日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学部/College of Law and PoliticsCollege of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
EX578/EX578EX578 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
空間の政治学:議会、広場から住宅、ショッピングモールまで/Politics of Space: From Parliament and Square to Housing and Mall |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面 |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木1/Thu.1 Thu.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LPX2910 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
How do politics and space relate to each other? What does space mean for politics? In this seminar, we will discuss some of the key concepts of modern political theory in terms of 'space'. The term 'space' here is, not a metaphor, but a physical one. Houses, rooms, open spaces, edifices, squares, streets, shopping malls, amusement parks, and parliament buildings... these are the spaces we stay in and pass through in our daily lives. In some cases, such as parliament buildings, there are clear connections with politics. In contrast, in others, such as private houses and shopping malls, many spaces are not usually associated with politics. However, taking a closer look, it will be revealed that all sorts of spaces including those seemingly non-political contain latent issues of power and ideology, capitalism and socialism, public-private relations, and social welfare, which are the subject of political science. This seminar aims to develop students' perspective that sees the political in all spaces around us.
This course covers a wide variety of topics related to space and politics. In each class, students will read and discuss the selected literature on these topics.
The second and third classes, ‘Public and Private Space’, discuss the implications and problems of the traditional view that politics is proper in the public realm, not in the private one such as homes.
The fourth and fifth classes, ‘Housing and Capitalism/Socialism’, consider how the way people live is affected by differences in political and economic regimes. For example, communal apartments tend to be preferred in socialist regimes, while private home ownership is preferred in affluent capitalist regimes.
In the sixth and seventh classes, ‘Frontiers and Democracy/Imperialism’, we consider the role of the frontier, that is the unexplored outside, for modern democratic regimes and capitalist economies.
In the eighth and ninth classes, ‘Huge Architectures and Utopia/Ideology’, we discuss how the skyscrapers and edifices that appeared from the end of the 19th century onwards were built not only for technical matters but also for political dreams.
The tenth and eleventh classes, ‘Squares and Protest Movements, Parliaments and Representation', consider the meaning of protest through the temporary occupation of urban space, which has become significant in social movements since 2011. It will also discuss some cases where the parliament building itself is occupied by the protesting people.
In the twelfth and thirteenth classes, ‘Comfortable Spaces and Consumer /Surveillance Society’, we will discuss the issues of surveillance and gentrification in clean, safe, convenient, and comfortable spaces such as shopping malls, amusement parks, and airports.
1 | イントロダクション |
2 | 「公的空間と私的空間」に関する文献講読と議論 |
3 | 「公的空間と私的空間」に関する文献講読と議論 |
4 | 「住宅と資本主義/社会主義」に関する文献講読と議論 (個人で住むか/みんなで住むか) |
5 | 「住宅と資本主義/社会主義」に関する文献講読と議論 (個人で住むか/みんなで住むか) |
6 | 「フロンティアと民主主義/帝国主義」に関する文献講読と議論 (フレデリック・J・ターナーを読む) |
7 | 「フロンティアと民主主義/帝国主義」に関する文献講読と議論 (フレデリック・J・ターナーを読む) |
8 | 「巨大建築とユートピア/イデオロギー」に関する文献講読と議論 (エッフェル塔、エンパイア・ステート・ビル、ソヴィエト宮殿、ワールドトレードセンター) |
9 | 「巨大建築とユートピア/イデオロギー」に関する文献講読と議論 (エッフェル塔、エンパイア・ステート・ビル、ソヴィエト宮殿、ワールドトレードセンター) |
10 | 「広場と抗議運動、議場と代表制」に関する文献講読と議論 (オキュパイ運動、ひまわり運動) |
11 | 「広場と抗議運動、議場と代表制」に関する文献講読と議論 (オキュパイ運動、ひまわり運動) |
12 | 「快適な空間と消費社会/監視社会」に関する文献講読と議論 (空港、ショッピングモール、テーマパーク) |
13 | 「快適な空間と消費社会/監視社会」に関する文献講読と議論 (空港、ショッピングモール、テーマパーク) |
14 | 全体のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
