日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Law and Politics
Course Code EX609
Theme・Subtitle プラトンの政治哲学 ―『国家』と現代デモクラシー―
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number LPX4910
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

1. Students will understand the contents of Plato's “Republic” accurately.
2. Students will understand the significance of Plato's "Republic" in the political philosophy.
3. Students wull acquire the ability to consider critically the issues concerning the contemporary democracy, based on the above-mentioned points.

【Course Contents】

 In this seminar, we will discuss the issues concerning the contemporary democracy through a close reading of Plato's “Republic”.
 It is said that the history of Western philosophy is but “a series of footnotes to Plato" (A. N. Whitehead). The “Republic,” in particular, has been read for more than 2,000 years as Plato's masterpiece among his major works and as a classic among the classics of Western philosophy. The reason is that the Dialogue deals with the fundamental themes of the nature of politics, which should be questioned throughout the ages.
 The “Republic” is known as the advocating of the best state under the rule of the philosopher-king who grasps the eternal and immutable Idea of the Good, but in its background, we can see Plato's strong sense of crisis against the corrupt democracy of that time. Also in recent years, the crisis of democracy has been pointed out. In fact, anti-democratic far-right groups and populism have emerged in many parts of the world. In Japan, too, democracy has been dysfunctional for a long time, as evidenced by the declining voter turnout and the disorganization of parliamentary deliberations. Plato's argument offers a great deal of insight into the nature of politics today. In the spring semester, we will closely read Books 1 through 5 of the “Republic”.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 正義をめぐる問いへの導入:ケパロスとの対話(1巻1-5章)
3 正義は相手にふさわしいものを返し与えることか:ポレマルコスとの対話(1巻6-9章)
4 正義は強者の利益か:トラシュマコスとの対話①(1巻10-19章)
5 不正義は正義にまさるか:トラシュマコスとの対話②(1巻20-24章)
6 正義は不正義にまさるか:グラウコンとアデイマントスによる根本的な問い(2巻1-9章)
7 必要国家と贅沢国家(2巻10-16章)
8 守護者の教育①:音楽と文芸(2巻17-3巻5章)
9 守護者の教育②:体育と医術(3巻6-18章)
10 守護者の条件:建国神話(“高貴な嘘”)、私有財産の禁止(3巻19-4巻5章)
11 知恵、勇気、節制、正義;魂の三区分(4巻6-15章)
12 最善国家(王制または優秀者支配制)、三つの波①:男女平等(4巻16-5巻6章)
13 三つの波②:妻子共有(5巻7-16章)
14 三つの波③:哲学者とイデア(5巻17-22章)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
議論を積極的に行うので、問題意識の旺盛な学生の参加を歓迎する。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

予習に関しても復習に関しても、以下の三点を行なうこと。
 ・テキストの精読
 ・論点の抽出
 ・論点に関する考察

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 発表(50%)
議論への参加(50%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 プラトン 『国家(上)』 岩波文庫 2008年 4003360176
その他 (Others)
2008年以降に出版された「改版」を入手すること。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業時に適宜指示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

採用人数/Number of students:10~15名程度/Approximately 10-15 students
配当年次/Eligible year:2~4年次/2nd - 4th year
選考方法/Selection method:レポート/Report
 ①題目:志望理由
 ②字数:1,000字程度
演習論文/Seminar papers:実施しない

【注意事項 / Notice】