日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Law and Politics
Course Code EX631
Theme・Subtitle マイケル・サンデルを通して現代社会の様々な問題について考える。
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Full year
DayPeriod・Room Thu.5
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 4
Course Number LPX4910
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

1) Through report writing and group presentations, this course aims to improve the fundamental skills that students need. 2) Through the presentation and discussion of the text, we hope to deepen our understanding of the various problems facing modern society and to discuss the best way to solve these problems. 3) Through the objectives described above, I would like to train people who can think on their own about the various problems in modern society and who try to express their ideas in their own words.

【Course Contents】

 The seminar is composed of two sections. In the first section, students will learn practical skills through group presentations and report writing, which are introduced in "the Faculty of Law Learning Guide" and "Master of Writing/Presentation". In the second section, through the texts of Michael Sandel, we will deepen our understanding of the various problems facing modern society, and discuss together the best way to solve these problems. It will also encourage us to think about what requirements must be met for a legitimate solution to resolve the various problems facing modern society, and what kind of arguments must be based on which social fairness and justice can be persuasive.
 The assignments in the seminars are not difficult, but they are focused on "output", with students discussing with each other in preparation for group presentations outside of class time, each student dividing up the work into research topics, and students being required to write in their own words for a seminar report. Since only two credits will be received, in terms of the efficiency of acquiring credits, this course has poor "cost performance or time performance". But I think this course will be a good opportunity for those who want to deepen their own thoughts and value expressing them to others.
We will extend the time of the seminar almost every time, so please do not schedule anything after the seminar. We also plan to participate in training camps and intercollegiate events, so we hope you will participate actively.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 アイス・ブレイキング、マイケル・サンデルについてのガイダンス
2 『これからの「正義」の話をしよう』第1章、報告と議論
3 『これからの「正義」の話をしよう』第2章、報告と議論
4 グループ・プレゼンテーションのためのブレイン・ストーミング
5 『これからの「正義」の話をしよう』第3章、報告と議論
6 『これからの「正義」の話をしよう』第4章、報告と議論
7 『これからの「正義」の話をしよう』第5章、報告と議論
8 『これからの「正義」の話をしよう』第6章、報告と議論
9 『これからの「正義」の話をしよう』第7章、報告と議論
10 『これからの「正義」の話をしよう』第8章、報告と議論
11 『これからの「正義」の話をしよう』第9章、報告と議論
12 『これからの「正義」の話をしよう』第10章、報告と議論
13 グループ・プレゼンテーションの実施
14 ゼミレポートの構想報告
15 『それをお金で買いますか』序章・第1章、報告と議論
16 『それをお金で買いますか』第2章、報告と議論
17 『それをお金で買いますか』第3章、報告と議論
18 『それをお金で買いますか』第4章、報告と議論
19 『それをお金で買いますか』第5章、報告と議論
20 『実力も運のうち』序論、第1章、報告と議論
21 『実力も運のうち』第2章、報告と議論
22 『実力も運のうち』第3章、報告と議論
23 『実力も運のうち』第4章、報告と議論
24 『実力も運のうち』第5章、報告と議論
25 『実力も運のうち』第6章、報告と議論
26 『実力も運のうち』第7章・結論、報告と議論
27 レポート講評会の実施
28 演習全体のまとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

 履修者は毎回、テキストをしっかり読んだ上で参加して下さい。テキストの報告については、担当者を決め、分担して報告してもらいます。また、小レポートの執筆、小レポートの相互評価、グループ・プレゼンテーションの準備作業とプレゼンの実施、ゼミレポート集の作成、レポート講評会での書評報告といった課題を予定しています。計画的に取り組み、準備に時間をかければ、いずれも難しい課題ではありません。合宿等も計画しています。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 テキストの報告と議論への参加(40%)
プレゼンテーションの準備作業と発表(30%)
小レポートおよびレポート集への原稿作成(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 マイケル・サンデル 『これからの「正義」の話をしよう』(文庫版) 早川書房 2011 9784150503765
2 マイケル・サンデル 『それをお金で買いますか』(文庫版) 早川書房 2014 9784150504199
3 マイケル・サンデル 『実力も運のうち』(文庫版) 早川書房 2023 9784150506025

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
演習の中で随時紹介します。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

レポート執筆やグループ・プレゼンテーションでのパワーポイント作成では、パソコンが必要になります。また、課題提出はインターネットを通じて行いますので、インターネットに接続できる環境も必要です。

【その他 / Others】

採用人数/Number of students:20名程度、多くても30名まで/Approximately 20-30 students
配当年次/Eligible year:2~4年次/2nd - 4th year
選考方法/Selection method:レポート
  ①題目:正義、社会的公正、市場主義、能力主義、政治理論・政治哲学、マイケル・サンデル等に対するあなた自身の関心について述べた上で、この演習を志望する理由について報告して下さい。
  ②字数:1600字程度(40字×40行、A4用紙・縦版横書きで1枚程度) 
演習論文/Seminar papers:実施しない

 演習計画は、履修者数や学生の関心に応じて随時組み替えていきます。楽して単位が取れるような演習ではありません。その点から言えば、演習テーマに関心がないし、議論や課題に積極的に取り組む気のない方が、この演習を志望することはご遠慮願います。

 笠井がどのような講義を行っているのか確認したい方のために、笠井が新座キャンパスで行った正義・社会的公正をテーマとする講義を、3月下旬より講義映像として提供します。下記アドレスの中に講義映像と配布資料が用意されています。下記アドレスにアクセスするためには、使用しているブラウザのアカウントを立教大学のアカウントへと切り替える必要があります。立教大学以外のアカウントでは、アクセスできません。
 https://drive.google.com/drive/folders/19uPDbkV1__69XgaxUXxVKEloDj37mPBT?usp=sharing

【注意事項 / Notice】