日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Law and Politics
Course Code EX631
Theme・Subtitle トクヴィルの『アメリカのデモクラシー』を読む
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Full year
DayPeriod・Room Fri.5
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Credits 4
Course Number LPX4910
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The objective of this seminar is to read Tocqueville's Democracy in America, and to discuss not only the content of his work but also the point of view on our present democratic society. In addition, students develop their awareness of issues and opinions through individual research in order to improve their investigative and analytical abilities.

【Course Contents】

Alexis de Tocqueville and his friend Gustave de Beaumont visited the United States to study prison system, and discovered that America would be the future image of European countries. After his return to France, Tocqueville, considering the arrival of 'age of democracy' as inevitable, put into publication his penetrating insight and analysis of the possibilities and problems that democratic society would bring about. His two books entitled Democracy in America contains many important ideas, such as tyranny of majority, equality of conditions and individualism, in order to consider our present political society.
Besides reading the literature, students also give presentations based on individual research. In addition, students are scheduled to participate in a joint seminar with other universities and compete in an intercollegiate presentation contest (late December).

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 テキスト輪読(1)
3 テキスト輪読(2)
4 テキスト輪読(3)
5 テキスト輪読(4)
6 テキスト輪読(5)
7 テキスト輪読(6)
8 テキスト輪読(7)
9 テキスト輪読(8)
10 テキスト輪読(9)
11 テキスト輪読(10)
12 テキスト輪読(11)
13 テキスト輪読(12)
14 テキスト輪読(13)
15 テキスト輪読(14)
16 テキスト輪読(15)
17 他大学との合同ゼミ
18 テキスト輪読(16)
19 テキスト輪読(17)
20 テキスト輪読(18)
21 個人研究の構想発表(1)
22 個人研究の構想発表(2)
23 テキスト輪読(19)
24 テキスト輪読(20)
25 テキスト輪読(21)
26 テキスト輪読(22)
27 個人研究プレゼンテーション(1)
28 個人研究プレゼンテーション(2)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

1)課題テキストに対する感想や疑問点をコメントペーパーの形で毎回提出してもらう。
2)個人研究については各自で設定したテーマを掘り下げるための文献収集や論点整理をおこなってもらう。
3)個人研究発表にあたってパワーポイントスライドを作成してもらう(分からない場合は個別指導する)。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業態度・議論への参加および貢献度(40%)
コメントペーパー(30%)
個人研究発表(30%)
備考 (Notes)
自分から積極的に発言し、熱意をもって毎回の演習に取り組む学生を歓迎する。

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 トクヴィル(松本礼二訳) 『アメリカのデモクラシー 』(1・上) 岩波文庫 2005年 4003400925
2 トクヴィル(松本礼二訳) 『アメリカのデモクラシー 』(1・下) 岩波文庫 2005年 4003400933
3 トクヴィル(松本礼二訳) 『アメリカのデモクラシー 』(2・上) 岩波文庫 2008年 4003400941
4 トクヴィル(松本礼二訳) 『アメリカのデモクラシー 』(2・下) 岩波文庫 2008年 4003400951

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 宇野重規 『トクヴィル 平等と不平等の理論家』 講談社学術文庫 2019年
2 松本礼二 『トクヴィルで考える』 みすず書房 2011年
3 レオ・ダムロッシュ(永井大輔・高山裕二訳) 『トクヴィルが見たアメリカ』 白水社 2012年
4 富永茂樹 『トクヴィル 現代へのまなざし』 岩波新書 2010年
5 Harvey C. Mansfield Tocqueville: A Very Short Introduction Oxford University Press 2010年

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

<選考方法>
採用人数: 15名程度
配当年次: 2~4年次
選考方法: レポート
①題目: 本演習を志望する理由(トクヴィルについて調べたこと、民主主義についての自己の見解を含む)
②字数: 1,500字程度
演習論文:実施しない

【注意事項 / Notice】