日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学部/College of Law and PoliticsCollege of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
EX606/EX606EX606 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
会社法・金融商品取引法に関する最先端の課題の研究 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
土2/Sat.2 Sat.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LPX4910 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will grasp the cutting-edge issues that are currently being discussed in the fields of company law and the Financial Instruments and Exchange Act, and understand what kind of debates are being held. Specifically, students will be asked to choose articles and court cases of interest from Junkan Shoji Homu, one of the magazines often read by experts in the field of business law, and report and discuss the content of these.
In addition to understanding the latest topics related to company law and the Financial Instruments and Exchange Act, the aim is to foster the ability to conduct research and analysis independently, the ability to summarize and report on the content in an easy-to-understand manner, and the ability to deepen one's own ideas and propose solutions through discussion with others.
We aim to make this seminar a meaningful experience for students who are aiming to become researchers in the field of commercial law, or who are aiming to work in the future in financial institutions, the legal departments of business corporations, financial and economic consulting companies including M&A, business lawyers, certified public accountants, economic government agencies such as the Financial Services Agency, the Ministry of Justice, and the Ministry of Economy, Trade and Industry, economic organizations such as the Japan Business Federation and the Tokyo Stock Exchange, etc.
As this is a highly specialized seminar, I recommend that you have already taken the Commercial Law (1) (2) and Financial Instruments and Exchange Law lectures.
From among the articles in the Junkan Shoji Homu, a magazine that is widely read by experts in the field of business law, students will select articles and court cases that interest them, and then report on and discuss the content of these articles.
1 | ゼミの概要、旬刊商事法務の紹介、報告準備 |
2 | 報告準備 |
3 | 報告・検討 |
4 | 報告・検討 |
5 | 報告・検討 |
6 | 報告・検討 |
7 | 報告・検討 |
8 | 報告・検討 |
9 | 報告・検討 |
10 | 報告・検討 |
11 | 報告・検討 |
12 | 報告・検討 |
13 | 報告・検討 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
報告者は周到な準備が求められる。 報告者でない参加者は積極的な発言が求められる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
報告の内容(40%) 出席態度(30%) 発言の内容・積極性(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
採用人数/10~15名程度
配当年次/2~4年次
選考方法/レポート(題目・字数:図書館に所蔵されている最近の旬刊商事法務の中から関心のある論文や判例を選び、その理由を1200字程度で説明してください。)
演習論文/実施しない
ビジネスローのうち会社法・金融商品取引法の分野で話題となっている最先端の課題を把握し、どのような議論がされているのかを理解する。具体的には、ビジネスロー分野の専門家の間でよく読まれている雑誌の一つである旬刊商事法務の中から、関心のある論文や判例などを受講生に選んでもらい、その内容について報告・検討を行っていく。
会社法・金融商品取引法に関する最先端の話題を理解することに加え、自ら調査・分析する力や、その内容を分かりやすく要約し報告する力、他者との議論を通じて自らの考えを深め解決策を提案する力などを育むことを目標とする。
将来、金融機関や事業会社の法務部、M&Aを含めた金融経済系のコンサルティング会社、ビジネスローヤーや公認会計士、金融庁・法務省・経済産業省などの経済官庁、経団連や証券取引所などの経済関連団体、商法分野の研究者などを目指している学生にとって有意義な内容のゼミとしたい。
なお、専門性が高いゼミとなるため、商法(1)(2)や金融商品取引法の講義を受講しておくことを推奨する。
Students will grasp the cutting-edge issues that are currently being discussed in the fields of company law and the Financial Instruments and Exchange Act, and understand what kind of debates are being held. Specifically, students will be asked to choose articles and court cases of interest from Junkan Shoji Homu, one of the magazines often read by experts in the field of business law, and report and discuss the content of these.
In addition to understanding the latest topics related to company law and the Financial Instruments and Exchange Act, the aim is to foster the ability to conduct research and analysis independently, the ability to summarize and report on the content in an easy-to-understand manner, and the ability to deepen one's own ideas and propose solutions through discussion with others.
We aim to make this seminar a meaningful experience for students who are aiming to become researchers in the field of commercial law, or who are aiming to work in the future in financial institutions, the legal departments of business corporations, financial and economic consulting companies including M&A, business lawyers, certified public accountants, economic government agencies such as the Financial Services Agency, the Ministry of Justice, and the Ministry of Economy, Trade and Industry, economic organizations such as the Japan Business Federation and the Tokyo Stock Exchange, etc.
As this is a highly specialized seminar, I recommend that you have already taken the Commercial Law (1) (2) and Financial Instruments and Exchange Law lectures.
ビジネスロー分野の専門家の間でよく読まれている雑誌の一つである旬刊商事法務の中から、関心のある論文や判例などを受講生に選んでもらい、その内容について報告・検討を行っていく。
From among the articles in the Junkan Shoji Homu, a magazine that is widely read by experts in the field of business law, students will select articles and court cases that interest them, and then report on and discuss the content of these articles.
1 | ゼミの概要、旬刊商事法務の紹介、報告準備 |
2 | 報告準備 |
3 | 報告・検討 |
4 | 報告・検討 |
5 | 報告・検討 |
6 | 報告・検討 |
7 | 報告・検討 |
8 | 報告・検討 |
9 | 報告・検討 |
10 | 報告・検討 |
11 | 報告・検討 |
12 | 報告・検討 |
13 | 報告・検討 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
報告者は周到な準備が求められる。 報告者でない参加者は積極的な発言が求められる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
報告の内容(40%) 出席態度(30%) 発言の内容・積極性(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
採用人数/10~15名程度
配当年次/2~4年次
選考方法/レポート(題目・字数:図書館に所蔵されている最近の旬刊商事法務の中から関心のある論文や判例を選び、その理由を1200字程度で説明してください。)
演習論文/実施しない