全受講者は毎回、文献の指定範囲を読んだ状態で出席してください。
各回の報告担当者は内容要約のレジュメを準備してください。
報告者以外にも簡潔なコメントを授業前・授業中に提出してもらいます
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席、授業時の参加、発言等(40%) 事前のコメントの提出・内容(30%) 報告担当時の発表内容(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 山本理顕 | 『権力の空間/空間の権力:個人と国家の〈あいだ〉を設計せよ』 | 講談社 | 2015 | 9784062586009 |
2 | 原武史 | 『団地の空間政治学』 | NHK出版 | 2012 | 9784140911952 |
3 | フレデリック・J・ターナー(渡辺真治・西崎京子訳) | 『アメリカ古典文庫9:フレデリック・J・ターナー』 | 研究社 | 1975 | 4327365092 |
4 | 港千尋 | 『革命のつくり方:台湾ひまわり運動──対抗運動の創造性』 | インスクリプト | 2014 | 9784900997486 |
その他 (Others) | |||||
授業で使用する文献は、各回、書籍の一部分を適宜コピーして配布します。各自が用意する必要はありません。「テキスト」には、比較的重要かつ読みやすいものを挙げています。使用する文献は必要に応じて変更することがあります。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ハンナ・アレント(牧野雅彦訳) | 『人間の条件』 | 講談社 | 2023 | 9784065314272 |
2 | スーザン・バック=モース(堀江則雄訳) | 『夢の世界とカタストロフィ:東西における大衆ユートピアの消滅』 | 岩波書店 | 2008 | 9784000023542 |
・前期基礎文献講読で学習した、文献の精読、要約の作成・発表、資料の調査(図書館の利用法、データベースの使い方等)が身についていること。
・上記、「授業時間外の学修」の水準を満たせること
ラップトップ、タブレット端末など、授業中にインターネットと接続可能な機器(知らないことはその場で調べることができる状態にすること)。
採用人数/Number of students:20名程度/Probability of 20 people
配当年次/Designated year:1年次/1st year
選考方法/Selection method:
①題目:レポートこの演習で扱うテーマのどこに関心があるかを自由に書いてください。
参考文献をつけるかどうかは任意ですが、応募過多の場合、参考文献が適切に明記されているレポート、質の高い参考文献が用いられているレポートを優先的に評価します。
②字数:800字以上、1200字以内。
政治と空間はどのように関係しているか。政治にとって空間がもつ意味とは何か。本演習では「空間」を切り口に、近現代の政治理論の重要概念について議論します。ここで問題にする「空間」とは、メタファーではなく、文字通りの物理的空間のことです。住居や部屋、空き地、巨大建造物、広場、道路、ショッピングモール、娯楽施設、議事堂…これらは私たちが日常的に滞在し、通り過ぎていく空間です。議事堂のように、政治との関わりが明らかな場合もあれば、個人の住宅やショッピングモールのように、通常は政治と関連づけられにくい空間もあります。しかし、詳しくみていけば、一見して非政治的とされるものも含めて、あらゆる空間には政治学の対象となるような、権力やイデオロギー、資本主義と社会主義、公私関係や福祉の問題が潜んでいます。本演習の目標は、私たちの身のまわりにありふれた空間に、政治性を見出す視座を養うことにあります。
How do politics and space relate to each other? What does space mean for politics? In this seminar, we will discuss some of the key concepts of modern political theory in terms of 'space'. The term 'space' here is, not a metaphor, but a physical one. Houses, rooms, open spaces, edifices, squares, streets, shopping malls, amusement parks, and parliament buildings... these are the spaces we stay in and pass through in our daily lives. In some cases, such as parliament buildings, there are clear connections with politics. In contrast, in others, such as private houses and shopping malls, many spaces are not usually associated with politics. However, taking a closer look, it will be revealed that all sorts of spaces including those seemingly non-political contain latent issues of power and ideology, capitalism and socialism, public-private relations, and social welfare, which are the subject of political science. This seminar aims to develop students' perspective that sees the political in all spaces around us.
本演習では空間と政治に関係する多彩なトピックを取り上げます。毎回、テーマに合わせた文献を講読し、議論を行います。
第2・3回目「公的空間と私的空間」では、政治は家庭などのプライベートな空間ではなく、公共空間において行われるものだという伝統的主張の意味と問題点を議論します。
第4・5回目「住宅と資本主義/社会主義」では、人びとの住み方が政治経済体制の違いによってどのように左右されるのかを考えます。例えば社会主義体制下では共同住宅が好まれがちであるのに対して、資本主義社会では個人の持家が好まれるといった違いです。
第6・7回目「フロンティアと民主主義/帝国主義」では、近代的な民主主義体制と資本主義経済にとって、フロンティア=未開拓の外部がどのような役割を果たすかを考えます。
第8・9回目「巨大建築とユートピア/イデオロギー」では、19世紀末以降に登場した高層ビルや巨大建築には、単に技術的な可能性だけでなく、政治的な夢が込められていた点について議論します。
第10・11回目「広場と抗議運動、議場と代表制」では、2011年以降の社会運動に顕著にみられるようになった、都市空間の一時的占拠による抗議について検討します。また、議会が民衆に占拠される事例についても議論します。
第12・13回目「快適な空間と消費社会/監視社会」では、ショッピングモールやテーマパーク、空港などの清潔、安全、便利、快適な空間における、監視やジェントリフィケーションの問題を考えます。
This course covers a wide variety of topics related to space and politics. In each class, students will read and discuss the selected literature on these topics.
The second and third classes, ‘Public and Private Space’, discuss the implications and problems of the traditional view that politics is proper in the public realm, not in the private one such as homes.
The fourth and fifth classes, ‘Housing and Capitalism/Socialism’, consider how the way people live is affected by differences in political and economic regimes. For example, communal apartments tend to be preferred in socialist regimes, while private home ownership is preferred in affluent capitalist regimes.
