日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学部/College of Law and PoliticsCollege of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
EX619/EX619EX619 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
プラトンの政治哲学 ―『国家』と現代デモクラシー― |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LPX4910 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
1. Students will understand the contents of Plato's “Republic” accurately.
2. Students will understand the significance of Plato's "Republic" in the political philosophy.
3. Students wull acquire the ability to consider critically the issues concerning the contemporary democracy, based on the above-mentioned points.
In this seminar, we will discuss the issues concerning the contemporary democracy through a close reading of Plato's “Republic”.
It is said that the history of Western philosophy is but “a series of footnotes to Plato" (A. N. Whitehead). The “Republic,” in particular, has been read for more than 2,000 years as Plato's masterpiece among his major works and as a classic among the classics of Western philosophy. The reason is that the Dialogue deals with the fundamental themes of the nature of politics, which should be questioned throughout the ages.
The “Republic” is known as the advocating of the best state under the rule of the philosopher-king who grasps the eternal and immutable Idea of the Good, but in its background, we can see Plato's strong sense of crisis against the corrupt democracy of that time. Also in recent years, the crisis of democracy has been pointed out. In fact, anti-democratic far-right groups and populism have emerged in many parts of the world. In Japan, too, democracy has been dysfunctional for a long time, as evidenced by the declining voter turnout and the disorganization of parliamentary deliberations. Plato's argument offers a great deal of insight into the nature of politics today. In the fall semester, we will closely read Books 6 through 10 of the “Republic”.
1 | イントロダクション |
2 | 哲学者無用論(6巻1-7章) |
3 | 哲人王(6巻8-14章) |
4 | 哲人王の教育①:善のイデア、太陽の比喩、線分の比喩(6巻15-21章) |
5 | 哲人王の教育②:洞窟の比喩(7巻1-5章) |
6 | 教育=魂の向けかえ①:数学、天文学、音楽(7巻6-12章) |
7 | 教育=魂の向けかえ②:哲学的問答法(ディアレクティケー)(7巻13-18章) |
8 | 国家の堕落①:最善国家から名誉支配制へ(8巻1-5章) |
9 | 国家の堕落②:寡頭制(8巻6-9章) |
10 | 国家の堕落③:民主制(8巻10-13章) |
11 | 国家の堕落④:僭主制(8巻14-9巻3章) |
12 | 正しい生き方(哲学者)と不正な生き方(僭主)(9巻4-13章) |
13 | 詩人(ギリシア神話:宗教)の追放(10巻1-8章) |
14 | 魂の不死:正義の報酬(10巻9-16章) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
議論を積極的に行うので、問題意識の旺盛な学生の参加を歓迎する。 |
予習に関しても復習に関しても、以下の三点を行なうこと。
・テキストの精読
・論点の抽出
・論点に関する考察
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表(50%) 議論への参加(50%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | プラトン | 『国家(下)』 | 岩波文庫 | 2008年 | 4003360184 |
その他 (Others) | |||||
2008年以降に出版された「改版」を入手すること。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に適宜指示する。 |
採用人数/Number of students:10~15名程度/Approximately 10-15 students
配当年次/Eligible year:2~4年次/2nd - 4th year
選考方法/Selection method:レポート/Report
①題目:志望理由
②字数:1,000字程度
演習論文/Seminar papers:実施しない
1. プラトン『国家』の内容を正確に理解する。
2. プラトン『国家』の政治哲学上の意義を理解する。
3. 上記の二点を踏まえ、現代デモクラシーをめぐる諸問題を批判的に考察する力を身につける。
1. Students will understand the contents of Plato's “Republic” accurately.
2. Students will understand the significance of Plato's "Republic" in the political philosophy.
3. Students wull acquire the ability to consider critically the issues concerning the contemporary democracy, based on the above-mentioned points.
