日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学部/College of Law and PoliticsCollege of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
EX606/EX606EX606 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
家族法の現在(2)同性婚の問題を中心に |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LPX4910 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The objectives of this seminar are to examine the various problems in Civil Law while accurately understanding the positioning of those problems and to become able to derive your own ideas based on legal thinking. At the same time, this seminar aims to enable students to master the techniques which are required for learning and to become a member of society which include researching the literature, preparing as a group for a presentation and giving a report, and engaging in a debate based on a report.
In this seminar, we will consider various legal issues related to couples, with a focus on same-sex marriage.
Throughout the semester, I would like to examine the issue of same-sex marriage from various angles. We will also learn various prerequisites for understanding this problem. For example, it is necessary to understand what kind of effects are observed by being legally married, and it is also necessary to understand what effects are observed for couples outside of marriage and where the differences are. Additionally, hints about whether same-sex marriage will be approved may be hidden in the judgments that discuss the unconstitutionality of the system that forces married couples to have the same surname.
In this seminar, during each session two or three students will present a report on the relevant topic which will form the basis of discussion (each participant will give one reports during the semester). Moreover, the students giving the report will also present the arguments after the report to lead the discussion (the instructor may assist as needed). The instructor wishes to respect the autonomy of all students. Students are required to sufficiently prepare and actively speak up in discussion.
In addition, this seminar is scheduled to be a joint seminar with Professor Aya Osawa (Hosei University). In addition to preparing a report, you are invited to participate in either the question or the answer of the joint seminar.
Third and fourth year students can participate in this seminar. I will give as much consideration as possible to job hunting, so please actively participate.
1 | ――以下の予定は,皆さんのレポートの内容などを反映させるため,変更の可能性があります―― 概要説明・報告割り当て |
2 | 夫婦別姓とは何か |
3 | 夫婦同姓制度の合憲性 最大決令和3・6・23判時2501号3頁 |
4 | 法哲学的な視点から同性婚を考える |
5 | 合同ゼミ・作問班の検討 |
6 | フランスの同性婚から日本の同性婚を考える |
7 | 婚姻カップルに関する法制度①有責配偶者からの離婚請求 |
8 | 婚姻カップルに関する法制度②離婚の際の財産分与 |
9 | 合同ゼミ・解答班の検討 |
10 | 婚姻外カップルの法的保護 |
11 | 同性カップルの一方による不当破棄 東京高判令和2・3・4判時2473号47頁 |
12 | 同性婚違憲訴訟――違憲判断 札幌地裁令和3・3・17判時2487号3頁 |
13 | 同性婚違憲訴訟――合憲判断 大阪地判令和4・6・20判時2537号40頁 |
14 | 同性婚――何を議論すべきか―― |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
報告者は周到な準備が求められます。 報告者でない参加者も, 十分な予習が求められます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
報告の内容(40%) 出席態度(30%) 発言の内容・積極性(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
開講時に教材を配布します。Google Driveを使用します(開講時に指示します)。 |
報告の準備の際には,ゼミの教材以外にも図書館で関連文献を探すことが求められます。
授業中には,報告者が指定したテーマについて周りの学生と積極的に議論することが求められます。
授業中のディスカッションの内容もGoogleDriveで共有しますので,ノートPCやタブレット端末などがあると便利です。
<選考方法>
採用人数:20人
配当年次:3-4年
選考方法:レポート
①題目:自己紹介およびシラバスを見て関心を持ったテーマについて
②字数:1000字程度
演習論文:実施しません。
民法に関するさまざまな問題点を検討しながら,問題の正確な位置づけを把握し,法的な思考に基づいて自分の考えを導くことができるようになることを目指します。それとともに,文献を調べる,グループで発表の準備をし報告をする,報告に基づき討論するといった,学問をする上でも社会に出る上でも必要な技術を習得することを目指します。
The objectives of this seminar are to examine the various problems in Civil Law while accurately understanding the positioning of those problems and to become able to derive your own ideas based on legal thinking. At the same time, this seminar aims to enable students to master the techniques which are required for learning and to become a member of society which include researching the literature, preparing as a group for a presentation and giving a report, and engaging in a debate based on a report.
