日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学部/College of Law and PoliticsCollege of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
EX655/EX655EX655 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
地球環境・日常生活・政治 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
通年/Full yearFull year |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4/Mon.4 Mon.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
44 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LPX4910 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The objectives of this seminar is to analyze the environmental politics, and to design the future direction of it.
The environmental issues we need to address today are mainly global in scale, such as climate change and biodiversity. However, because the issues are global, it is difficult to really feel them in our daily lives. Despite the fact that a transition in lifestyle is required to solve these problems, there unfortunately is a gap between the issues and our lives. In order to overcome this gap, we need to look at the issues, put them into words, and discuss them. One method of stimulating such discussion is the ‘Citizen's Climate Assembly’, in which ordinary citizens discuss measures to tackle global warming. In this class, we firstly compare the seminar itself as a ‘Citizen's Climate Assembly’, and discuss global environmental issues in depth, with linking them to our daily lives. The specific issues to be explored will be chosen through discussion among the students.
Next, we objectively examine the problems and limitations of the ‘Citizen's Climate Assembly’ method itself, based on the results of conferences held in many municipals in Japan. At the same time, we will consider how we can change our lifestyle and interact with the environment around us, while learning about advanced examples of ‘transition’ both in Japan and overseas. For this purpose, experiences in nature is also effective. These activities naturally lead to thinking about how to move society to deal with environmental issues; ‘environmental politics’.
1 | ガイダンス&アイスブレイク |
2 | 環境政治を考えるためのブレインストーミング |
3 | 環境政治を考えるためのブレインストーミング |
4 | 環境政治を考えるためのブレインストーミング |
5 | テキスト①の輪読とディスカッション(ゼミ生の報告と議論) |
6 | テキスト①の輪読とディスカッション |
7 | テキスト①の輪読とディスカッション |
8 | テキスト①の輪読とディスカッション |
9 | 模擬「気候市民会議」 |
10 | 模擬「気候市民会議」 |
11 | 模擬「気候市民会議」 |
12 | 模擬「気候市民会議」 |
13 | 模擬「気候市民会議」 |
14 | 模擬「気候市民会議」:まとめと振り返り |
15 | グループリサーチのテーマ選定 |
16 | 追加テキストの輪読とディスカッション(以下、グループリサーチを並行) |
17 | 追加テキストの輪読とディスカッション |
18 | 追加テキストの輪読とディスカッション |
19 | 追加テキストの輪読とディスカッション |
20 | COP30の動向調査 |
21 | COP30の動向調査 |
22 | COP30に関するまとめと討論 |
23 | 追加テキストの輪読とディスカッション |
24 | 追加テキストの輪読とディスカッション |
25 | グループリサーチの中間報告 ⑴ |
26 | グループリサーチの中間報告 ⑵ |
27 | グループリサーチの成果発表 ⑴ |
28 | グループリサーチの成果発表 ⑵ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
フィールドワークを含むゼミ合宿を夏季休業・秋季休業中に実施する。実習訪問先として、岩手大学附属演習林、自然エネルギー先進地域の視察などを予定している。 |
事前の準備課題には必ず取り組み、環境問題や環境政策の動向について積極的に情報収集しながら臨むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
担当報告の内容(30%) 議論への貢献度(40%) リサーチの最終発表内容(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 三上直之 | 気候民主主義 | 岩波書店 | 2022 | 9784000615327 |
その他 (Others) | |||||
ほか追加の場合は適宜指示する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
開講後に随時紹介する。 |
<HP>担当教員の情報は http://researchmap.jp/takaonai/ を参照
<選考方法>
採用人数:25名まで
配当年次:2〜4年次
選考方法:レポート
①題目:自己紹介と志望理由
②字数:1,600〜2,000字
演習論文:実施しない
講義科目「環境政治」を2024年度に履修済みか、今年度に併行履修することが望ましい。
環境・人間・社会の多面的な関わりを踏まえて,環境問題をめぐる政治を分析し,これからの方向性を構想する。
The objectives of this seminar is to analyze the environmental politics, and to design the future direction of it.
