日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Law and Politics
Course Code EX638
Theme・Subtitle デジタルプラットフォームに関するオーストラリア競争消費者委員会の英語文献を読む
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number LPX4910
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The objectives of this seminar are to understand the competition and consumer protection issues surrounding digital platforms, to acquire a comparative legal perspective between Australia and Japan, and to develop reading comprehension of specialized English-language literature in law through intensive reading of literature on the Australian digital platform regulation.

【Course Contents】

In recent years, there has been much debate in many countries around the world over how to deal with the competitive and consumer protection issues raised by digital platforms. The theoretical foundations of the issues surrounding digital platforms are common to many countries around the world. In this lecture, therefore, we aim to understand the business strategies and competition and consumer protection issues of digital platforms through reading and reviewing a report published by the Australian Competition and Consumer Commission, the Australian regulatory authority.
The course language is Japanese.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション
2 テキストの検討とディスカッション
3 テキストの検討とディスカッション
4 テキストの検討とディスカッション
5 テキストの検討とディスカッション
6 テキストの検討とディスカッション
7 テキストの検討とディスカッション
8 テキストの検討とディスカッション
9 テキストの検討とディスカッション
10 テキストの検討とディスカッション
11 テキストの検討とディスカッション
12 テキストの検討とディスカッション
13 テキストの検討とディスカッション
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

1)テキストの指定箇所の要約、感想、疑問点を毎回事前に提出してもらう(日本語)。
2)最初の頃は、テキストの要約ではなく全訳を作成してもらうこともある。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業態度・議論への参加度(50%)
毎授業回の提出課題(50%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
1.Australian Competition and Consumer Commission, Digital Platform Services Inquiry Interim Report 7: Report on Expanding Ecosystems of digital Platform Services Providers (Sep. 2023)(下記サイトにあるpdfファイル)
https://www.accc.gov.au/about-us/publications/serial-publications/digital-platform-services-inquiry-2020-2025/digital-platform-services-inquiry-september-2023-interim-report
2.関連するオーストラリアの判例(英語文献)や日本の判例(日本語文献)などに関する資料を配布することがある。

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

授業時の使用言語は日本語であるが、オーストラリア当局の報告書を読んで内容を把握できる程度の英文読解力を有すること。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

<選考方法>
採用人数:5名~10名程度
配当年次:2、3、4年次
選考方法:レポート
  ①題目:このゼミを志望した理由
  ②字数:1000字から2000字程度
演習論文:実施しない

【注意事項 / Notice】