interests, and a group report will be presented on the final day.
1 | ガイダンス、問題提起 |
2 | 文献講読1 |
3 | 文献講読2 |
4 | 文献講読3 |
5 | 文献講読4 |
6 | 文献講読5 |
7 | 文献講読6 |
8 | グループワーク |
9 | 文献講読7 |
10 | 文献講読8 |
11 | グループワーク |
12 | 文献講読9 |
13 | グループ報告 |
14 | グループ報告 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
受講生は毎回指定された範囲のテキストを事前に読み、演習開始前にコメント・ペーパーを提出する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(30%) 報告(20%) コメントペーパー(20%) グループワーク・レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | イアン・ブレマー、フランシス・フクヤマ、ニーアル・ファーガソン、ジョゼフ・ナイ、ダロン・アセモグル、シーナ・アイエンガー、ジェイソン・ブレナン、大野和基訳 | 『民主主義の危機:AI・戦争・災害・パンデミックーー世界の知性が語る地球規模の未来予測』 | 朝日新書 | 2024 | 4022952628 |
2 | 宇野重規、若林恵 | 『実験の民主主義ーートクヴィルの思想からデジタル、ファンダムへ』 | 中公新書 | 2023 | 9784121027733 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | イアン・ブレマー、稲田誠士監訳 | 『危機の地政学——感染爆発、気候変動、テクノロジーの脅威』 | 日本経済新聞出版 | 2022 | 9784296113941 |
2 | 玉川 透編、ヤシャ・モンク、ロベルト・ステファン・フォア、濱田 江里子訳 | 『強権に「いいね! 」を押す若者たち』 | 青灯社 | 2020 | 4862281109 |
Canvas LMS を利用する。
採用人数/Number of students:10~15名程度/Probability of 10 to 15 people
配当年次/Designated year:1年次/1st year
選考方法/Selection method:レポート(本演習テーマについての関心を1000字程度で自由に書いてください)