日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Law and Politics
Course Code EX604
Theme・Subtitle 生命倫理と法-いのちの問いに真っ向から挑む法律学
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Full year
DayPeriod・Room Fri.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 4
Course Number LPX4910
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The objective of this seminar is to examine problems concerning human life from various perspectives to cultivate the ability to derive your own answer to problems that have no answer.

【Course Contents】

 Who does your life belong to? If it belongs to you, can you freely take your own life? For example, if you wish to die, can you do so and sell your organs for money? If such an action is to be restricted, on what basis and for what reasons is it restricted?
 When problems concerning what is called "bioethics" are presented, there are calls for corresponding legislation. However, in the field of bioethics there are many ethically challenging problems which cannot be resolved using only legal theory.
 In this seminar, the instructor would like to consider specific cases concerning bioethics, for example assisted reproductive technology, prenatal diagnosis, euthanasia, death with dignity, brain death and organ transplantation, from legal and ethical perspectives while thinking about the purpose, role, and limitations of law within medicine. 
 Each class session will raise a specific case concerning bioethics followed by a discussion among all of the students. Therefore, participants are required to actively participate and speak out during the discussion. Furthermore, this class is not intended to provide a "correct answer." Let us all reconsider our own sense of values and existing ethical perspectives by deriving our own answer to problems that have no answer and discussing these problems with others who have a different sense of values. You might realize that what you consider to be common sense is regarded as absurd by someone else.
 Furthermore, the specific class plan will be determined according to the interests of the participants.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 イントロダクトリー・ディスカッション~生命倫理について論じてみよう~
3 テーマの発見・抽出・選択~自分で問題を見つけてみよう~
4 報告と議論
5 報告と議論
6 報告と議論
7 報告と議論
8 報告と議論
9 報告と議論
10 報告と議論
11 報告と議論
12 報告と議論
13 報告と議論
14 報告と議論
15 報告と議論
16 報告と議論
17 報告と議論
18 報告と議論
19 報告と議論
20 報告と議論
21 報告と議論
22 報告と議論
23 報告と議論
24 報告と議論
25 報告と議論
26 報告と議論
27 報告と議論
28 全体の統括

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

報告者はレジュメの作成等、周到な準備が求められます。また、日々進歩する医療技術について扱うため、日頃から新聞やニュース等で関連する情報を収集しておいてください。
なお、この授業では生命倫理の予備知識は必要としません。しかし、正解のない問題について根気強く考える忍耐力と探求心は必要となります。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への貢献度(70%)
担当報告の内容(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
テキスト・参考文献は指定しませんが、必要に応じて関連資料や新聞記事の配布、視聴覚教材などを使用します。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

<選考方法>
採用人数: 15名程度
配当年次: 3,4年次
選考方法:レポート
①題目:
(i) 自己PRと志望動機
(ii) あなたの目の前で3人の人が溺れています。1人しか助けられない場合、あなたなら誰を助けますか?下記の選択肢の中から選び、その理由を論じてください(なお、救出に伴いあなたの命に危険が及ぶ可能性はなく、また自力で助かる可能性はないものと仮定します)。
a.重度の心臓病をかかえた余命3ヶ月の1歳児
b.3人の子どもを持つ35歳シングルファーザーの殺人犯
c.68歳の総理大臣
d.誰も助けない
②字数:2,000字程度

演習論文:実施しない

※ゼミ運営の都合上、合格後は必ずゼミに参加する意思のある方のご応募をお待ちしております。一人でも多くの方にご参加いただけるよう、ご協力をお願いいたします。

【注意事項 / Notice】