日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学部/College of Law and PoliticsCollege of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
EX601/EX601EX601 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
憲法判例を多角的に読む |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
通年/Full yearFull year |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月2/Mon.2 Mon.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
44 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LPX4910 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
その他登録 |
An accurate understanding of judicial precedents is essential for studying law. Every textbook addresses judicial precedents in some way, and the same holds true for constitutional law. However, it is sometimes difficult to reach a sufficient understanding of judicial precedents with just the summarized contents. In some cases, it is desirable to directly refer to the original text in the official reports. Furthermore, referencing the original text makes the study of judicial precedents enjoyable (according to the instructor’s viewpoint at least ten times more). Because the original text allows for various approaches, there are many ways to enjoy reading judicial precedents. The objective of this seminar is to try out various ways of enjoying the study of judicial precedents.
The classes will be conducted in separate units with the spring semester covering individual cases and the fall semester focusing on summaries of multiple judicial precedents (for example, judicial precedents about equality). Due to the different way in which the units are taken, it is expected that classes will focus on individual reports in the spring and group reports in the fall. The judicial precedents which are covered will be selected according to the interests of the participants. Nonetheless, because the seminar concept is the multilateral examination of judicial precedents, for some sessions multiple possible options which can be a focus of discussion will be confirmed using the judicial precedent designated by the instructor as material. (However, participants will still be assigned judicial precedents to cover at this time as well.) Throughout the entire seminar, students in charge of a particular topic as well as the other participants are required to sufficiently prepare and actively participate in the discussions. Students are also encouraged to hold a preliminary seminar to prepare.
1 | ガイダンス |
2 | 個別意見を読む |
3 | 下級審判決を読む |
4 | 事案を読む |
5 | 法廷意見を読む |
6 | 個別報告(1) |
7 | 個別報告(2) |
8 | 個別報告(3) |
9 | 個別報告(4) |
10 | 個別報告(5) |
11 | 個別報告(6) |
12 | 個別報告(7) |
13 | 個別報告(8) |
14 | 個別報告(9) |
15 | 判例の展開を辿る(1) |
16 | 判例の展開を辿る(2) |
17 | グループ報告(1) |
18 | グループ報告(2) |
19 | グループ報告(3) |
20 | グループ報告(4) |
21 | グループ報告(5) |
22 | グループ報告(6) |
23 | グループ報告(7) |
24 | グループ報告(8) |
25 | グループ報告(9) |
26 | グループ報告(10) |
27 | グループ報告(11) |
28 | グループ報告(12) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・各回の担当者は、周到に自身の担当箇所について準備する。
・個別報告、グループ報告については、報告1週間前までに報告者がプレレジュメを作成して、問題の所在と報告の方向性を、参加者・教員と共有する。
・報告などの担当に当たらない参加者も、プレレジュメも参考に、質問・議論の準備として十分な予習をする。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
担当箇所の学習度(50%) 平常の出席状況及び議論への貢献度(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 長谷部恭男=石川健治=宍戸常寿編 | 『憲法判例百選Ⅰ〔第7版〕』 | 有斐閣 | 2019 | 9784641115453 |
2 | 長谷部恭男=石川健治=宍戸常寿編 | 『憲法判例百選Ⅱ〔第7版〕』 | 有斐閣 | 2019 | 9784641115460 |
<選考方法>
採用人数:最大20名程度
配当年次:2-4年次
選考方法:レポート
①題目:あなたがこれまで最も興味関心をそそられた判例について、そのポイントをまとめ、どこがあなたにとって面白いと感じられたか、説明しなさい。(憲法判例に限る必要はなく、また、端緒が報道などで触れたことであっても構わない。)
②字数:A4で1~2枚
演習論文:実施しない
法律学の学習上、判例を的確に理解していることは否が応でも求められる。教科書類でも判例に全然触れないというものは見当たらず、憲法学についても事情は変わらない。ただ、そこで判例についてまとめられた内容だけでは、判例の十分な理解に至ることは、往々にして難しい。時には判例集で原典に直接当たることが、望ましい所以である。
さらに付け加えれば、判例集に当たった方が、判例の学習を(私見で言えば少なくとも10倍は)楽しめる。判例集のテクストは、多様なアプローチを許すものであるから、楽しみ方は色々である。その色々な楽しみ方を試してみようというのが、目標だということになる。
An accurate understanding of judicial precedents is essential for studying law. Every textbook addresses judicial precedents in some way, and the same holds true for constitutional law. However, it is sometimes difficult to reach a sufficient understanding of judicial precedents with just the summarized contents. In some cases, it is desirable to directly refer to the original text in the official reports. Furthermore, referencing the original text makes the study of judicial precedents enjoyable (according to the instructor’s viewpoint at least ten times more). Because the original text allows for various approaches, there are many ways to enjoy reading judicial precedents. The objective of this seminar is to try out various ways of enjoying the study of judicial precedents.