In the sixth and seventh classes, ‘Frontiers and Democracy/Imperialism’, we consider the role of the frontier, that is the unexplored outside, for modern democratic regimes and capitalist economies.
In the eighth and ninth classes, ‘Huge Architectures and Utopia/Ideology’, we discuss how the skyscrapers and edifices that appeared from the end of the 19th century onwards were built not only for technical matters but also for political dreams.
The tenth and eleventh classes, ‘Squares and Protest Movements, Parliaments and Representation', consider the meaning of protest through the temporary occupation of urban space, which has become significant in social movements since 2011. It will also discuss some cases where the parliament building itself is occupied by the protesting people.
In the twelfth and thirteenth classes, ‘Comfortable Spaces and Consumer /Surveillance Society’, we will discuss the issues of surveillance and gentrification in clean, safe, convenient, and comfortable spaces such as shopping malls, amusement parks, and airports.
1 | イントロダクション |
2 | 「公的空間と私的空間」に関する文献講読と議論 |
3 | 「公的空間と私的空間」に関する文献講読と議論 |
4 | 「住宅と資本主義/社会主義」に関する文献講読と議論 (個人で住むか/みんなで住むか) |
5 | 「住宅と資本主義/社会主義」に関する文献講読と議論 (個人で住むか/みんなで住むか) |
6 | 「フロンティアと民主主義/帝国主義」に関する文献講読と議論 (フレデリック・J・ターナーを読む) |
7 | 「フロンティアと民主主義/帝国主義」に関する文献講読と議論 (フレデリック・J・ターナーを読む) |
8 | 「巨大建築とユートピア/イデオロギー」に関する文献講読と議論 (エッフェル塔、エンパイア・ステート・ビル、ソヴィエト宮殿、ワールドトレードセンター) |
9 | 「巨大建築とユートピア/イデオロギー」に関する文献講読と議論 (エッフェル塔、エンパイア・ステート・ビル、ソヴィエト宮殿、ワールドトレードセンター) |
10 | 「広場と抗議運動、議場と代表制」に関する文献講読と議論 (オキュパイ運動、ひまわり運動) |
11 | 「広場と抗議運動、議場と代表制」に関する文献講読と議論 (オキュパイ運動、ひまわり運動) |
12 | 「快適な空間と消費社会/監視社会」に関する文献講読と議論 (空港、ショッピングモール、テーマパーク) |
13 | 「快適な空間と消費社会/監視社会」に関する文献講読と議論 (空港、ショッピングモール、テーマパーク) |
14 | 全体のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
全受講者は毎回、文献の指定範囲を読んだ状態で出席してください。
各回の報告担当者は内容要約のレジュメを準備してください。
報告者以外にも簡潔なコメントを授業前・授業中に提出してもらいます
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席、授業時の参加、発言等(40%) 事前のコメントの提出・内容(30%) 報告担当時の発表内容(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 山本理顕 | 『権力の空間/空間の権力:個人と国家の〈あいだ〉を設計せよ』 | 講談社 | 2015 | 9784062586009 |
2 | 原武史 | 『団地の空間政治学』 | NHK出版 | 2012 | 9784140911952 |
3 | フレデリック・J・ターナー(渡辺真治・西崎京子訳) | 『アメリカ古典文庫9:フレデリック・J・ターナー』 | 研究社 | 1975 | 4327365092 |
4 | 港千尋 | 『革命のつくり方:台湾ひまわり運動──対抗運動の創造性』 | インスクリプト | 2014 | 9784900997486 |
その他 (Others) | |||||
授業で使用する文献は、各回、書籍の一部分を適宜コピーして配布します。各自が用意する必要はありません。「テキスト」には、比較的重要かつ読みやすいものを挙げています。使用する文献は必要に応じて変更することがあります。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ハンナ・アレント(牧野雅彦訳) | 『人間の条件』 | 講談社 | 2023 | 9784065314272 |
2 | スーザン・バック=モース(堀江則雄訳) | 『夢の世界とカタストロフィ:東西における大衆ユートピアの消滅』 | 岩波書店 | 2008 | 9784000023542 |
・前期基礎文献講読で学習した、文献の精読、要約の作成・発表、資料の調査(図書館の利用法、データベースの使い方等)が身についていること。
・上記、「授業時間外の学修」の水準を満たせること
ラップトップ、タブレット端末など、授業中にインターネットと接続可能な機器(知らないことはその場で調べることができる状態にすること)。
採用人数/Number of students:20名程度/Probability of 20 people
配当年次/Designated year:1年次/1st year
選考方法/Selection method:
①題目:レポートこの演習で扱うテーマのどこに関心があるかを自由に書いてください。
参考文献をつけるかどうかは任意ですが、応募過多の場合、参考文献が適切に明記されているレポート、質の高い参考文献が用いられているレポートを優先的に評価します。
②字数:800字以上、1200字以内。