日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学部/College of Law and PoliticsCollege of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
EX604/EX604EX604 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
生命倫理と法-いのちの問いに真っ向から挑む法律学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
通年/Full yearFull year |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
44 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LPX4910 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The objective of this seminar is to examine problems concerning human life from various perspectives to cultivate the ability to derive your own answer to problems that have no answer.
Who does your life belong to? If it belongs to you, can you freely take your own life? For example, if you wish to die, can you do so and sell your organs for money? If such an action is to be restricted, on what basis and for what reasons is it restricted?
When problems concerning what is called "bioethics" are presented, there are calls for corresponding legislation. However, in the field of bioethics there are many ethically challenging problems which cannot be resolved using only legal theory.
In this seminar, the instructor would like to consider specific cases concerning bioethics, for example assisted reproductive technology, prenatal diagnosis, euthanasia, death with dignity, brain death and organ transplantation, from legal and ethical perspectives while thinking about the purpose, role, and limitations of law within medicine.
Each class session will raise a specific case concerning bioethics followed by a discussion among all of the students. Therefore, participants are required to actively participate and speak out during the discussion. Furthermore, this class is not intended to provide a "correct answer." Let us all reconsider our own sense of values and existing ethical perspectives by deriving our own answer to problems that have no answer and discussing these problems with others who have a different sense of values. You might realize that what you consider to be common sense is regarded as absurd by someone else.
Furthermore, the specific class plan will be determined according to the interests of the participants.
1 | ガイダンス |
2 | イントロダクトリー・ディスカッション~生命倫理について論じてみよう~ |
3 | テーマの発見・抽出・選択~自分で問題を見つけてみよう~ |
4 | 報告と議論 |
5 | 報告と議論 |
6 | 報告と議論 |
7 | 報告と議論 |
8 | 報告と議論 |
9 | 報告と議論 |
10 | 報告と議論 |
11 | 報告と議論 |
12 | 報告と議論 |
13 | 報告と議論 |
14 | 報告と議論 |
15 | 報告と議論 |
16 | 報告と議論 |
17 | 報告と議論 |
18 | 報告と議論 |
19 | 報告と議論 |
20 | 報告と議論 |
21 | 報告と議論 |
22 | 報告と議論 |
23 | 報告と議論 |
24 | 報告と議論 |
25 | 報告と議論 |
26 | 報告と議論 |
27 | 報告と議論 |
28 | 全体の統括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
報告者はレジュメの作成等、周到な準備が求められます。また、日々進歩する医療技術について扱うため、日頃から新聞やニュース等で関連する情報を収集しておいてください。
なお、この授業では生命倫理の予備知識は必要としません。しかし、正解のない問題について根気強く考える忍耐力と探求心は必要となります。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への貢献度(70%) 担当報告の内容(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキスト・参考文献は指定しませんが、必要に応じて関連資料や新聞記事の配布、視聴覚教材などを使用します。 |
<選考方法>
採用人数: 15名程度
配当年次: 3,4年次
選考方法:レポート
①題目:
(i) 自己PRと志望動機
(ii) あなたの目の前で3人の人が溺れています。1人しか助けられない場合、あなたなら誰を助けますか?下記の選択肢の中から選び、その理由を論じてください(なお、救出に伴いあなたの命に危険が及ぶ可能性はなく、また自力で助かる可能性はないものと仮定します)。
a.重度の心臓病をかかえた余命3ヶ月の1歳児
b.3人の子どもを持つ35歳シングルファーザーの殺人犯
c.68歳の総理大臣
d.誰も助けない
②字数:2,000字程度
演習論文:実施しない
※ゼミ運営の都合上、合格後は必ずゼミに参加する意思のある方のご応募をお待ちしております。一人でも多くの方にご参加いただけるよう、ご協力をお願いいたします。
人の命をめぐる問題について多角的な視点から考察し、答えのない問題に自分なりの答えを導き出す能力を養います。
The objective of this seminar is to examine problems concerning human life from various perspectives to cultivate the ability to derive your own answer to problems that have no answer.
あなたの命は誰のものですか?もしあなた自身のものだとすると、あなたはあなたの命を自由に処分することができるでしょうか?たとえば、死にたいと思ったら死んだり、臓器を売ってお金に換えたり。もしそのようなことが制限されるとしたら、それは何によってどのような理由で制限されるのでしょうか?