春学期は個々のケース、秋学期は複数の判例のまとまり(例えば、平等判例)を、それぞれ単位として授業を進める。対象の単位のとり方が違うことに応じて、春は個別報告、秋はグループ報告を、授業の中心とすることを想定している。そこで扱う判例は、参加者の関心に沿って選ぶことになる。ただ、それに先立って、判例の多角的検討がコンセプトであるから、検討の焦点となり得る複数の候補を、教員が指定する判例を素材に確認する回がある。(ただし、この間も参加者に担当を割り当てる。)
全体を通じて、担当者、担当者以外の参加者ともに、相応に準備した上で主体的に議論に参加する姿勢が求められる。準備のために予備ゼミを行うことも、奨励される。
The classes will be conducted in separate units with the spring semester covering individual cases and the fall semester focusing on summaries of multiple judicial precedents (for example, judicial precedents about equality). Due to the different way in which the units are taken, it is expected that classes will focus on individual reports in the spring and group reports in the fall. The judicial precedents which are covered will be selected according to the interests of the participants. Nonetheless, because the seminar concept is the multilateral examination of judicial precedents, for some sessions multiple possible options which can be a focus of discussion will be confirmed using the judicial precedent designated by the instructor as material. (However, participants will still be assigned judicial precedents to cover at this time as well.) Throughout the entire seminar, students in charge of a particular topic as well as the other participants are required to sufficiently prepare and actively participate in the discussions. Students are also encouraged to hold a preliminary seminar to prepare.
1 | ガイダンス |
2 | 個別意見を読む |
3 | 下級審判決を読む |
4 | 事案を読む |
5 | 法廷意見を読む |
6 | 個別報告(1) |
7 | 個別報告(2) |
8 | 個別報告(3) |
9 | 個別報告(4) |
10 | 個別報告(5) |
11 | 個別報告(6) |
12 | 個別報告(7) |
13 | 個別報告(8) |
14 | 個別報告(9) |
15 | 判例の展開を辿る(1) |
16 | 判例の展開を辿る(2) |
17 | グループ報告(1) |
18 | グループ報告(2) |
19 | グループ報告(3) |
20 | グループ報告(4) |
21 | グループ報告(5) |
22 | グループ報告(6) |
23 | グループ報告(7) |
24 | グループ報告(8) |
25 | グループ報告(9) |
26 | グループ報告(10) |
27 | グループ報告(11) |
28 | グループ報告(12) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・各回の担当者は、周到に自身の担当箇所について準備する。
・個別報告、グループ報告については、報告1週間前までに報告者がプレレジュメを作成して、問題の所在と報告の方向性を、参加者・教員と共有する。
・報告などの担当に当たらない参加者も、プレレジュメも参考に、質問・議論の準備として十分な予習をする。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
担当箇所の学習度(50%) 平常の出席状況及び議論への貢献度(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 長谷部恭男=石川健治=宍戸常寿編 | 『憲法判例百選Ⅰ〔第7版〕』 | 有斐閣 | 2019 | 9784641115453 |
2 | 長谷部恭男=石川健治=宍戸常寿編 | 『憲法判例百選Ⅱ〔第7版〕』 | 有斐閣 | 2019 | 9784641115460 |
<選考方法>
採用人数:最大20名程度
配当年次:2-4年次
選考方法:レポート
①題目:あなたがこれまで最も興味関心をそそられた判例について、そのポイントをまとめ、どこがあなたにとって面白いと感じられたか、説明しなさい。(憲法判例に限る必要はなく、また、端緒が報道などで触れたことであっても構わない。)
②字数:A4で1~2枚
演習論文:実施しない