日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学部/College of Law and PoliticsCollege of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
EX649/EX649EX649 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
アジアの民主主義 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
通年/Full yearFull year |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水5/Wed.5 Wed.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
44 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LPX4910 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
その他登録 |
The goal of this seminar is to get to know the democracies of various parts of Asia, to understand their similarities and differences, and to deepen their own thoughts about the meaning and value of democracy.
In recent years, the power of democracy has been demonstrated in Asia, with changes in government and policy changes driven by large-scale citizen movements in South Korea and Taiwan. On the other hand, in the Philippines and India, it has been pointed out that the leaders have become authoritarian, and in Hong Kong and Myanmar, large-scale suppression of pro-democracy movements has occurred. The dictatorships of China and North Korea show no signs of democratization. The challenges facing democracy in Asia are manifold. In this seminar, we will look into the future of Asian politics by considering a wide range of issues related to democracy in Asia and gaining a deep understanding of them.
After sharing an understanding of various issues surrounding democracy in Asia in the seminar as a whole, students will be divided into groups to conduct case studies.
1 | ガイダンス・グループ分け |
2 | 共通文献輪読① |
3 | 共通文献輪読② |
4 | 共通文献輪読③ |
5 | 共通文献輪読④ |
6 | 共通文献輪読⑤ |
7 | 事例研究とグループ発表① |
8 | 事例研究とグループ発表② |
9 | 事例研究とグループ発表③ |
10 | 事例研究とグループ発表④ |
11 | 事例研究とグループ発表⑤ |
12 | 事例研究とグループ発表⑥ |
13 | 事例研究とグループ発表⑦ |
14 | 演習論文中間報告会 |
15 | 事例研究とグループ発表⑧ |
16 | 事例研究とグループ発表⑨ |
17 | 事例研究とグループ発表⑩ |
18 | 事例研究とグループ発表⑪ |
19 | 事例研究とグループ発表⑫ |
20 | 事例研究とグループ発表⑬ |
21 | 事例研究とグループ発表⑭ |
22 | 事例研究とグループ発表⑮ |
23 | 事例研究とグループ発表⑯ |
24 | 事例研究とグループ発表⑰ |
25 | 事例研究とグループ発表⑱ |
26 | 事例研究とグループ発表⑲ |
27 | 事例研究とグループ発表⑳ |
28 | 演習論文最終報告会 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
常にアジアに関する報道をチェックしておくこと。また、予告された教材の熟読や、それに関連する課題などの予習が求められる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
担当部分の報告(50%) 出席状況と議論への参加度(50%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 山崎望 | 民主主義に未来はあるのか? | 法政大学出版局 | 2022 | 9784588603655 |
2 | 池田謙一編著 | 日本とアジアの民主主義を測る | 勁草書房 | 2021 | 9784326251551 |
3 | 日下部尚徳ほか編著 | アジアからみるコロナと世界 | 毎日新聞出版 | 2022 | 9784620550039 |
4 | 川島真・池内恵編 | 新興国から見るアフターコロナの時代 | 東京大学出版会 | 2021 | 9784130333023 |
<選考方法>
採用人数: 20名
配当年次: 2-4年次
選考方法:レポート
①題目:あなたはアジアの政治文化に民主主義は適合していると考えるか、具体的な事例を説明しながら論じなさい。
②字数:2000字程度
演習論文:実施する
このゼミの目標は、アジア各地の民主主義の態様を知り、その共通点や相違点を理解することと、それによって民主主義の意味や価値について自身の考えを深めることである。
The goal of this seminar is to get to know the democracies of various parts of Asia, to understand their similarities and differences, and to deepen their own thoughts about the meaning and value of democracy.