いま対応すべき環境問題は、気候変動や生物多様性など地球規模のものが中心ですが、問題が地球規模であるだけに、日々の生活の中で実感しにくいのが現実です。問題の解決には生活のあり方のトランジション(転換・移行)が求められているにもかかわらず、問題と生活の間には残念ながら隔たりがあり、この隔たりを乗り越えるためには、私たちは問題を見て、言語化して、議論しなければなりません。そうした議論を活性化する手法のひとつとして、一般市民が温暖化対策を話し合う「気候市民会議」というものが、いま各国で広まっています。そこで今年度はまずゼミ自体を「気候市民会議」に見立て、日常生活と結びつけながらじっくり議論します。どのような個別論点を深掘りするかも、ゼミ生の議論によって選ばれます。
次に、その「気候市民会議」という手法自体の課題や限界を、日本各地の会議の結果をもとに客観的に検証していきます。あわせて、国内外の「トランジション」の先進事例を学びながら、ライフスタイルや身の回りの環境との付き合い方をどう変えていくか考えます。そのためには、自然環境に実際に触れることも有用でしょう。これらの考察は、環境問題に対処するための社会の動かし方を、すなわち「環境政治」を考えることに自ずとつながります。一緒に探求しましょう。
The environmental issues we need to address today are mainly global in scale, such as climate change and biodiversity. However, because the issues are global, it is difficult to really feel them in our daily lives. Despite the fact that a transition in lifestyle is required to solve these problems, there unfortunately is a gap between the issues and our lives. In order to overcome this gap, we need to look at the issues, put them into words, and discuss them. One method of stimulating such discussion is the ‘Citizen's Climate Assembly’, in which ordinary citizens discuss measures to tackle global warming. In this class, we firstly compare the seminar itself as a ‘Citizen's Climate Assembly’, and discuss global environmental issues in depth, with linking them to our daily lives. The specific issues to be explored will be chosen through discussion among the students.
Next, we objectively examine the problems and limitations of the ‘Citizen's Climate Assembly’ method itself, based on the results of conferences held in many municipals in Japan. At the same time, we will consider how we can change our lifestyle and interact with the environment around us, while learning about advanced examples of ‘transition’ both in Japan and overseas. For this purpose, experiences in nature is also effective. These activities naturally lead to thinking about how to move society to deal with environmental issues; ‘environmental politics’.
1 | ガイダンス&アイスブレイク |
2 | 環境政治を考えるためのブレインストーミング |
3 | 環境政治を考えるためのブレインストーミング |
4 | 環境政治を考えるためのブレインストーミング |
5 | テキスト①の輪読とディスカッション(ゼミ生の報告と議論) |
6 | テキスト①の輪読とディスカッション |
7 | テキスト①の輪読とディスカッション |
8 | テキスト①の輪読とディスカッション |
9 | 模擬「気候市民会議」 |
10 | 模擬「気候市民会議」 |
11 | 模擬「気候市民会議」 |
12 | 模擬「気候市民会議」 |
13 | 模擬「気候市民会議」 |
14 | 模擬「気候市民会議」:まとめと振り返り |
15 | グループリサーチのテーマ選定 |
16 | 追加テキストの輪読とディスカッション(以下、グループリサーチを並行) |
17 | 追加テキストの輪読とディスカッション |
18 | 追加テキストの輪読とディスカッション |
19 | 追加テキストの輪読とディスカッション |
20 | COP30の動向調査 |
21 | COP30の動向調査 |
22 | COP30に関するまとめと討論 |
23 | 追加テキストの輪読とディスカッション |
24 | 追加テキストの輪読とディスカッション |
25 | グループリサーチの中間報告 ⑴ |
26 | グループリサーチの中間報告 ⑵ |
27 | グループリサーチの成果発表 ⑴ |
28 | グループリサーチの成果発表 ⑵ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
フィールドワークを含むゼミ合宿を夏季休業・秋季休業中に実施する。実習訪問先として、岩手大学附属演習林、自然エネルギー先進地域の視察などを予定している。 |
事前の準備課題には必ず取り組み、環境問題や環境政策の動向について積極的に情報収集しながら臨むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
担当報告の内容(30%) 議論への貢献度(40%) リサーチの最終発表内容(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 三上直之 | 気候民主主義 | 岩波書店 | 2022 | 9784000615327 |
その他 (Others) | |||||
ほか追加の場合は適宜指示する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
開講後に随時紹介する。 |
<HP>担当教員の情報は http://researchmap.jp/takaonai/ を参照
<選考方法>
採用人数:25名まで
配当年次:2〜4年次
選考方法:レポート
①題目:自己紹介と志望理由
②字数:1,600〜2,000字
演習論文:実施しない
講義科目「環境政治」を2024年度に履修済みか、今年度に併行履修することが望ましい。