いわゆる、「生命倫理」に関する問題が提起されるたびに、それに関する法整備を求める声が上がります。しかし生命倫理の分野には、法律論だけでは解決のできない倫理的に困難な問題が多数存在します。
この演習では、例えば生殖補助医療、出生前診断、安楽死・尊厳死、脳死・臓器移植など、生命倫理に関する具体的な事例を法的・倫理的側面から検討するとともに、医療における法の目的・役割、そして限界について考えてみたいと思います。
毎回生命倫理に関する具体的な事例を取り上げ、全員で議論を行います。そのため、参加者には議論への積極的な参加と発言が求められます。なお、この授業は「正しい答え」を提供するものではありません。答えのない問題に自分なりの答えを導き、様々な価値観を持つ仲間との議論を通じて、自分の価値観や既存の倫理観を再考してみましょう。もしかしたら、あなたにとっての常識が、誰かにとっての非常識であることに気付くかもしれません。
なお、具体的な授業計画は、参加者の関心によって決定します。
Who does your life belong to? If it belongs to you, can you freely take your own life? For example, if you wish to die, can you do so and sell your organs for money? If such an action is to be restricted, on what basis and for what reasons is it restricted?
When problems concerning what is called "bioethics" are presented, there are calls for corresponding legislation. However, in the field of bioethics there are many ethically challenging problems which cannot be resolved using only legal theory.
In this seminar, the instructor would like to consider specific cases concerning bioethics, for example assisted reproductive technology, prenatal diagnosis, euthanasia, death with dignity, brain death and organ transplantation, from legal and ethical perspectives while thinking about the purpose, role, and limitations of law within medicine.
Each class session will raise a specific case concerning bioethics followed by a discussion among all of the students. Therefore, participants are required to actively participate and speak out during the discussion. Furthermore, this class is not intended to provide a "correct answer." Let us all reconsider our own sense of values and existing ethical perspectives by deriving our own answer to problems that have no answer and discussing these problems with others who have a different sense of values. You might realize that what you consider to be common sense is regarded as absurd by someone else.
Furthermore, the specific class plan will be determined according to the interests of the participants.
1 | ガイダンス |
2 | イントロダクトリー・ディスカッション~生命倫理について論じてみよう~ |
3 | テーマの発見・抽出・選択~自分で問題を見つけてみよう~ |
4 | 報告と議論 |
5 | 報告と議論 |
6 | 報告と議論 |
7 | 報告と議論 |
8 | 報告と議論 |
9 | 報告と議論 |
10 | 報告と議論 |
11 | 報告と議論 |
12 | 報告と議論 |
13 | 報告と議論 |
14 | 報告と議論 |
15 | 報告と議論 |
16 | 報告と議論 |
17 | 報告と議論 |
18 | 報告と議論 |
19 | 報告と議論 |
20 | 報告と議論 |
21 | 報告と議論 |
22 | 報告と議論 |
23 | 報告と議論 |
24 | 報告と議論 |
25 | 報告と議論 |
26 | 報告と議論 |
27 | 報告と議論 |
28 | 全体の統括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
報告者はレジュメの作成等、周到な準備が求められます。また、日々進歩する医療技術について扱うため、日頃から新聞やニュース等で関連する情報を収集しておいてください。
なお、この授業では生命倫理の予備知識は必要としません。しかし、正解のない問題について根気強く考える忍耐力と探求心は必要となります。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への貢献度(70%) 担当報告の内容(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキスト・参考文献は指定しませんが、必要に応じて関連資料や新聞記事の配布、視聴覚教材などを使用します。 |
<選考方法>
採用人数: 15名程度
配当年次: 3,4年次
選考方法:レポート
①題目:
(i) 自己PRと志望動機
(ii) あなたの目の前で3人の人が溺れています。1人しか助けられない場合、あなたなら誰を助けますか?下記の選択肢の中から選び、その理由を論じてください(なお、救出に伴いあなたの命に危険が及ぶ可能性はなく、また自力で助かる可能性はないものと仮定します)。
a.重度の心臓病をかかえた余命3ヶ月の1歳児
b.3人の子どもを持つ35歳シングルファーザーの殺人犯
c.68歳の総理大臣
d.誰も助けない
②字数:2,000字程度
演習論文:実施しない
※ゼミ運営の都合上、合格後は必ずゼミに参加する意思のある方のご応募をお待ちしております。一人でも多くの方にご参加いただけるよう、ご協力をお願いいたします。