日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Law and Politics
Course Code EX600
Theme・Subtitle 家族法の現在(1)親子法を中心に
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.4
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Credits 2
Course Number LPX4910
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The objectives of this seminar are to examine the various problems in Civil Law while accurately understanding the positioning of those problems and to become able to derive your own ideas based on legal thinking. At the same time, this seminar aims to enable students to master the techniques which are required for learning and to become a member of society which include researching the literature, preparing as a group for a presentation and giving a report, and engaging in a debate based on a report.

【Course Contents】

In this seminar, we will focus on the latest issues regarding parent-child law.

Recently, there have been a number of proposals for legal amendments and amendments regarding issues related to parenthood and children. For example, with the Civil Code revision in 2022, the rule of presumption of legitimacy, which forms the basis of the law regarding parentage, was revised. Additionally, the Family Law Subcommittee of the Ministry of Justice's Legislative Council is proposing to introduce joint custody after divorce in January 2024. I would like to consider the norm that should be while considering what problems lie behind these revisions and proposed amendments.

With advances in assisted reproductive technology, the rules of parentage are now being reconsidered. Using court precedents as material, I would like to consider what kind of problems are occurring and what solutions should be taken.

Furthermore, in October 2023, the Grand Bench of the Supreme Court ruled that the gonad removal requirement of the Gender Identity Disorder Special Cases Act is unconstitutional. This is a little off topic from issues related to parents and children, but I would like to consider this as it is an important ruling.

In this seminar, during each session two or three students will present a report on the relevant topic which will form the basis of discussion (each participant will give one reports during the semester). Moreover, the students giving the report will also present the arguments after the report to lead the discussion (the instructor may assist as needed). The instructor wishes to respect the autonomy of all students. Students are required to sufficiently prepare and actively speak up in discussion.

Third and fourth year students can participate in this seminar. I will give as much consideration as possible to job hunting, so please actively participate.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ――以下の予定は,皆さんのレポートの内容などを反映させるため,変更の可能性があります――
概要説明・報告割り当て
2 まずは議論してみよう――夫が宝くじで当てた2億円を離婚の際にどう分けるか
東京高決平成29・3・2判時2360号8頁
3 嫡出推定・否認制度の改正①
4 嫡出推定・否認制度の改正②
5 認知制度の改正
6 性同一性障害性別取扱特例法の生殖腺摘出要件
 最大決令和5・10・25裁判所ウェブサイト
7 性同一性障害性別取扱特例法により女性から男性に性別変更をした者に嫡出推定が及ぶか
 最決平成25・12・10民集67巻9号1847頁
8 精子提供者である血縁上の父が性同一性障害性別取扱特例法により女性に性別変更をした場合に子から認知請求ができるか
 東京高判令和4・8・19判時2560号51頁
9 元妻が元夫の同意なしに凍結受精卵を用いて子をもうけた場合の元妻と医療機関の責任
 大阪高判令和2・11・27判時2497号33頁
10 死後生殖と親子関係
 最判平成18・9・4民集60巻7号2563頁
11 代理懐胎を海外で実施した場合の母子関係
 最決平成19・3・23民集61巻2号619頁
12 懲戒権規定の見直し
13 弁護士による家事実務の紹介
14 共同親権の導入

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
Google Driveを使用します

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

報告者は周到な準備が求められます。 報告者でない参加者も, 十分な予習が求められます。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 報告の内容(40%)
出席態度(30%)
発言の内容・積極性(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
開講時に教材を配布します。Google Driveを使用します(開講時に指示します)。

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

報告の準備の際には,ゼミの教材以外にも図書館で関連文献を探すことが求められます。
授業中には,報告者が指定したテーマについて周りの学生と積極的に議論することが求められます。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

授業中のディスカッションの内容もGoogle Driveで共有しますので,ノートPCやタブレット端末などがあると便利です。

【その他 / Others】

<選考方法>
採用人数:20人
配当年次:3-4年
選考方法:レポート
  ①題目:自己紹介およびシラバスを見て関心を持ったテーマについて
  ②字数:1000字程度
演習論文:実施しません。

【注意事項 / Notice】