日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学部/College of Law and PoliticsCollege of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
EX580/EX580EX580 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
Future Skills Project |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
土1/Sat.1 Sat.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LPX2910 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:42人/ Capacity:42) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Future Skills Project |
This class aims to have students understand the problems and issues actually faced by society and companies and to work in teams to resolve these issues. Through the process of resolving these issues, students will gain exposure to the real world, become aware of the abilities which are required in society, and learn how to apply them. Moreover, in order to enable students to develop the various abilities which are realized to be necessary during the problem-solving process, the objective of this course is to help students think on their own about how to spend their time at university and the learning process to cultivate the ability to take self-directed action.
◇ The lectures will not consist of passive lectures in a large auditorium but instead be conducted using Problem Based Learning (PBL) in which students learn through active participation in discussions and by giving presentations (active learning format).
◇ The first half of the lectures will obtain the cooperation of one company, and the second half will work with one additional company (total of two companies). Each company will present an issue which the students will take on in teams to produce results.
◇ The teams will aim to resolve the issues (approach the problem solving with an awareness of the concerned parties) presented by the company representatives from the "employee's perspective (viewpoint of the concerned parties)." Students will collect and analyze the required information, come up with their own opinions, and substantiate their own statements with data and documentation through the problem-solving process. Finally, students will learn how to resolve a specific issue by increasing team cohesiveness through stating their own opinion to others, soliciting and understanding the opinion of others, and evaluating the issue as a team.
◇ During the intermediate and final presentations, students will present the solution thought up by the team to the company representatives to review their own and the team's effort based on the feedback received.
◇ These lectures are the program conducted by the Future Skills Project Research Society as a platform and with cooperation from it. 〈http://www.benesse.co.jp/univ/fsp/〉
1 | マインドセット・ルール説明 |
2 | 課題とは? ディスカッションとは? 《企業①》 |
3 | 企業(第一登壇企業)からの課題提示 ★ (★:企業参加の回) |
4 | グループ活動 |
5 | 企業への中間プレゼン ★ |
6 | グループ活動 |
7 | 企業への最終プレゼン・評価 ★ |
8 | 振り返り・スキル紹介 チーム再編 《企業②》 |
9 | 企業(第二登壇企業)からの課題提示 ★ |
10 | グループ活動 |
11 | 企業への中間プレゼン ★ |
12 | グループ活動 |
13 | 企業への最終プレゼン・評価 ★ |
14 | 全体の振り返り 今後の大学生活での学びを検討する |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
後述する授業時間外の活動のウエイトが大きいことが、本講義の特徴である。 |
◇ この講義は、企業の第一線で活躍する方々を招いて行われる。企業の方は非常に熱心に講義に関わって下さるので、講義への出席はもちろん、授業時間外のチーム活動への参画に責任を持つことが必須条件である。
◇ 具体的には、授業時間内のグループワークに加え、授業時間外でのフィールドワークやディスカッション等に相当な時間を費やす必要がある。
以上のことを十分に理解したうえで、覚悟と主体性を持って参加して欲しい。
授業時間外を含めて本気で取り組めば、必ず皆さんの成長に繋がる講座である。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出欠・参加姿勢(20%) リフレクションシートの内容(30%) チームへの貢献(30%) プレゼンの内容(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | FSP研究会 | Project Support Notebook | Future Skills Project研究会事務局 | ||
その他 (Others) | |||||
・講義は、Future Skills Project研究会作成のテキスト『Project Support Notebook』を使用する。 ・初回の講義から使用するため、受講者各自で購入し、講義に持参すること。 【2025/4/11 追記】 その他欄に記載のあったテキストを、テキスト欄に追記 著者名:FSP 研究会 書籍名:Project Support Notebook 出版社:Future Skills Project 研究会事務局 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ハンス・ロスリング | 『FACT FULNESS』 | 日経BP | 2019 | 4822289605 |
2 | 成毛眞 | 『2040年の未来予測』 | 日経BP | 2021 | 4822288900 |
3 | エイミー・C・エドモンドソン | 『恐れのない組織「心理的安全性」が学習・イノベーション・成長をもたらす』 | 英治出版 | 2021 | 4862762883 |
4 | 宇田川元一 | 『他者と働く』 | NewsPicksパブリッシング | 2019 | 4910063013 |
5 | 竹林 一 | 『たった1人からはじめるイノベーション入門』 | 日本実業出版社 | 2021 | 4534058977 |
主体性、協調性、授業時間外の活動に対するコミット
ノートPCを持参すること
・抽選登録のため、選考なし。
この授業は、社会や企業が現実に抱える問題や課題を知り、チームで課題解決に向けて取り組む。課題を解決する過程で、実社会に触れることにより、社会で必要とされる能力に気づき、その活用方法を学ぶ。また課題解決を図るために必要であると気付いた様々な能力を身につけるために、大学生活をどのように過ごし、学んでいくかについて、自ら考え、主体的に行動する力を養うことを目標としている。
This class aims to have students understand the problems and issues actually faced by society and companies and to work in teams to resolve these issues. Through the process of resolving these issues, students will gain exposure to the real world, become aware of the abilities which are required in society, and learn how to apply them. Moreover, in order to enable students to develop the various abilities which are realized to be necessary during the problem-solving process, the objective of this course is to help students think on their own about how to spend their time at university and the learning process to cultivate the ability to take self-directed action.
