日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Law and Politics
Course Code EX606
Theme・Subtitle 家族法の現在(2)同性婚の問題を中心に
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number LPX4910
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The objectives of this seminar are to examine the various problems in Civil Law while accurately understanding the positioning of those problems and to become able to derive your own ideas based on legal thinking. At the same time, this seminar aims to enable students to master the techniques which are required for learning and to become a member of society which include researching the literature, preparing as a group for a presentation and giving a report, and engaging in a debate based on a report.

【Course Contents】

In this seminar, we will consider various legal issues related to couples, with a focus on same-sex marriage.

Throughout the semester, I would like to examine the issue of same-sex marriage from various angles. We will also learn various prerequisites for understanding this problem. For example, it is necessary to understand what kind of effects are observed by being legally married, and it is also necessary to understand what effects are observed for couples outside of marriage and where the differences are. Additionally, hints about whether same-sex marriage will be approved may be hidden in the judgments that discuss the unconstitutionality of the system that forces married couples to have the same surname.

In this seminar, during each session two or three students will present a report on the relevant topic which will form the basis of discussion (each participant will give one reports during the semester). Moreover, the students giving the report will also present the arguments after the report to lead the discussion (the instructor may assist as needed). The instructor wishes to respect the autonomy of all students. Students are required to sufficiently prepare and actively speak up in discussion.

In addition, this seminar is scheduled to be a joint seminar with Professor Aya Osawa (Hosei University). In addition to preparing a report, you are invited to participate in either the question or the answer of the joint seminar.

Third and fourth year students can participate in this seminar. I will give as much consideration as possible to job hunting, so please actively participate.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ――以下の予定は,皆さんのレポートの内容などを反映させるため,変更の可能性があります――
概要説明・報告割り当て
2 夫婦別姓とは何か
3 夫婦同姓制度の合憲性
 最大決令和3・6・23判時2501号3頁
4 法哲学的な視点から同性婚を考える
5 合同ゼミ・作問班の検討
6 フランスの同性婚から日本の同性婚を考える
7 婚姻カップルに関する法制度①有責配偶者からの離婚請求
8 婚姻カップルに関する法制度②離婚の際の財産分与
9 合同ゼミ・解答班の検討
10 婚姻外カップルの法的保護
11 同性カップルの一方による不当破棄
 東京高判令和2・3・4判時2473号47頁
12 同性婚違憲訴訟――違憲判断
 札幌地裁令和3・3・17判時2487号3頁
13 同性婚違憲訴訟――合憲判断
 大阪地判令和4・6・20判時2537号40頁
14 同性婚――何を議論すべきか――

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

報告者は周到な準備が求められます。 報告者でない参加者も, 十分な予習が求められます。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 報告の内容(40%)
出席態度(30%)
発言の内容・積極性(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
開講時に教材を配布します。Google Driveを使用します(開講時に指示します)。

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

報告の準備の際には,ゼミの教材以外にも図書館で関連文献を探すことが求められます。
授業中には,報告者が指定したテーマについて周りの学生と積極的に議論することが求められます。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

授業中のディスカッションの内容もGoogleDriveで共有しますので,ノートPCやタブレット端末などがあると便利です。

【その他 / Others】

<選考方法>
採用人数:20人
配当年次:3-4年
選考方法:レポート
  ①題目:自己紹介およびシラバスを見て関心を持ったテーマについて
  ②字数:1000字程度
演習論文:実施しません。

【注意事項 / Notice】