日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学部/College of Law and PoliticsCollege of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
EX656/EX656EX656 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
不法行為ケースディベート |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LPX4910 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The aim of this course is to develop students' knowledge of tort law, their ability to think in legal terms, and their presentation skills through debates on tort law.The course also aims to improve the drafting skills of those who wish to become legal professionals.
Judicial precedents are often explained in lectures with large numbers of students, but in many cases, when you read the actual judicial precedent, you will become aware of case backgrounds that are completely different from what was described in the lecture. In order to provide a more in-depth study of actual cases that cannot be adequately studied in large lectures, this seminar will focus on the tort cases listed in the Top One Hundred and 30 Judicial Precedents series and will divide students into the roles of plaintiff and defendant for discussion.
The seminar will be conducted in such a way as to enable students to deepen their knowledge of tort law in a phased manner by holding study sessions led by the lecturer beforehand, holding the debates and holding a review session the following week to deepen students' knowledge. In addition to acquiring a basic knowledge of tort law, the aims of this seminar are to cultivate flexible thinking, the ability to present theories in a persuasive manner, and the ability to understand and evaluate another person's remarks in a logical manner. Correcting arguments can also help students improve their legal writing skills of future lawyers. In addition to debates, this seminar will include extra-curricular activities such as seminar trips, visits to law firms and companies, and discussions with other universities. Optional interviews will be held for students wishing to attend the seminar, so please make an appointment by email.
1 | オリエンテーション |
2 | 情報検索講習会 |
3 | 第1回ディベート |
4 | シンポジウム型討論 |
5 | 第2回ディベート |
6 | シンポジウム型討論 |
7 | 教員による解説 |
8 | 第3回ディベート |
9 | シンポジウム型討論 |
10 | 早稲田大学との討論会(12月第1土曜日を予定)準備 |
11 | 第4回ディベート |
12 | シンポジウム型討論 |
13 | 第5回ディベート |
14 | シンポジウム型討論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
担当回の報告内容(40%) 授業内での発言(30%) コメントペーパー等平常の授業態度(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 秋山靖浩・原田昌和・田高寛貴 | 『リーガル・リサーチ/リポート(第2版)』 | 有斐閣 | 2019 | 9784641126114 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 中原太郎他 | 民法4債権各論 判例30! | 有斐閣 | 2017 | 9784641137790 |
2 | 窪田充見他 | 民法判例百選Ⅱ(第9版) | 有斐閣 | 2023 | 9784641115637 |
法学部生一般に向けた内容ですが、法曹志望者も歓迎します。
<選考方法>
採用人数: 25名程度
配当年次: 2~4年次
選考方法: レポート(必須)、および、任意での面談
①題目: ⅰ自己PR(あなたの物事への取り組み姿勢を、部活動やサークル、勉強などに関する具体的なエピソードに関連付けて論じてください)、ⅱ志望理由(ゼミで身につけたい能力を、希望進路などに関連付けて書いてください)、ⅲディベートで取り上げたい判例
②字数: 2000字程度
面談予約: mharada@rikkyo.ac.jp
演習論文: 実施しません
不法行為に関するディベートを通じて、不法行為法の基礎知識、法的思考能力、プレゼンテーション能力を養う。法曹志望者の答案作成能力の向上も目的とする。
The aim of this course is to develop students' knowledge of tort law, their ability to think in legal terms, and their presentation skills through debates on tort law.The course also aims to improve the drafting skills of those who wish to become legal professionals.
大人数講義では、しばしば判例についての説明が行われますが、実際の判例を読んでみると、講義で聞いたのとはまったく違う事件の背景を知ることがよくあります。このゼミでは、大人数講義では十分に学ぶことのできない実際の事件についてより深く勉強するために、主に百選や判例30!シリーズに掲載されている、不法行為法に関する判例を取り上げて、原告側対被告側に分かれてディベートを行います。
進行方法としては、不法行為法に関する知識を段階的に深められるように、教員による事前学習会を経たうえで、ディベートを行い、翌週に検討会を行って知識を深めます。履修を通じて、不法行為法の基礎知識のほか、柔軟な思考力、自説を説得的に論証する能力、他人の話を理解して論理的に判断する能力を養うことを目標としています。また、立論の添削により、法曹志望者の答案作成能力を向上させることもできます。ディベート以外にも、ゼミ旅行、弁護士事務所や企業への訪問、他大学との討論会などの課外活動も行っています。演習参加希望者には、任意の面談を実施しますので、メールでアポイントをとって下さい。
Judicial precedents are often explained in lectures with large numbers of students, but in many cases, when you read the actual judicial precedent, you will become aware of case backgrounds that are completely different from what was described in the lecture. In order to provide a more in-depth study of actual cases that cannot be adequately studied in large lectures, this seminar will focus on the tort cases listed in the Top One Hundred and 30 Judicial Precedents series and will divide students into the roles of plaintiff and defendant for discussion.
The seminar will be conducted in such a way as to enable students to deepen their knowledge of tort law in a phased manner by holding study sessions led by the lecturer beforehand, holding the debates and holding a review session the following week to deepen students' knowledge. In addition to acquiring a basic knowledge of tort law, the aims of this seminar are to cultivate flexible thinking, the ability to present theories in a persuasive manner, and the ability to understand and evaluate another person's remarks in a logical manner. Correcting arguments can also help students improve their legal writing skills of future lawyers. In addition to debates, this seminar will include extra-curricular activities such as seminar trips, visits to law firms and companies, and discussions with other universities. Optional interviews will be held for students wishing to attend the seminar, so please make an appointment by email.
1 | オリエンテーション |
2 | 情報検索講習会 |
3 | 第1回ディベート |
4 | シンポジウム型討論 |
5 | 第2回ディベート |
6 | シンポジウム型討論 |
7 | 教員による解説 |
8 | 第3回ディベート |
9 | シンポジウム型討論 |
10 | 早稲田大学との討論会(12月第1土曜日を予定)準備 |
11 | 第4回ディベート |
12 | シンポジウム型討論 |
13 | 第5回ディベート |
14 | シンポジウム型討論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
担当回の報告内容(40%) 授業内での発言(30%) コメントペーパー等平常の授業態度(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 秋山靖浩・原田昌和・田高寛貴 | 『リーガル・リサーチ/リポート(第2版)』 | 有斐閣 | 2019 | 9784641126114 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 中原太郎他 | 民法4債権各論 判例30! | 有斐閣 | 2017 | 9784641137790 |
2 | 窪田充見他 | 民法判例百選Ⅱ(第9版) | 有斐閣 | 2023 | 9784641115637 |
法学部生一般に向けた内容ですが、法曹志望者も歓迎します。
<選考方法>
採用人数: 25名程度
配当年次: 2~4年次
選考方法: レポート(必須)、および、任意での面談
①題目: ⅰ自己PR(あなたの物事への取り組み姿勢を、部活動やサークル、勉強などに関する具体的なエピソードに関連付けて論じてください)、ⅱ志望理由(ゼミで身につけたい能力を、希望進路などに関連付けて書いてください)、ⅲディベートで取り上げたい判例
②字数: 2000字程度
面談予約: mharada@rikkyo.ac.jp
演習論文: 実施しません