日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学部/College of Law and PoliticsCollege of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
EX632/EX632EX632 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
交渉学(Negotiation) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
通年/Full yearFull year |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
44 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LPX4910 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The Objective of this course is to provide students with basic knowledge and skills of negotiation., and skills for writing a short essay, presentation and discussion.
This seminar is designed for those who have already taken negotiation studies and will further deepen their understanding through role-plays based on a close reading of specialized literature on key issues in negotiation studies.
This year, we will begin the spring semester by reading a leading European textbook, The First Move: A Negotiator's Companion. It is a textbook written from a slightly different angle from American negotiation studies.
In the fall semester, we will read a text written by a former FBI hostage negotiator (Never Sprit the Difference). In Harvard and Stanford/Northwestern negotiation textbooks, there are certain types of negotiations that are not well handled. For example, negotiations between parties who are in violent conflict and unable to communicate with each other. Or, as in negotiations with kidnappers or terrorists, where no compromises are allowed and no breakdowns are permitted.
The book is a critique of the "Harvard Way of Negotiation," based mainly on psychological findings and experience in hostage release negotiations.It can be used to create prerequisites for using Harvard negotiation techniques or to complement them.
The textbook for the fall semester will be the Amazon Kindle edition, as the new version seems to be out of print. Students are encouraged to use their Kindle (or purchase a used book).
This is an advanced course, so it is limited to those who have previously taken the Seminar on Negotiation Studies and the Introductory Seminar on Law (Introduction to Negotiation Studies).
1 | イントロダクション、自己紹介、授業計画 |
2 | 第1章 交渉する「前に」問い直す |
3 | 第2章 交渉に入る「前に」準備する(1) |
4 | ロールプレイ |
5 | 第2章 交渉に入る「前に」準備する(2) |
6 | 第5章 話す「前に」聞く(1) |
7 | ロールプレイ |
8 | 振り返り |
9 | 第5章 話す「前に」聞く(2) |
10 | 第6章 問題解決の「前に」感情を受けとめる(1) |
11 | 第6章 問題解決の「前に」感情を受けとめる(2) |
12 | ロールプレイ |
13 | ふりかえり |
14 | ティック・ナット・ハン「矢を花に変える」 |
15 | 交渉の新しいルール |
16 | アクティブ・リスニング |
17 | ロールプレイ |
18 | 振り返り |
19 | 戦術的共感 |
20 | 相手にNOといわせる |
21 | 要約で相手を誘導する |
22 | 相手の現実を曲げる技術 |
23 | ロールプレイ |
24 | 振り返り |
25 | 狙いを定めた質問 |
26 | 中間点で妥協しない戦略 |
27 | ブラックスワン |
28 | 1年間全体のふりかえり |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回必ず、3つ程度の論点を教員が事前に提示し、それに対するレポートを履修者は事前に提出する。ロールプレイについては、事前に準備レポートを作成し提出する。また、終了後に振り返りを各自で行い、レポートを提出する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
事前の課題に対するレポート(40%) 担当報告の内容(30%) 平常の授業態度(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | アラン・ランプルゥ&オウレリアン_コルソン | 交渉のメソッド | 白桃書房 | 2014 | 9784561236283 |
2 | クリス・ヴォス&タール・ラズ | 逆転交渉術 | 早川書房 | 2018 | 9784152097712 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | マルホトラ&ベーザーマン | 『交渉の達人』 | パンローリング | 2016 | 9784775941638 |
2 | ロジャー・フィッシャーほか | 『新版 ハーバード流交渉術』 | TBSブリタニカ | 1998 | 4484981017 |
3 | ウィリアム・W・ベイバー&チャヴィ・C・Y・フレッチャー・チェン | 『世界標準のビジネス交渉』 | 経済産業調査会 | 2022 | 9784806530732 |
4 | 名古屋ロイヤリング研究会編 | 『実務ロイヤリング講義 第2版』 | 民事法研究会 | 2009 | 9784896285086 |
5 | レビスキーほか | 『交渉力─最高のバイブル』 | 日本経済新聞出版社 | 2011 | 9784532605148 |
6 | ニール&リース | 『スタンフォード&ノースウエスタン大学教授の交渉戦略教室』 | 講談社 | 2017 | 9784062202213 |
7 | 榎本修 | 『ローヤリングの考え方』 | 名古屋大学出版局 | 2022 | 9784815810931 |
濱野が担当した演習・基礎演習や、 そのほかの教員が担当した演習・基礎演習などで交渉学の基礎を履修済みであるなど、交渉学の基本をすでに理解していること。
<選考方法>
採用人数:24人程度(前年度からの交渉学演習・基礎演習の継続者、それ以前の交渉学演習履修者などに限定します)
配当年次:2〜4年次
選考方法:レポート
①題目:このゼミを志望する理由
②字数:1600字以上(横書)
演習論文:実施しない
交渉に関する基本的知識とスキルを身につける。与えられた論点に関するレポート作成能力と、口頭によるプレゼンテーションとディスカッションの能力を身につける。
The Objective of this course is to provide students with basic knowledge and skills of negotiation., and skills for writing a short essay, presentation and discussion.
