日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学部/College of Law and PoliticsCollege of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
EX630/EX630EX630 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
地域の課題とこれからの地方創生のための公共政策論 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
通年/Full yearFull year |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金5/Fri.5 Fri.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
44 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LPX4910 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In this lecture, the aim is to learn about the reality of administration and regional revitalization through various local initiatives that tackle various challenges faced by the region and work hard to solve them.
Learn about the reality of administration and regional revitalization through various regional initiatives that tackle various challenges faced by the region and work towards solving them.
In each session, we will focus on discussions (group work) among students based on presentations from the participants. The presenters for each session (1 to several people) will be assigned during the first lecture.
In the spring semester, each participants examines what kind of initiatives are being taken by administration and local entities in the specific region of their interest, what kind of value it creates for society, and how it contributes to problem-solving.
In the fall semester, various issues faced by regions in our country are surveyed by theme based on examples of several regions that address institutional and environmental factors and those problems.
Participants prepare by researching reference materials and the web and give presentations on the themes assigned to them in both the spring and fall semesters.
1 | 自己紹介とガイダンス (報告担当者の割振りも行う) |
2 | 国・都道府県・市町村の役割 |
3 | 地域の現状と課題を調べる(1) |
4 | 地域の現状と課題を調べる(2) |
5 | 地域の現状と課題を調べる(3) |
6 | 地域の現状と課題を調べる(4) |
7 | 地域の現状と課題を調べる(5) |
8 | 地域の現状と課題を調べる(6) |
9 | 地域の現状と課題を調べる(7) |
10 | 地域の現状と課題を調べる(8) |
11 | 地域の現状と課題を調べる(9) |
12 | 地域の現状と課題を調べる(10) |
13 | 地域の現状と課題を調べる(11) |
14 | 地域の現状と課題を調べる(12) |
15 | 地方が直面している課題(1) 地方創生とは? |
16 | 地方が直面している課題(2) 人口減少 |
17 | 地方が直面している課題(3) インフラ維持 |
18 | 地方が直面している課題(4) 公共交通 |
19 | 地方が直面している課題(5) 教育・医療 |
20 | 地方が直面している課題(6) 担い手不足、後継者不足 |
21 | 地方が直面している課題(7) |
22 | 地方が直面している課題(8) |
23 | 地方が直面している課題(9) |
24 | 地方が直面している課題(10) |
25 | テクノロジーが支えるDXは地方をどう変えていくか |
26 | 国と地方との関係性をどのように考えていくか |
27 | 定住人口減少の中で目指すべき地域像 |
28 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
参加者は、春と秋のそれぞれに1つずつ割り振られるテーマについて、参考文献やWebで調べるなどを通じて準備をし、発表をしてもらう。準備に当たっては、随時、参考とすべき文献や資料、取材対象となる地域の事例などについて相談に乗るので、主体的に学習に取り組んでほしい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への出席態度(40%) 担当回の発表内容(40%) 最終レポート(Final Report)(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 増田寛也 | 地方消滅 | 中公新書 | 2014 | 4121022823 |
2 | 人口戦略会議 | 地方消滅2 | 中公新書 | 2024 | 4121028309 |
3 | 秋吉貴雄 | 入門 公共政策学 | 中公新書 | 2017 | 4121024397 |
4 | 藻谷浩介 | 里山資本主義 | 角川oneテーマ21 | 2013 | 4041105129 |
通常の日本語能力と発表スライド(パワーポイントなど)作成スキルなど
発表資料を作成してもらうので、PCなどがあることが望ましい。(発表時には講師のPCを使って投影するので、授業にPCを持参するかどうかは、各自の判断に委ねる。)
採用人数/Number of students:20~30名程度/Approximately 20-30 students
配当年次/Eligible year:2~4年生
選考方法/Selection method:事前レポートによる選抜
①題目:なぜ本ゼミを希望するのか
②字数:1000文字程度
演習論文/Seminar papers:実施しない
地域が直面する様々な課題と、それらの課題解決に向けて果敢に取り組む様々な地域の取組を通じて、行政の実体と地方創生を学ぶ。
In this lecture, the aim is to learn about the reality of administration and regional revitalization through various local initiatives that tackle various challenges faced by the region and work hard to solve them.
