日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College College of Law and Politics
Course Code EX601
Theme・Subtitle 憲法判例を多角的に読む
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Ikebukuro
Semester Full year
DayPeriod・Room Mon.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 4
Course Number LPX4910
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes その他登録

【Course Objectives】

An accurate understanding of judicial precedents is essential for studying law. Every textbook addresses judicial precedents in some way, and the same holds true for constitutional law. However, it is sometimes difficult to reach a sufficient understanding of judicial precedents with just the summarized contents. In some cases, it is desirable to directly refer to the original text in the official reports. Furthermore, referencing the original text makes the study of judicial precedents enjoyable (according to the instructor’s viewpoint at least ten times more). Because the original text allows for various approaches, there are many ways to enjoy reading judicial precedents. The objective of this seminar is to try out various ways of enjoying the study of judicial precedents.

【Course Contents】

The classes will be conducted in separate units with the spring semester covering individual cases and the fall semester focusing on summaries of multiple judicial precedents (for example, judicial precedents about equality). Due to the different way in which the units are taken, it is expected that classes will focus on individual reports in the spring and group reports in the fall. The judicial precedents which are covered will be selected according to the interests of the participants. Nonetheless, because the seminar concept is the multilateral examination of judicial precedents, for some sessions multiple possible options which can be a focus of discussion will be confirmed using the judicial precedent designated by the instructor as material. (However, participants will still be assigned judicial precedents to cover at this time as well.) Throughout the entire seminar, students in charge of a particular topic as well as the other participants are required to sufficiently prepare and actively participate in the discussions. Students are also encouraged to hold a preliminary seminar to prepare.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 個別意見を読む
3 下級審判決を読む
4 事案を読む
5 法廷意見を読む
6 個別報告(1)
7 個別報告(2)
8 個別報告(3)
9 個別報告(4)
10 個別報告(5)
11 個別報告(6)
12 個別報告(7)
13 個別報告(8)
14 個別報告(9)
15 判例の展開を辿る(1)
16 判例の展開を辿る(2)
17 グループ報告(1)
18 グループ報告(2)
19 グループ報告(3)
20 グループ報告(4)
21 グループ報告(5)
22 グループ報告(6)
23 グループ報告(7)
24 グループ報告(8)
25 グループ報告(9)
26 グループ報告(10)
27 グループ報告(11)
28 グループ報告(12)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

・各回の担当者は、周到に自身の担当箇所について準備する。
・個別報告、グループ報告については、報告1週間前までに報告者がプレレジュメを作成して、問題の所在と報告の方向性を、参加者・教員と共有する。
・報告などの担当に当たらない参加者も、プレレジュメも参考に、質問・議論の準備として十分な予習をする。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 担当箇所の学習度(50%)
平常の出席状況及び議論への貢献度(50%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 長谷部恭男=石川健治=宍戸常寿編 『憲法判例百選Ⅰ〔第7版〕』 有斐閣 2019 9784641115453
2 長谷部恭男=石川健治=宍戸常寿編 『憲法判例百選Ⅱ〔第7版〕』 有斐閣 2019 9784641115460

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

<選考方法>
採用人数:最大20名程度
配当年次:2-4年次
選考方法:レポート
 ①題目:あなたがこれまで最も興味関心をそそられた判例について、そのポイントをまとめ、どこがあなたにとって面白いと感じられたか、説明しなさい。(憲法判例に限る必要はなく、また、端緒が報道などで触れたことであっても構わない。)
②字数:A4で1~2枚
演習論文:実施しない

【注意事項 / Notice】