この演習は、交渉学をすでに履修済みの人たちを対象として、交渉学の重要論点に関する専門文献を精読したうえでロールプレイを行い、さらに理解を深める。
今年度は、まず春学期に、ヨーロッパの代表的な教科書『交渉のメソッド』を読む。アメリカの交渉学とは少し異なる角度から書かれた教科書で、交渉学の基本を復習することができる。卒業後も座右において参考にしてほしい
秋学期は、元FBIの人質交渉官が執筆したテキスト(Never Sprit the Difference、日本語訳『逆転交渉術』)を精読する。ハーバード系の交渉学やスタンフォード・ノースウエスタン系の交渉学を参照しても、うまく対応できない交渉の類型がある。例えば、激しく対立してコミュニケーションがとれなくなっている当事者間の交渉である。あるいは、誘拐犯やテロリストとの交渉のように、妥協は一切許されず、決裂も許されない交渉である。主に心理学の知見と人質解放交渉の経験に基づいて、「ハーバード流交渉術」を批判するテキストであるが、むしろ、ハーバード流交渉術を活用する前提条件を作り出したり、補完する目的で用いることができる。
なお秋学期のテキストは、新品は絶版のようなので、AmazonのKindle版を用いるため、履修者はKindleで対応してください(古本を購入しても結構です)。
アドバンスト・コースなので、過去に交渉学の演習・法学基礎演習(交渉学入門)の単位を取得した人に限定しますが、それでも必ず履修が認められるわけではありませんので、注意してください。途中で脱落すると、ロールプレイの運営に支障が生じますので、最後まで続ける覚悟で応募してください。
This seminar is designed for those who have already taken negotiation studies and will further deepen their understanding through role-plays based on a close reading of specialized literature on key issues in negotiation studies.
This year, we will begin the spring semester by reading a leading European textbook, The First Move: A Negotiator's Companion. It is a textbook written from a slightly different angle from American negotiation studies.
In the fall semester, we will read a text written by a former FBI hostage negotiator (Never Sprit the Difference). In Harvard and Stanford/Northwestern negotiation textbooks, there are certain types of negotiations that are not well handled. For example, negotiations between parties who are in violent conflict and unable to communicate with each other. Or, as in negotiations with kidnappers or terrorists, where no compromises are allowed and no breakdowns are permitted.
The book is a critique of the "Harvard Way of Negotiation," based mainly on psychological findings and experience in hostage release negotiations.It can be used to create prerequisites for using Harvard negotiation techniques or to complement them.
The textbook for the fall semester will be the Amazon Kindle edition, as the new version seems to be out of print. Students are encouraged to use their Kindle (or purchase a used book).
This is an advanced course, so it is limited to those who have previously taken the Seminar on Negotiation Studies and the Introductory Seminar on Law (Introduction to Negotiation Studies).
1 | イントロダクション、自己紹介、授業計画 |
2 | 第1章 交渉する「前に」問い直す |
3 | 第2章 交渉に入る「前に」準備する(1) |
4 | ロールプレイ |
5 | 第2章 交渉に入る「前に」準備する(2) |
6 | 第5章 話す「前に」聞く(1) |
7 | ロールプレイ |
8 | 振り返り |
9 | 第5章 話す「前に」聞く(2) |
10 | 第6章 問題解決の「前に」感情を受けとめる(1) |
11 | 第6章 問題解決の「前に」感情を受けとめる(2) |
12 | ロールプレイ |
13 | ふりかえり |
14 | ティック・ナット・ハン「矢を花に変える」 |
15 | 交渉の新しいルール |
16 | アクティブ・リスニング |
17 | ロールプレイ |
18 | 振り返り |
19 | 戦術的共感 |
20 | 相手にNOといわせる |
21 | 要約で相手を誘導する |
22 | 相手の現実を曲げる技術 |
23 | ロールプレイ |
24 | 振り返り |
25 | 狙いを定めた質問 |
26 | 中間点で妥協しない戦略 |
27 | ブラックスワン |
28 | 1年間全体のふりかえり |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回必ず、3つ程度の論点を教員が事前に提示し、それに対するレポートを履修者は事前に提出する。ロールプレイについては、事前に準備レポートを作成し提出する。また、終了後に振り返りを各自で行い、レポートを提出する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
事前の課題に対するレポート(40%) 担当報告の内容(30%) 平常の授業態度(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | アラン・ランプルゥ&オウレリアン_コルソン | 交渉のメソッド | 白桃書房 | 2014 | 9784561236283 |
2 | クリス・ヴォス&タール・ラズ | 逆転交渉術 | 早川書房 | 2018 | 9784152097712 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | マルホトラ&ベーザーマン | 『交渉の達人』 | パンローリング | 2016 | 9784775941638 |
2 | ロジャー・フィッシャーほか | 『新版 ハーバード流交渉術』 | TBSブリタニカ | 1998 | 4484981017 |
3 | ウィリアム・W・ベイバー&チャヴィ・C・Y・フレッチャー・チェン | 『世界標準のビジネス交渉』 | 経済産業調査会 | 2022 | 9784806530732 |
4 | 名古屋ロイヤリング研究会編 | 『実務ロイヤリング講義 第2版』 | 民事法研究会 | 2009 | 9784896285086 |
5 | レビスキーほか | 『交渉力─最高のバイブル』 | 日本経済新聞出版社 | 2011 | 9784532605148 |
6 | ニール&リース | 『スタンフォード&ノースウエスタン大学教授の交渉戦略教室』 | 講談社 | 2017 | 9784062202213 |
7 | 榎本修 | 『ローヤリングの考え方』 | 名古屋大学出版局 | 2022 | 9784815810931 |
濱野が担当した演習・基礎演習や、 そのほかの教員が担当した演習・基礎演習などで交渉学の基礎を履修済みであるなど、交渉学の基本をすでに理解していること。
<選考方法>
採用人数:24人程度(前年度からの交渉学演習・基礎演習の継続者、それ以前の交渉学演習履修者などに限定します)
配当年次:2〜4年次
選考方法:レポート
①題目:このゼミを志望する理由
②字数:1600字以上(横書)
演習論文:実施しない