日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Law and Politics
Course Code EX630
Theme・Subtitle 地域の課題とこれからの地方創生のための公共政策論
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items) 対面
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Full year
DayPeriod・Room Sat.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 4
Course Number LPX4910
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

In this lecture, the aim is to learn about the reality of administration and regional revitalization through various local initiatives that tackle various challenges faced by the region and work hard to solve them.

【Course Contents】

Learn about the reality of administration and regional revitalization through various regional initiatives that tackle various challenges faced by the region and work towards solving them. In the spring semester, various issues faced by regions in our country are surveyed by theme based on examples of several regions that address institutional and environmental factors and those problems. In the fall semester, each individual examines what kind of initiatives are being taken by administration and local entities in the specific region of their interest, what kind of value it creates for society, and how it contributes to problem-solving. Participants prepare by researching reference materials and the web and give presentations on the themes assigned to them in both the spring and fall semesters.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンスと報告担当者の割振り
2 国・都道府県・市町村の役割
3 地方が直面している課題(1)総論
4 地方が直面している課題(2)人口減少
5 地方が直面している課題(3)インフラ維持
6 地方が直面している課題(4)公共交通
7 地方が直面している課題(5)教育・医療
8 地方が直面している課題(6)担い手不足、後継者不足
9 地方が直面している課題(7)
10 これからの行政変革の課題(DX)
11 これからの行政変革の課題(公務組織変革)
12 これからの行政変革の課題(官民共創)
13 これからの行政変革の課題(国と地方の関係)
14 災害からの復興をめぐる課題から考える。
15 春学期のまとめ
16 興味ある地域の現状と課題を学ぶ(1)
17 興味ある地域の現状と課題を学ぶ(2)
18 興味ある地域の現状と課題を学ぶ(3)
19 興味ある地域の現状と課題を学ぶ(4)
20 興味ある地域の現状と課題を学ぶ(5)
21 興味ある地域の現状と課題を学ぶ(7)
22 興味ある地域の現状と課題を学ぶ(8)
23 興味ある地域の現状と課題を学ぶ(9)
24 興味ある地域の現状と課題を学ぶ(10)
25 興味ある地域の現状と課題を学ぶ(11)
26 興味ある地域の現状と課題を学ぶ(12)
27 興味ある地域の現状と課題を学ぶ(13)
28 秋学期のまとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

参加者は、春と秋のそれぞれに1つずつ割り振られるテーマについて、参考文献やWebで調べるなどを通じて準備をし、発表をしてもらう。準備に当たっては、随時、参考とすべき文献や資料、取材対象となる地域の事例などについて相談に乗るので、主体的に学習に取り組んでほしい。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 課題レポート・発表(30%)
出席態度・議論への参加態度(30%)
最終レポート(Final Report)(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 増田寛也他 地方消滅 - 東京一極集中が招く人口急減 中公新書 2014 4121022823

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 椎川忍他 飛び出す! 公務員: 時代を切り拓く98人の実践 学芸出版社 2021 4761513764
2 金丸弘美 実践! 田舎力 小さくても経済が回る5つの方法 NHK出版 2013 4140884134

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

<選考方法>
採用人数:20名
配当年次:2,3年生
選考方法:事前レポートによる選抜
①題目:なぜ本ゼミを希望するのか
②字数:1000文字程度
演習論文:実施しない

【注意事項 / Notice】