本演習では、プラトンの『国家』を精読しながら、現代デモクラシーをめぐる諸問題について議論を行なう。
西洋哲学の歴史は「プラトンへの注釈」にすぎない(A・N・ホワイトヘッド)、とまで言われる。とりわけ『国家』は、プラトンの主著の中の主著として、そればかりか西洋哲学の古典の中の古典として、二千年以上の長きにわたり読み継がれてきた。その理由は、この対話篇が政治のあり方をめぐって、時代を超えて問われるべき根本的テーマを扱っているからである。
『国家』は、永遠不変の善のイデアを把握する哲人王支配による最善国家を説くものとして知られるが、その背景には、当時の堕落したデモクラシーに対するプラトンの強い危機意識が見て取れる。近年もまた、デモクラシーの危機が指摘されている。実際に、反デモクラシー的な極右勢力やポピュリズムが、世界各地で台頭している。日本においても、投票率の低下や国会審議の形骸化など、デモクラシーの機能不全が長く続いている。プラトンの議論は、現代の政治のあり方を考えるうえで、大きな示唆を与えてくれる。秋学期は、『国家』第六巻から第十巻を精読する。
In this seminar, we will discuss the issues concerning the contemporary democracy through a close reading of Plato's “Republic”.
It is said that the history of Western philosophy is but “a series of footnotes to Plato" (A. N. Whitehead). The “Republic,” in particular, has been read for more than 2,000 years as Plato's masterpiece among his major works and as a classic among the classics of Western philosophy. The reason is that the Dialogue deals with the fundamental themes of the nature of politics, which should be questioned throughout the ages.
The “Republic” is known as the advocating of the best state under the rule of the philosopher-king who grasps the eternal and immutable Idea of the Good, but in its background, we can see Plato's strong sense of crisis against the corrupt democracy of that time. Also in recent years, the crisis of democracy has been pointed out. In fact, anti-democratic far-right groups and populism have emerged in many parts of the world. In Japan, too, democracy has been dysfunctional for a long time, as evidenced by the declining voter turnout and the disorganization of parliamentary deliberations. Plato's argument offers a great deal of insight into the nature of politics today. In the fall semester, we will closely read Books 6 through 10 of the “Republic”.
1 | イントロダクション |
2 | 哲学者無用論(6巻1-7章) |
3 | 哲人王(6巻8-14章) |
4 | 哲人王の教育①:善のイデア、太陽の比喩、線分の比喩(6巻15-21章) |
5 | 哲人王の教育②:洞窟の比喩(7巻1-5章) |
6 | 教育=魂の向けかえ①:数学、天文学、音楽(7巻6-12章) |
7 | 教育=魂の向けかえ②:哲学的問答法(ディアレクティケー)(7巻13-18章) |
8 | 国家の堕落①:最善国家から名誉支配制へ(8巻1-5章) |
9 | 国家の堕落②:寡頭制(8巻6-9章) |
10 | 国家の堕落③:民主制(8巻10-13章) |
11 | 国家の堕落④:僭主制(8巻14-9巻3章) |
12 | 正しい生き方(哲学者)と不正な生き方(僭主)(9巻4-13章) |
13 | 詩人(ギリシア神話:宗教)の追放(10巻1-8章) |
14 | 魂の不死:正義の報酬(10巻9-16章) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
議論を積極的に行うので、問題意識の旺盛な学生の参加を歓迎する。 |
予習に関しても復習に関しても、以下の三点を行なうこと。
・テキストの精読
・論点の抽出
・論点に関する考察
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表(50%) 議論への参加(50%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | プラトン | 『国家(下)』 | 岩波文庫 | 2008年 | 4003360184 |
その他 (Others) | |||||
2008年以降に出版された「改版」を入手すること。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に適宜指示する。 |
採用人数/Number of students:10~15名程度/Approximately 10-15 students
配当年次/Eligible year:2~4年次/2nd - 4th year
選考方法/Selection method:レポート/Report
①題目:志望理由
②字数:1,000字程度
演習論文/Seminar papers:実施しない