日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Law and Politics
Course Code EX656
Theme・Subtitle 不法行為ケースディベート
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Fri.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number LPX4910
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The aim of this course is to develop students' knowledge of tort law, their ability to think in legal terms, and their presentation skills through debates on tort law.The course also aims to improve the drafting skills of those who wish to become legal professionals.

【Course Contents】

Judicial precedents are often explained in lectures with large numbers of students, but in many cases, when you read the actual judicial precedent, you will become aware of case backgrounds that are completely different from what was described in the lecture. In order to provide a more in-depth study of actual cases that cannot be adequately studied in large lectures, this seminar will focus on the tort cases listed in the Top One Hundred and 30 Judicial Precedents series and will divide students into the roles of plaintiff and defendant for discussion.
The seminar will be conducted in such a way as to enable students to deepen their knowledge of tort law in a phased manner by holding study sessions led by the lecturer beforehand, holding the debates and holding a review session the following week to deepen students' knowledge. In addition to acquiring a basic knowledge of tort law, the aims of this seminar are to cultivate flexible thinking, the ability to present theories in a persuasive manner, and the ability to understand and evaluate another person's remarks in a logical manner. Correcting arguments can also help students improve their legal writing skills of future lawyers. In addition to debates, this seminar will include extra-curricular activities such as seminar trips, visits to law firms and companies, and discussions with other universities. Optional interviews will be held for students wishing to attend the seminar, so please make an appointment by email.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション
2 情報検索講習会
3 第1回ディベート
4 シンポジウム型討論
5 第2回ディベート
6 シンポジウム型討論
7 教員による解説
8 第3回ディベート
9 シンポジウム型討論
10 早稲田大学との討論会(12月第1土曜日を予定)準備
11 第4回ディベート
12 シンポジウム型討論
13 第5回ディベート
14 シンポジウム型討論

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時に指示します。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 担当回の報告内容(40%)
授業内での発言(30%)
コメントペーパー等平常の授業態度(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 秋山靖浩・原田昌和・田高寛貴 『リーガル・リサーチ/リポート(第2版)』 有斐閣 2019 9784641126114

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 中原太郎他 民法4債権各論 判例30! 有斐閣 2017 9784641137790
2 窪田充見他 民法判例百選Ⅱ(第9版) 有斐閣 2023 9784641115637

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

法学部生一般に向けた内容ですが、法曹志望者も歓迎します。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

<選考方法>
採用人数: 25名程度
配当年次: 2~4年次
選考方法: レポート(必須)、および、任意での面談
①題目: ⅰ自己PR(あなたの物事への取り組み姿勢を、部活動やサークル、勉強などに関する具体的なエピソードに関連付けて論じてください)、ⅱ志望理由(ゼミで身につけたい能力を、希望進路などに関連付けて書いてください)、ⅲディベートで取り上げたい判例
②字数: 2000字程度
面談予約: mharada@rikkyo.ac.jp
演習論文: 実施しません

【注意事項 / Notice】