地域が直面する様々な課題と、それらの課題解決に向けて果敢に取り組む様々な地域の取組を通じて、行政の実体と地方創生を学ぶ。
各回のゼミは、受講生からの発表をもとに学生同士の議論(グループワーク)を中心に進めることとし、各回の発表担当者(1~数名)は、初回の講義で割振りを行う。
春学期においては、各自が興味がある具体の地域を対象として、その地域において行政と地域主体などがどのような取組を行い、それが社会にどのような価値を生み出し、又は課題解決に役立っているのかを調べていく。
秋学期においては、我が国の地域が直面する問題と、制度的、環境的な要因、その問題に取り組むいくつかの地域の事例をもとに、様々な課題をテーマ別に横軸で概観する。
参加者は、春と秋のそれぞれに1つずつ割り振られるテーマについて、参考文献やWebで調べるなどを通じて準備をし、発表をしてもらう。
Learn about the reality of administration and regional revitalization through various regional initiatives that tackle various challenges faced by the region and work towards solving them.
In each session, we will focus on discussions (group work) among students based on presentations from the participants. The presenters for each session (1 to several people) will be assigned during the first lecture.
In the spring semester, each participants examines what kind of initiatives are being taken by administration and local entities in the specific region of their interest, what kind of value it creates for society, and how it contributes to problem-solving.
In the fall semester, various issues faced by regions in our country are surveyed by theme based on examples of several regions that address institutional and environmental factors and those problems.
Participants prepare by researching reference materials and the web and give presentations on the themes assigned to them in both the spring and fall semesters.
1 | 自己紹介とガイダンス (報告担当者の割振りも行う) |
2 | 国・都道府県・市町村の役割 |
3 | 地域の現状と課題を調べる(1) |
4 | 地域の現状と課題を調べる(2) |
5 | 地域の現状と課題を調べる(3) |
6 | 地域の現状と課題を調べる(4) |
7 | 地域の現状と課題を調べる(5) |
8 | 地域の現状と課題を調べる(6) |
9 | 地域の現状と課題を調べる(7) |
10 | 地域の現状と課題を調べる(8) |
11 | 地域の現状と課題を調べる(9) |
12 | 地域の現状と課題を調べる(10) |
13 | 地域の現状と課題を調べる(11) |
14 | 地域の現状と課題を調べる(12) |
15 | 地方が直面している課題(1) 地方創生とは? |
16 | 地方が直面している課題(2) 人口減少 |
17 | 地方が直面している課題(3) インフラ維持 |
18 | 地方が直面している課題(4) 公共交通 |
19 | 地方が直面している課題(5) 教育・医療 |
20 | 地方が直面している課題(6) 担い手不足、後継者不足 |
21 | 地方が直面している課題(7) |
22 | 地方が直面している課題(8) |
23 | 地方が直面している課題(9) |
24 | 地方が直面している課題(10) |
25 | テクノロジーが支えるDXは地方をどう変えていくか |
26 | 国と地方との関係性をどのように考えていくか |
27 | 定住人口減少の中で目指すべき地域像 |
28 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
参加者は、春と秋のそれぞれに1つずつ割り振られるテーマについて、参考文献やWebで調べるなどを通じて準備をし、発表をしてもらう。準備に当たっては、随時、参考とすべき文献や資料、取材対象となる地域の事例などについて相談に乗るので、主体的に学習に取り組んでほしい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への出席態度(40%) 担当回の発表内容(40%) 最終レポート(Final Report)(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 増田寛也 | 地方消滅 | 中公新書 | 2014 | 4121022823 |
2 | 人口戦略会議 | 地方消滅2 | 中公新書 | 2024 | 4121028309 |
3 | 秋吉貴雄 | 入門 公共政策学 | 中公新書 | 2017 | 4121024397 |
4 | 藻谷浩介 | 里山資本主義 | 角川oneテーマ21 | 2013 | 4041105129 |
通常の日本語能力と発表スライド(パワーポイントなど)作成スキルなど
発表資料を作成してもらうので、PCなどがあることが望ましい。(発表時には講師のPCを使って投影するので、授業にPCを持参するかどうかは、各自の判断に委ねる。)
採用人数/Number of students:20~30名程度/Approximately 20-30 students
配当年次/Eligible year:2~4年生
選考方法/Selection method:事前レポートによる選抜
①題目:なぜ本ゼミを希望するのか
②字数:1000文字程度
演習論文/Seminar papers:実施しない