このゼミでは,同性婚の問題を中心としつつ,さまざまなカップルに関する法的な問題を考えます。
1学期を通じて,同性婚の問題をさまざまな角度から検討したいと思っています。この問題を理解するためのさまざまな前提知識についても学んでいきます。たとえば,法律上の婚姻をすることにより,どのような効果が認められるかを理解する必要がありますし,婚姻外のカップルにどのような効果が認められており,差異がどこにあるかも理解する必要もあります。また,夫婦同姓制度の違憲性を論じる判決文の中に,同性婚が認められるかのヒントが隠されていたりもします。
さまざまな分析を通じて,唯一の答えを導きだすことを目指している訳ではありません。最終的に目指すのは,このテーマを通じて何を議論すべきなのか,社会に問うべき問いを提示することです。
このゼミでは, 毎回2-3名の報告者が該当テーマに関する報告を行い, それに基づいて討論をします (各参加者は, 学期中に1回報告することになります) 。 また, 報告後の討論の司会をする, つまり論点を提示するのも報告者です (教員が必要に応じて手助けをします) 。皆さんの自主性を重んじたいと思っています。 十分な予習, 積極的な発言が求められます。
また,このゼミでは,法政大学・大澤彩先生のゼミとの合同ゼミを予定しています。報告の準備に加えて,合同ゼミの作問か解答,いずれかに参加してもらいます。
配当年次は3‐4年となっています。 就職活動についても,できる限り配慮します。3・4年生も積極的にご参加ください。
In this seminar, we will consider various legal issues related to couples, with a focus on same-sex marriage.
Throughout the semester, I would like to examine the issue of same-sex marriage from various angles. We will also learn various prerequisites for understanding this problem. For example, it is necessary to understand what kind of effects are observed by being legally married, and it is also necessary to understand what effects are observed for couples outside of marriage and where the differences are. Additionally, hints about whether same-sex marriage will be approved may be hidden in the judgments that discuss the unconstitutionality of the system that forces married couples to have the same surname.
In this seminar, during each session two or three students will present a report on the relevant topic which will form the basis of discussion (each participant will give one reports during the semester). Moreover, the students giving the report will also present the arguments after the report to lead the discussion (the instructor may assist as needed). The instructor wishes to respect the autonomy of all students. Students are required to sufficiently prepare and actively speak up in discussion.
In addition, this seminar is scheduled to be a joint seminar with Professor Aya Osawa (Hosei University). In addition to preparing a report, you are invited to participate in either the question or the answer of the joint seminar.
Third and fourth year students can participate in this seminar. I will give as much consideration as possible to job hunting, so please actively participate.
1 | ――以下の予定は,皆さんのレポートの内容などを反映させるため,変更の可能性があります―― 概要説明・報告割り当て |
2 | 夫婦別姓とは何か |
3 | 夫婦同姓制度の合憲性 最大決令和3・6・23判時2501号3頁 |
4 | 法哲学的な視点から同性婚を考える |
5 | 合同ゼミ・作問班の検討 |
6 | フランスの同性婚から日本の同性婚を考える |
7 | 婚姻カップルに関する法制度①有責配偶者からの離婚請求 |
8 | 婚姻カップルに関する法制度②離婚の際の財産分与 |
9 | 合同ゼミ・解答班の検討 |
10 | 婚姻外カップルの法的保護 |
11 | 同性カップルの一方による不当破棄 東京高判令和2・3・4判時2473号47頁 |
12 | 同性婚違憲訴訟――違憲判断 札幌地裁令和3・3・17判時2487号3頁 |
13 | 同性婚違憲訴訟――合憲判断 大阪地判令和4・6・20判時2537号40頁 |
14 | 同性婚――何を議論すべきか―― |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
報告者は周到な準備が求められます。 報告者でない参加者も, 十分な予習が求められます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
報告の内容(40%) 出席態度(30%) 発言の内容・積極性(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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開講時に教材を配布します。Google Driveを使用します(開講時に指示します)。 |
報告の準備の際には,ゼミの教材以外にも図書館で関連文献を探すことが求められます。
授業中には,報告者が指定したテーマについて周りの学生と積極的に議論することが求められます。
授業中のディスカッションの内容もGoogleDriveで共有しますので,ノートPCやタブレット端末などがあると便利です。
<選考方法>
採用人数:20人
配当年次:3-4年
選考方法:レポート
①題目:自己紹介およびシラバスを見て関心を持ったテーマについて
②字数:1000字程度
演習論文:実施しません。