アジアでは近年、韓国や台湾で政権交代や大規模な市民運動を原動力とする政策変更が起きるなど、民主主義の活力が示されています。一方、フィリピンやインドでは指導者の権威主義化が指摘され、香港やミャンマーでは民主化運動に対する大規模な弾圧が発生しました。中国や北朝鮮の独裁体制は民主化の兆しを見せません。アジアで民主主義が直面している問題は多種多様です。この演習では、アジアの民主主義にかかわる問題を幅広く考察し、深く理解することで、アジア政治の将来を展望します。
ゼミ全体でアジアの民主主義をめぐる諸問題についての理解を共有した上で、グループに分かれて事例研究を行います。希望者には演習論文を執筆してもらい,その内容についてもゼミで議論して行きます。
なお、本ゼミでは時間を延長して開講する場合がありますので、可能な限り、6限の時間も他の授業や私用を入れないこと、グループ研究を重視するため、受講者相互間の連絡や協力などに,課外の時間にも積極的に対応すること、また、他大学との合同ゼミを計画しているので、これらの正規の開講時間以外の各種行事にも、労を惜しまず積極的に参加することを求めます。
頻繁に報告を行うことを求められますので、準備に相当な時間と労力を割く必要があることも理解した上で、参加して下さい。
In recent years, the power of democracy has been demonstrated in Asia, with changes in government and policy changes driven by large-scale citizen movements in South Korea and Taiwan. On the other hand, in the Philippines and India, it has been pointed out that the leaders have become authoritarian, and in Hong Kong and Myanmar, large-scale suppression of pro-democracy movements has occurred. The dictatorships of China and North Korea show no signs of democratization. The challenges facing democracy in Asia are manifold. In this seminar, we will look into the future of Asian politics by considering a wide range of issues related to democracy in Asia and gaining a deep understanding of them.
After sharing an understanding of various issues surrounding democracy in Asia in the seminar as a whole, students will be divided into groups to conduct case studies.
1 | ガイダンス・グループ分け |
2 | 共通文献輪読① |
3 | 共通文献輪読② |
4 | 共通文献輪読③ |
5 | 共通文献輪読④ |
6 | 共通文献輪読⑤ |
7 | 事例研究とグループ発表① |
8 | 事例研究とグループ発表② |
9 | 事例研究とグループ発表③ |
10 | 事例研究とグループ発表④ |
11 | 事例研究とグループ発表⑤ |
12 | 事例研究とグループ発表⑥ |
13 | 事例研究とグループ発表⑦ |
14 | 演習論文中間報告会 |
15 | 事例研究とグループ発表⑧ |
16 | 事例研究とグループ発表⑨ |
17 | 事例研究とグループ発表⑩ |
18 | 事例研究とグループ発表⑪ |
19 | 事例研究とグループ発表⑫ |
20 | 事例研究とグループ発表⑬ |
21 | 事例研究とグループ発表⑭ |
22 | 事例研究とグループ発表⑮ |
23 | 事例研究とグループ発表⑯ |
24 | 事例研究とグループ発表⑰ |
25 | 事例研究とグループ発表⑱ |
26 | 事例研究とグループ発表⑲ |
27 | 事例研究とグループ発表⑳ |
28 | 演習論文最終報告会 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
常にアジアに関する報道をチェックしておくこと。また、予告された教材の熟読や、それに関連する課題などの予習が求められる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
担当部分の報告(50%) 出席状況と議論への参加度(50%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 山崎望 | 民主主義に未来はあるのか? | 法政大学出版局 | 2022 | 9784588603655 |
2 | 池田謙一編著 | 日本とアジアの民主主義を測る | 勁草書房 | 2021 | 9784326251551 |
3 | 日下部尚徳ほか編著 | アジアからみるコロナと世界 | 毎日新聞出版 | 2022 | 9784620550039 |
4 | 川島真・池内恵編 | 新興国から見るアフターコロナの時代 | 東京大学出版会 | 2021 | 9784130333023 |
<選考方法>
採用人数: 20名
配当年次: 2-4年次
選考方法:レポート
①題目:あなたはアジアの政治文化に民主主義は適合していると考えるか、具体的な事例を説明しながら論じなさい。
②字数:2000字程度
演習論文:実施する