◇ 本講義は、大教室での受動的な講義ではなく、学生自らが能動的に議論に参加し、発表する学習方法(アクティブ・ラーニング形式)で行う課題解決型学習(PBL:Problem Based Learning)である。
◇ 講義は、前半に1企業、後半にもう1企業(合計2社)の協力を得て、それぞれから課題を提示してもらい、提示された課題に対して、チームで取り組み、成果を出す。
◇ 企業の担当者から提示された課題に対して、受講者は「社員の立場(当事者目線)」でチームによる解決を目指す(当事者意識を持って課題解決に取り組む)。課題解決を通して、必要な情報を収集・分析し、自分の意見を出し、DATAや資料により自らの主張を裏付ける。そして、他人に自分の意見を伝え、相手の意見を引き出して理解し、チームで検討を重ねる。それにより、チームの結束力を高め、特定の課題を解決していくことを学ぶ。
◇ 中間プレゼンと最終プレゼンでは、チームで考え抜いた課題解決策を企業担当者に提示し、そこでのフィードバックから自分とチームの取り組みを振り返る。
◇ 本講義は、一般社団法人Future Skills Project研究会がプラットフォームとなり、協力を受けながら、実施されるプログラムである〈http://www.benesse.co.jp/univ/fsp/〉。
◇ The lectures will not consist of passive lectures in a large auditorium but instead be conducted using Problem Based Learning (PBL) in which students learn through active participation in discussions and by giving presentations (active learning format).
◇ The first half of the lectures will obtain the cooperation of one company, and the second half will work with one additional company (total of two companies). Each company will present an issue which the students will take on in teams to produce results.
◇ The teams will aim to resolve the issues (approach the problem solving with an awareness of the concerned parties) presented by the company representatives from the "employee's perspective (viewpoint of the concerned parties)." Students will collect and analyze the required information, come up with their own opinions, and substantiate their own statements with data and documentation through the problem-solving process. Finally, students will learn how to resolve a specific issue by increasing team cohesiveness through stating their own opinion to others, soliciting and understanding the opinion of others, and evaluating the issue as a team.
◇ During the intermediate and final presentations, students will present the solution thought up by the team to the company representatives to review their own and the team's effort based on the feedback received.
◇ These lectures are the program conducted by the Future Skills Project Research Society as a platform and with cooperation from it. 〈http://www.benesse.co.jp/univ/fsp/〉
1 | マインドセット・ルール説明 |
2 | 課題とは? ディスカッションとは? 《企業①》 |
3 | 企業(第一登壇企業)からの課題提示 ★ (★:企業参加の回) |
4 | グループ活動 |
5 | 企業への中間プレゼン ★ |
6 | グループ活動 |
7 | 企業への最終プレゼン・評価 ★ |
8 | 振り返り・スキル紹介 チーム再編 《企業②》 |
9 | 企業(第二登壇企業)からの課題提示 ★ |
10 | グループ活動 |
11 | 企業への中間プレゼン ★ |
12 | グループ活動 |
13 | 企業への最終プレゼン・評価 ★ |
14 | 全体の振り返り 今後の大学生活での学びを検討する |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
後述する授業時間外の活動のウエイトが大きいことが、本講義の特徴である。 |
◇ この講義は、企業の第一線で活躍する方々を招いて行われる。企業の方は非常に熱心に講義に関わって下さるので、講義への出席はもちろん、授業時間外のチーム活動への参画に責任を持つことが必須条件である。
◇ 具体的には、授業時間内のグループワークに加え、授業時間外でのフィールドワークやディスカッション等に相当な時間を費やす必要がある。
以上のことを十分に理解したうえで、覚悟と主体性を持って参加して欲しい。
授業時間外を含めて本気で取り組めば、必ず皆さんの成長に繋がる講座である。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出欠・参加姿勢(20%) リフレクションシートの内容(30%) チームへの貢献(30%) プレゼンの内容(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | FSP研究会 | Project Support Notebook | Future Skills Project研究会事務局 | ||
その他 (Others) | |||||
・講義は、Future Skills Project研究会作成のテキスト『Project Support Notebook』を使用する。 ・初回の講義から使用するため、受講者各自で購入し、講義に持参すること。 【2025/4/11 追記】 その他欄に記載のあったテキストを、テキスト欄に追記 著者名:FSP 研究会 書籍名:Project Support Notebook 出版社:Future Skills Project 研究会事務局 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ハンス・ロスリング | 『FACT FULNESS』 | 日経BP | 2019 | 4822289605 |
2 | 成毛眞 | 『2040年の未来予測』 | 日経BP | 2021 | 4822288900 |
3 | エイミー・C・エドモンドソン | 『恐れのない組織「心理的安全性」が学習・イノベーション・成長をもたらす』 | 英治出版 | 2021 | 4862762883 |
4 | 宇田川元一 | 『他者と働く』 | NewsPicksパブリッシング | 2019 | 4910063013 |
5 | 竹林 一 | 『たった1人からはじめるイノベーション入門』 | 日本実業出版社 | 2021 | 4534058977 |
主体性、協調性、授業時間外の活動に対するコミット
ノートPCを持参すること
・抽選登録のため、選考なし。